Ti bee
Ha, ha, ha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Idag fick jag mig en överraskning vill jag lova.
(Bakgrund: har tagit över en länge övergiven trädgård. Fick rensa bort en hel skog av rosor för att överhuvudtaget ta mig in i trädgården)

Alla dessa "rosor" som jag rensat bort....meter efter meter av lianer, planta efter planta. Obönhörligt taggigt och eländigt. Nu har bladen på buskarna kommit och de ser mkt underliga ut för att vara rosor.
Grannen dök upp med round-up för att spraya längs tomtgränsen (kirskålen och nässlorna är så många) och berättade att mina "rosor" i själva verket är björnbärsbuskar.
Aha!! Det förklarar en hel del....... biggrin.gif
Nu skall vi tillverka ett trästativ åt några buskar och försöka hålla dem i schack, för grannen berättade att plantorna sprider sig aggressivt om man inte tuktar dem. Nähä??!! wacko.gif
Modersbuskarna finns hos grannen, är gamla och bär rikligt med frukt, så det skall bli spännande att se framöver. Fast i år har jag nog beskurit bort fruktmöjligheterna (trodde ju att det var rosor).
Man lär så länge man lever och ibland mer än annars!!

Resten av trädgården är översållad av blommande smultronplantor (de tycks ha revat sig överallt, stark liten planta), kirskål och brännässlor. Puh, jag känner mig vilsen och rådvill. Handlingsplanen får växa fram.blink.gif

En fråga; det finns en till taggig buske spridd lite varstans på tomten, småplantor sticker upp lite här och där. Bladen är taggiga, med 7 blad på varje större blad, så att säga. Nu tror jag att även det är en bärbuske av ngt slag, eftersom den är så spridd också. Några förslag?? Den är hemskt småtaggig och vass, rel spenslig.
huh.gif
Betty
CITAT (Ti bee @ 26-05-2003, 22:56)
En fråga; det finns en till taggig buske spridd lite varstans på tomten, småplantor sticker upp lite här och där. Bladen är taggiga, med 7 blad på varje större blad, så att säga. Nu tror jag att även det är en bärbuske av ngt slag, eftersom den är så spridd också. Några förslag?? Den är hemskt småtaggig och vass, rel spenslig.
huh.gif

Kan det vara hallon kanske...?
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus...us/welcome.html
Ti bee
Nja, jag fick svaret tidigare, i ett annat inlägg. Det visade sig vara en annan slags björnbärsbuske. Grannen har två olika sorter och båda har spritt sig till vår tomt. Rätt aggressiva saker, björnbär! Vi skall behålla 2 - 3 buskar och försöka hålla dem i schack.
Ha det gott! smile.gif
yla
o björnbär är så supergott också så var glad du
de skulle jag vara, som har planterat in vilda björnbär,
har dom i stället för staket rolleyes.gif de e dom bra till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon