Halli
Hej,

vi har en ligusterhäck framför huset, ut mot gatan, men den ger inte mycket insynsskydd. Vi skulle vilja ha lite träd som skyddar både mot insyn och vind, och jag undrar vad som skulle kunna passa. Häcken ligger i väster och det ligger på vindar från havet därifrån. Vi har en dvärgsyrénbuske i varje "hörn" av tomten (den ena syns till höger på bilden), som blommar i maj-juni. Jag funderar på prydnadskörsbär (eller japansk körsbär om det finns något som heter så), japansk lönn eller katsura eller nåt annat som växlar med säsongerna. Vi bor i zon 1. Några tips?

Hur långt ifrån häcken bör man sätta träden?

Halli
Ingen som vet något om träd som passar i vindpinat läge? Jag puttar upp frågan lite och hoppas på svar! rolleyes.gif
Sommartorparn
Hur vindpinat är det?
Hur stort träd vill ni ha?
Oxel är ett säkert kort, används till läplanteringar. Vackra bär på hösten.
Andra jag kommer att tänka på är rönn. Finns flera sorter.
Eller uppstammad häggmispel.
Eller varför inte en rad hamlade pilar? (ser ut som Skåne)

Om du går in på E-planta så kan du se bilder och läsa om olika träd.
Cilla
Det här var bra tips av Sommartorparn. I mitt huvud står det still för zonen och läget får mig att tänka på exoter som antagligen är alldeles för stora eller skapar ett alltför yvigt inslag i den annars strama arkitekturen.

Körsbär är inte så bra vindläare, blommorna flyger av om det blåser. Någon av de japanska lönnarna kan säkert tåla vind, men inte alls så bra som oxel, rönn, häggmispel eller pil.

Kanske en rad med flera olika slags rönnar (som får bli olika höga och växa in i varandra) och ett par, symmetriskt placerade prydnadsaplar?
ewa zon 3
Kom att tänka på silverpäron. I SVT:s program visade de hur en tomt med närhet till havet gjordes om. Då planterade de bla Silverpäron.
Ett litet träd men kanske kan man plantera flera för lite mer vindskydd. Då kan de "sila" vinden lite i alla fall.

Länk till Söderläge med bilder och planteringslistor

/Ewa
Sommartorparn
Kom på en sak till:
Två stora solitärer av idegran. Då har ni insynskydd även på vintern. Man kan se magnifika idegransbuskar på skånska kyrkogårdar. Fast jag tror inte dom är några snabbväxare precis......
Halli
CITAT (Cilla @ 25-09-2006, 10:27)
Det här var bra tips av Sommartorparn. I mitt huvud står det still för zonen och läget får mig att tänka på exoter som antagligen är alldeles för stora eller skapar ett alltför yvigt inslag i den annars strama arkitekturen.

Körsbär är inte så bra vindläare, blommorna flyger av om det blåser. Någon av de japanska lönnarna kan säkert tåla vind, men inte alls så bra som oxel, rönn, häggmispel eller pil.

Kanske en rad med flera olika slags rönnar (som får bli olika höga och växa in i varandra) och ett par, symmetriskt placerade prydnadsaplar?

Hej Cilla!

Exoter? Vad är det? Du får gärna ge förslag på yviga inslag! Jag vill helst inte ha det så stramt som det ser ut idag, utan gärna lite mjukare. Både rönnar och prydnadsaplar låter fint, har du förslag på sorter?

Tack för dina tips! biggrin.gif
Halli
Hej Sommartorparn & Ewa!

Tack för era goda idéer!

Barrträd är jag inte så förtjust i, men det är klart att de skulle vara bra att ha på vintern.... rolleyes.gif Det är ganska vindpinat , havet ligger nedanför husen man ser på bilden och vårt hus ligger lite högre. Vad är hamlade pilar, Sommartorparn?

Eva, silverpäron ser härligt ut - vill ha!!!! wub.gif
Sommartorparn
CITAT (Halli @ 27-09-2006, 11:14)
Vad är hamlade pilar, Sommartorparn?



Här ser du hamlade pilar. Passar i det skånska landskapet. Det är vitpil som beskurits så att den växer som en boll i kronan. Man kan stoppa pinnar i marken och få dom att växa. Fast det tar förstås lång tid innan dom blir insynsskydd..... Varning för pil är att dess rötter gärna vill fylla igen husets dräneringssystem.
Cilla
I vindpinade lägen klarar sig träd och buskar bättre om de får växa tätt. Särskilt för att uttorkningen av jorden blir stor. Därför är det og bra att inte satsa på känsliga "exoter" som tulpanträd, valnöt och liknande. Ett elelr annat sådant kanske du kan sätta mitt i när de andra skapat lite bättre lä invid häcken.

Rönnar finns flera mycket vackra, och i vindpinade lägen kan man kan sätta dem tätt så att det på hösten blir ett burr av olika höstfärger. I denna artikel finns det bra uppslag http://www.odla.nu/artiklar/ronnar.shtml. Tipsen där fungerar mycket bra i vindlägen om man byter pärlrönnen Sorbus koehneana mot praktpärlrönn, eller låter den mindre pärlrönnen växa som flestammig buske. Samt om man undviker de rönnar som har mycket liten krona, som t ex Astridrönn. Den blir spretig och ful av vind.

Storleken på rönnarna varierar, och de som blir större som t ex den vackra ullungrönnen Sorbus Dodong, och de kan passa som lite mer ensamstående solitärer.

Prydnadsaplarna måste man välja själv, blommorna måste kunna fascinera just ens egna ögon... I stort sett alla tål vind även om de inte är så bra på vind som de olika oxlarna är. Botanisera bland de olika här http://images.google.se/images?svnum=10&hl...Aen&q=crabapple
Själv är jag mycket glad i min Malus Profusion, Malus Royalty, och utan Malus floribunda, rosenapeln, skulle jag inte vilja vara...

Sedan finns det ju buskar osm är vackra också. Havtorn är en silvrig, tät buske på 2,5-3 m med de mest oranga och mest goda bären i världen.
mightyT
Rolig fråga!
Har massa idéer...
Acer tataricum Rysk lönn. vindtålig! 6-8 m
Acer tataricum ginnala 5-7 m
Aesculus x carnea 'briotii' rödblom. hästkastanj 10-12 m
Amelanchier arborea 'robinhill' Stor häggmispel 10-12 m blommar fint!
Crataegus media 'pauls scarlet' Rosenhagtorn 5-7 m
Fagus sylvatica 'Dawyck' pelarbok 8-10 m
Fagus s 'Dawyck purple' Pelarblodbok' Lika fin men röd!
Fagus s 'pendula' ja..hängbok finns också som röd.
Salix fragilis 'bullata' bollpil. jättefin bullig och liten. 7-9 m Tålig som tusan!
Salix purpurea rödvide. vackra grenar. 3-5 m

Kunde också vara fint med ngt större växtstöd med klängväxt på, som ett alternativ... en rejäl snickrad konformad konstruktion på vilken det kunde slingra sig vildvin eller annat tåligt.. eller humlestörar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon