Full version: Hur fort kör ni?
Sidor: 1, 2
niklaswik
Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius.

Vill ni ha mer specificerat så kan jag göra det.



OBS det här gäller alltså den fart ni "oftast" håller.



Själv ligger jag oftast på 110-115 om jag inte känner för att ta det jättelugnt eller om jag vet att det är poliskontroll nånstans efter vägen.

Saktar alltid ner för fartkameror, även den gamla varianten med kantiga skåp.
humla
Jag har prövotid ett år till, så jag törs inte köra fortare än gränsen, är rädd om mitt kort rolleyes.gif
LadyG
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Jag har sällan bråttom när jag kör bil.
Björken
Hör nog till de där som är ganska laglydiga i trafiken, men visst händer det att jag också kan trampa till lite på gasen ibland.

Men skulle aldrig köra för fort där det är hastighetsbegränsat under 90 för det finns oftast en anledning till att det är det och skulle aldrig förlåta mig själv om jag körde på någon då för att jag kört för fort.
malin72
tongue.gif tongue.gif tvungen att klicka på 90 eftersom att jag övningskör wub.gif
Hannele
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 12:46)
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Alltid cirka 5km över högsta tillåtna hastighet.

Den här omröstningen kan man inte svara på.
Jag kan ju inte svara att jag kör 110 utanför en skola...? wacko.gif

Och vi har en äcklig krokig 70-väg, helt utan trottoar. sad.gif mad.gif
LadyG
CITAT (Hannele @ 20-09-2006, 14:01)
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 12:46)
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Alltid cirka 5km över högsta tillåtna hastighet.

Den här omröstningen kan man inte svara på.
Jag kan ju inte svara att jag kör 110 utanför en skola...? wacko.gif

Och vi har en äcklig krokig 70-väg, helt utan trottoar. sad.gif mad.gif

Men Hannele, läs frågan. tongue.gif

Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius.

Inte väg utanför skola, inte krokig 70-väg utan en fin torr bra 90-väg.
Gillan
Jag svarade 90-100km/h. För det mesta är jag ganska noga med hastighetsbegränsningen, men så finns det situationer.........och så finns det situationer wub.gif . Är jag tex ensam på vägen kan gasfoten gärna få för sig att den vill köra lite fortare. Men det var ju tur att du sa var, när och hur. Annars hade du fått en hel roman wink.gif
Hannele
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 12:46)
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Det var förra veckan en man körde väldigt sakta och lite ojämnt,
jag ville köra om honom, men han hindrare mej, ställde sej i mitten
och sedan visade han finger! wacko.gif
Gillan
CITAT (Hannele @ 20-09-2006, 14:15)
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 12:46)
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Det var förra veckan en man körde väldigt sakta och lite ojämnt,
jag ville köra om honom, men han hindrare mej, ställde sej i mitten
och sedan visade han finger! wacko.gif

Såna som han, är precis lika farliga i trafiken som den fartgalne wacko.gif
Whiskuchi
100 km/h i min bil, fortare i makens (för det känns inte att man kör fort i den). Troligtvis 110-120 i den.
forget-me-not
CITAT (Evgeni @ 20-09-2006, 14:18)
CITAT (Hannele @ 20-09-2006, 14:15)
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 12:46)
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Det var förra veckan en man körde väldigt sakta och lite ojämnt,
jag ville köra om honom, men han hindrare mej, ställde sej i mitten
och sedan visade han finger! wacko.gif

Såna som han, är precis lika farliga i trafiken som den fartgalne wacko.gif

Om inte t o m farligare. mad.gif
Pirum
Ställer man sig i mitten och håller på, ja, då är man ju inte trafiksäker. Kör jättesakta, ändrar tempo, mm.

Men annars är det ju helt ok att man kör i 80 på 90-väg i de allra flesta fall. Oftast kan det nog motiveras av säkerhetsskäl. Tycker som sagt att det inte är den långsamme som stressar, utan snarare den som ligger bakom som uppmärksammas på sin egen stress.
birgitek
Som jag sa i den andra tråden kör jag ofta ganska fort, men följer alltid 30- och 50gränser.
Birgit Ek
Fialotta
CITAT (Hannele @ 20-09-2006, 14:15)
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 12:46)
Alltid cirka 5km under högsta tillåtna hastighet.

Det var förra veckan en man körde väldigt sakta och lite ojämnt,
jag ville köra om honom, men han hindrare mej, ställde sej i mitten
och sedan visade han finger! wacko.gif

Det där råkar jag ut för ibland o då kan man ge sig sjutton på att man har ont om tid oxå...då kan det rinna till av adrenalin på stört...här händer det på smala skärgårdsvägar.
Castea
Pappa blev stoppad en gång av polisen för långsamkörning. wacko.gif
Han körde 70 på en 90-väg. wacko.gif

Vissa gubbar i hatt ska inte köra bil.

Och det gör han inte längre nu heller.
andersen
CITAT (Castea @ 20-09-2006, 16:32)
Pappa blev stoppad en gång av polisen för långsamkörning. wacko.gif
Han körde 70 på en 90-väg. wacko.gif

Vissa gubbar i hatt ska inte köra bil.

Och det gör han inte längre nu heller.

Det kanske var halt, ser inget fel i att köra 70 på en 90 väg man skall anpassa hastighet efter förhållande, fick jag lära mej i trafikskolan.
Whiskuchi
CITAT (Castea @ 20-09-2006, 16:32)
Pappa blev stoppad en gång av polisen för långsamkörning. wacko.gif
Han körde 70 på en 90-väg. wacko.gif

Vissa gubbar i hatt ska inte köra bil.

Och det gör han inte längre nu heller.

Haha, underbart, jag har alltid tyckt att långsamkörare bör stoppas (de är ju en lika stor fara som fortkörarna), men aldrig hört talas om nåt fall där det verkligen hänt! biggrin.gif
Min pappa körde också bil på tok för länge...
Castea
CITAT (andersen @ 20-09-2006, 16:39)
Det kanske var halt, ser inget fel i att köra 70 på en 90 väg man skall anpassa hastighet efter förhållande, fick jag lära mej i trafikskolan.

Nej, det var inte halt, och inte mörkt. Fullt möjligt att köra 90.
Castea
CITAT (Whiskuchi @ 20-09-2006, 16:42)
Haha, underbart, jag har alltid tyckt att långsamkörare bör stoppas (de är ju en lika stor fara som fortkörarna), men aldrig hört talas om nåt fall där det verkligen hänt! biggrin.gif

wink.gif

Han slapp böter i alla fall. Polisen undrade bara om det var något fel på bilen, eller om han var sjuk. wacko.gif laugh.gif
Gillan
Det är absolut inget fel att köra sakta, så länge man inte hindrar övrig trafik. Och lägger man sig i mittlinjen så gör man faktiskt det. I Skaraborg var det en man som hade som vana att leka " trafikpolis " genom att alltid köra i 70 på 90- väg, och dessutom i mitten av vägen för att hindra övrig trafik från att komma fram. Han blev dömd i domstol. Tror det var böter han fick, men minns inte säkert.

Sen spelar det ingen roll om vi är några stycken som tar det lugnt och inte bryr sig om det. Det finns alltid en radda med bilar bakom som blir allt mer irriterade och in sin tur blir livsfarliga. Och ärligt talat så kan jag bli ganska irriterad själv.Men, jag kör inte om ifall jag inte har mycket god sikt.
andersen
Nä det här förstår jag inte alls, om man kör 70 på en 90 väg sä måste väll det vara upp till föraren att köra försiktigt, och det kan väll aldrig vara olagligt. hur blir det på andra vägar tex 70 väg, om någon bogserar.. frågorna blir många? jag fick åxå lära mej att man inte skall köra fortare en att man hinner att stanna för varje förutsed eller oförutsed fara... men det var länge sedan jag tog körkort(1978).
forget-me-not
Jag fick i körskolan lära mig att man ska hålla tempot. Är det 90 och det går att köra 90 då gör man det. En person som kör långsamt orsakar irritation och omkörningar.
Björken
Ja du andersen det där som du och jag fick lära oss med att inte köra fortare................det verkar inte gälla längre.

Jag kör en vägsträcka lite drygt en mil varje dag till och från jobbet. Vägen liknar mer eller mindre en berg och dalbana, men tro på f-n att nästan varenda dag så kommer det någon och blåser om mig trots att jag håller mina 90 ibland lite över.

Detta trots att det enligt min mening bara finns två ställen där man kan köra om eftersom sikten är begränsad av kurvor och backkrön över allt annars.

Många gånger har jag och andra trafikanter fått tvärbromsa för att släppa in dessa som leker med både sitt och andras liv som insats på vägen.

Många gånger är jag förvånad över att det inte händer fler olyckor än det gör på våra vägar när man ser hur många kör.
Pirum
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 17:04)
Jag fick i körskolan lära mig att man ska hålla tempot. Är det 90 och det går att köra 90 då gör man det. En person som kör långsamt orsakar irritation och omkörningar.

Nej. Det är inte nödvändigtvis så. Är det 90, och exempelvis regnar, är mörkt (älgar, folk som promenerar, whatever), snö(!), eller på annat sätt dåliga omständigheter...kanske helt enkelt en kurvig landsväg med 90-gräns, som alla 'infödda' kan alla kurvor utantill på...men där man som okänd kanske *måste* köra i max 70...då kan man mycket väl köra i 70 och ändå kanske man kör 'för fort'. Trots att de flesta övriga bilister vill köra i 90+. Jag kör glatt i 70 på motorväg vid snöfall, men, då utsätts jag för fara av nötter som envisas med att vilja köra i 110. Ofta har de moderna bilar, som bara har marginellt bättre väghållning än min gamla skorv. Jag tror att de luras av att moderna bilar så väl isolerar föraren från vägen, typ.

En person som kör långsamt förresten, tja, det är väl snarare så att någon som kör fort orsakar omkörningar, eftersom denna rent faktiskt utför dem? Vad gäller irritation, har man så flådsamt bråttom att man inte kan tåla att bli några minuter senare framme än man hoppats, då kanske man bör stanna vid en rastplats och stressa av en smula.

Häromnatten körde jag i stadstrafik, kurviga vägar med skymda krökar, övergångsställen överallt (även bakom krökarna alltså), så jag körde i 25-30 på 50-väg. Bakom mig kom en taxi som ville köra i ca 70. Snäll som jag var stannade jag efter en stund på en busshållplats för att släppa förbi den stressade stackaren. Jag vill med detta inflika att jag inte är någon "hobbytrafikpolis" eller liknande, men jag går icke ut på en skymd vägren. Det är den omkörande som har som ansvar att göra en säker omkörning; en omkörning som jag såklart försöker underlätta utan att själv tumma på säkerheten.
Castea
CITAT (Evgeni @ 20-09-2006, 16:51)
Det är absolut inget fel att köra sakta, så länge man inte hindrar övrig trafik.

Det var det han gjorde, farsgubben.
Skapade ett långt irriterat pärlband av bilar efter sig.
Magdis
CITAT (Castea @ 20-09-2006, 17:21)
CITAT (Evgeni @ 20-09-2006, 16:51)
Det är absolut inget fel att köra sakta, så länge man inte hindrar övrig trafik.

Det var det han gjorde, farsgubben.
Skapade ett långt irriterat pärlband av bilar efter sig.

Då provoceras alltid någon att göra en farlig omkörning. Köra sakta kan man ju göra om man vill men då kan man ju gå ut på vägrenen och släppa förbi bilarna bakom.
Gillan
Jag är ledsen om jag gjorde er upprörda, men även jag blir ledsen över att det jag skriver inte förstås sad.gif

Grundfrågan i den här tråden lät så här:

"Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius."


Själv har jag som vana att köra bil med hänsyn till övriga trafikanter och förväntar mig att jag får samma hänsyn tillbaka. Ett givande och ett tagande även i trafiken alltså smile.gif

Och angående mannen i skaraborg. Så berättade jag bara vad som hände.
ninnisky
Kör på en bra 90-väg allraminst med moms. Har kört massor av mil i tjänst -men aldrig någonsin fått böter !
Inte sju.. klarar jag att köra lagenligt 50-60 mil !

biggrin.gif
Gossen Ruda
Frågan omöjlig att besvara eftersom det finns ännu mer förutsättningar. Finns det övrig trafik, hur kör dom, finns det fartkameror i området, trött eller pigg, stressad eller lugn, tid på dagen, veckodag, mm, mm. Vanligtvis dock 90 +-10. Ibland mer men försöker ha markkontakt med alla 4 hjulen. rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Pirum @ 20-09-2006, 18:20)
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 17:04)
Jag fick i körskolan lära mig att man ska hålla tempot. Är det 90 och det går att köra 90 då gör man det. En person som kör långsamt orsakar irritation och omkörningar.

Nej. Det är inte nödvändigtvis så. Är det 90, och exempelvis regnar, är mörkt (älgar, folk som promenerar, whatever), snö(!), eller på annat sätt dåliga omständigheter...kanske helt enkelt en kurvig landsväg med 90-gräns, som alla 'infödda' kan alla kurvor utantill på...men där man som okänd kanske *måste* köra i max 70...då kan man mycket väl köra i 70 och ändå kanske man kör 'för fort'. Trots att de flesta övriga bilister vill köra i 90+. Jag kör glatt i 70 på motorväg vid snöfall, men, då utsätts jag för fara av nötter som envisas med att vilja köra i 110. Ofta har de moderna bilar, som bara har marginellt bättre väghållning än min gamla skorv. Jag tror att de luras av att moderna bilar så väl isolerar föraren från vägen, typ.

En person som kör långsamt förresten, tja, det är väl snarare så att någon som kör fort orsakar omkörningar, eftersom denna rent faktiskt utför dem? Vad gäller irritation, har man så flådsamt bråttom att man inte kan tåla att bli några minuter senare framme än man hoppats, då kanske man bör stanna vid en rastplats och stressa av en smula.

Häromnatten körde jag i stadstrafik, kurviga vägar med skymda krökar, övergångsställen överallt (även bakom krökarna alltså), så jag körde i 25-30 på 50-väg. Bakom mig kom en taxi som ville köra i ca 70. Snäll som jag var stannade jag efter en stund på en busshållplats för att släppa förbi den stressade stackaren. Jag vill med detta inflika att jag inte är någon "hobbytrafikpolis" eller liknande, men jag går icke ut på en skymd vägren. Det är den omkörande som har som ansvar att göra en säker omkörning; en omkörning som jag såklart försöker underlätta utan att själv tumma på säkerheten.

Du är klok du pirum wub.gif

Jag kan inte annat än hålla med dig, helt och hållet. Du verkar väldigt insatt i det här med bilkörning, risker och regler. Nästan så man kan tro att du jobbar med det smile.gif

Bara för att en hastighet är tillåten betyder det inte att den är lämplig.
askar
CITAT (LadyG @ 20-09-2006, 20:40)
CITAT (Pirum @ 20-09-2006, 18:20)
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 17:04)
Jag fick i körskolan lära mig att man ska hålla tempot. Är det 90 och det går att köra 90 då gör man det. En person som kör långsamt orsakar irritation och omkörningar.

Nej. Det är inte nödvändigtvis så. Är det 90, och exempelvis regnar, är mörkt (älgar, folk som promenerar, whatever), snö(!), eller på annat sätt dåliga omständigheter...kanske helt enkelt en kurvig landsväg med 90-gräns, som alla 'infödda' kan alla kurvor utantill på...men där man som okänd kanske *måste* köra i max 70...då kan man mycket väl köra i 70 och ändå kanske man kör 'för fort'. Trots att de flesta övriga bilister vill köra i 90+. Jag kör glatt i 70 på motorväg vid snöfall, men, då utsätts jag för fara av nötter som envisas med att vilja köra i 110. Ofta har de moderna bilar, som bara har marginellt bättre väghållning än min gamla skorv. Jag tror att de luras av att moderna bilar så väl isolerar föraren från vägen, typ.

En person som kör långsamt förresten, tja, det är väl snarare så att någon som kör fort orsakar omkörningar, eftersom denna rent faktiskt utför dem? Vad gäller irritation, har man så flådsamt bråttom att man inte kan tåla att bli några minuter senare framme än man hoppats, då kanske man bör stanna vid en rastplats och stressa av en smula.

Häromnatten körde jag i stadstrafik, kurviga vägar med skymda krökar, övergångsställen överallt (även bakom krökarna alltså), så jag körde i 25-30 på 50-väg. Bakom mig kom en taxi som ville köra i ca 70. Snäll som jag var stannade jag efter en stund på en busshållplats för att släppa förbi den stressade stackaren. Jag vill med detta inflika att jag inte är någon "hobbytrafikpolis" eller liknande, men jag går icke ut på en skymd vägren. Det är den omkörande som har som ansvar att göra en säker omkörning; en omkörning som jag såklart försöker underlätta utan att själv tumma på säkerheten.

Du är klok du pirum wub.gif

Jag kan inte annat än hålla med dig, helt och hållet. Du verkar väldigt insatt i det här med bilkörning, risker och regler. Nästan så man kan tro att du jobbar med det smile.gif

Bara för att en hastighet är tillåten betyder det inte att den är lämplig.

Så gör jag också... om jag ser att bakomvarande har bråttom
kör jag in på första bästa P och släpper förbi.

Men vad jag upplevt... så blir det här med fortkörning
mer vanligt ju längre ner i landet man kommer.
Iaf jag var rädd att köra... när jag blev omkörd av långtradare och bussar
trots att jag körde 120 på 90-väg... det var i Varatrakten i mörker och ösregn.

I Gävle var tydligen 70 "normal" hastighet inne i stan ohmy.gif
Vi som körde i max 60 betraktades som "trafikstoppers" sad.gif
forget-me-not
CITAT (Pirum @ 20-09-2006, 17:20)
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 17:04)
Jag fick i körskolan lära mig att man ska hålla tempot. Är det 90 och det går att köra 90 då gör man det. En person som kör långsamt orsakar irritation och omkörningar.

Nej. Det är inte nödvändigtvis så. Är det 90, och exempelvis regnar, är mörkt (älgar, folk som promenerar, whatever), snö(!), eller på annat sätt dåliga omständigheter...kanske helt enkelt en kurvig landsväg med 90-gräns, som alla 'infödda' kan alla kurvor utantill på...men där man som okänd kanske *måste* köra i max 70...då kan man mycket väl köra i 70 och ändå kanske man kör 'för fort'. Trots att de flesta övriga bilister vill köra i 90+. Jag kör glatt i 70 på motorväg vid snöfall, men, då utsätts jag för fara av nötter som envisas med att vilja köra i 110. Ofta har de moderna bilar, som bara har marginellt bättre väghållning än min gamla skorv. Jag tror att de luras av att moderna bilar så väl isolerar föraren från vägen, typ.

En person som kör långsamt förresten, tja, det är väl snarare så att någon som kör fort orsakar omkörningar, eftersom denna rent faktiskt utför dem? Vad gäller irritation, har man så flådsamt bråttom att man inte kan tåla att bli några minuter senare framme än man hoppats, då kanske man bör stanna vid en rastplats och stressa av en smula.

Häromnatten körde jag i stadstrafik, kurviga vägar med skymda krökar, övergångsställen överallt (även bakom krökarna alltså), så jag körde i 25-30 på 50-väg. Bakom mig kom en taxi som ville köra i ca 70. Snäll som jag var stannade jag efter en stund på en busshållplats för att släppa förbi den stressade stackaren. Jag vill med detta inflika att jag inte är någon "hobbytrafikpolis" eller liknande, men jag går icke ut på en skymd vägren. Det är den omkörande som har som ansvar att göra en säker omkörning; en omkörning som jag såklart försöker underlätta utan att själv tumma på säkerheten.

Jo, fast Pirum, jag skrev ju faktiskt "om det går att köra 90", d v s jag pratade inte om när det är full snöstorm. rolleyes.gif wink.gif
forget-me-not
Om följande förutsättningar är uppfyllda
CITAT
"Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius."

och man ändå kör 70 fast det är 90 väg, och dessutom anser att detta är okej, så frågar jag mig om man inte är en rädd bilförare och faktiskt kanske inte borde ha körkort. *duckar*
cic
Jag säger som det är.. Håller alltid 30. Nästan alltid 50, men har väldigt svårt att hålla 70, 90 och 110..

Håller med forget-me-not, OM det är bra väg, bra sikt osv men ändå håller 70 på en 90väg skapar det bara irritation och farliga omkörningar, och då kanske man inte är så bra att hantera trafik.

Jag tog körkort för ett år sen och fick veta att man varken ska ta risker eller fega i trafiken.
LadyG
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 23:29)
Om följande förutsättningar är uppfyllda
CITAT
"Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius."

och man ändå kör 70 fast det är 90 väg, och dessutom anser att detta är okej, så frågar jag mig om man inte är en rädd bilförare och faktiskt kanske inte borde ha körkort. *duckar*

Man kanske vill njuta av färden, ibland kunde man ju faktiskt ta en sväng för att det var vacker utsikt eller för att vädret var skönt (före besinpriset steg så våldsamt alltså). Om man ska cruisa i 70 är det nog därför, eller för att man helt enkelt bara tar det lugnt.

Jag är en mycket ostressad förare, brukar ligga runt 80-85 på 90-vägar om det går (ungefär), och om det är för sakta bör de som tycker det fundera på om de inte ska åka lite tidigare nästa gång så de slipper ha bråttom.

Jag tänker inte låta mig stressas för att folk inte kan planera sina resor. tongue.gif
Berith
Oj... oj... oj... unsure.gif Blir helt *jagvetintevad* av alla som berättar att dom riskerar både sitt eget och andras liv. Och det helt utan nån som helst anledning, verkar det som. Ni berättar i en tråd att ni håller 30 utanför skolor t.ex. för att inte riskera skada nån liten knatte som kanske springer ut framför bilen. Sen verkar ni tycka det är lika självklart att blåsa på i 110-120 på 90-väg - regn, rusk, mörker spelar ingen roll - som om olyckor i höga hastiheter är mindre farliga.

huh.gif
Klura
CITAT (askar @ 20-09-2006, 21:12)
Iaf jag var rädd att köra... när jag blev omkörd av långtradare och bussar
trots att jag körde 120 på 90-väg... det var i Varatrakten i mörker och ösregn.

Hm! Det skulle ju innebära att långtradarna skulle ha kört ca 125-130 km/h.
Det har jag lite svårt att tro. Mer troligt att din mätare visar fel i bilen.
Generellt gäller att lastbilar tillverkade efter 1988 med en totalvikt över 12 ton har en hastighetsregulator (max 90 km/h)
Okej, många micklar med dom så att dom kan köra 5-10 km fortare, vissa kopplar ur dom helt.
Holländare tex brukar kunna blåsa på rätt bra, men kanske inte så bra.
Men en bil och släp som väger 50-60 ton är det nog näst intill omöjligt att få upp i dessa farter. Extremfall låter det som i mina öron, men jag kan ha tokfel. Ska ta upp det på skolan idag.

Lite funderingar över morronkaffet smile.gif
niklaswik
Håller med klura, det skulle isåfall vara en ganska gammal lastbil.

På åkeriet där jag jobbar har vi en gammal bil som går med jordgubbar på sommaren men mest bara står. Det är "chefens" egen gamla älskade bil så man får helst inte köra fortare än 70 med den, men enligt vad jag hört så ska den gå att få upp i dryga 100...


Vad gäller att gå ut på vägrenen och släppa fram så gör jag det inte om jag inte ser vad som finns där några hundra meter framåt. Har ingen lust att köra in i nån som fått punktering eller nåt sånt.


På tal om långsamma förare som inte är i skick att ha körkort så låg jag i somras bakom en liten Golf med en liten tant i som körde ca 65-70 på en av hälsinglands finaste 90-vägar. (som inte säger så mycket om vägen egentligen) Detta pågick i drygt en mil utan att hon visade minsta vilja att stanna på nån av de många p-platser eller busshållplatser som fanns efter vägen... Kön blev ganska lång innan hon till slut svängde av.
forget-me-not
CITAT (niklaswik @ 21-09-2006, 11:41)
Vad gäller att gå ut på vägrenen och släppa fram så gör jag det inte om jag inte ser vad som finns där några hundra meter framåt. Har ingen lust att köra in i nån som fått punktering eller nåt sånt.


Det gör inte jag heller. Man går enbart ut på vägrenen om man ser tillräckligt långt framför sig (inga backkrön etc) och aldrig när det är mörkt.

CITAT (niklaswik @ 21-09-2006, 11:41)
På tal om långsamma förare som inte är i skick att ha körkort så låg jag i somras bakom en liten Golf med en liten tant i som körde ca 65-70 på en av hälsinglands finaste 90-vägar. (som inte säger så mycket om vägen egentligen) Detta pågick i drygt en mil utan att hon visade minsta vilja att stanna på nån av de många p-platser eller busshållplatser som fanns efter vägen... Kön blev ganska lång innan hon till slut svängde av.

Som sagt, förare som envisas med att "cruisa" bör nog fundera över om det i grunden beror på rädsla, osäkerhet eller något liknande. wink.gif
askar
CITAT (Klura @ 21-09-2006, 08:22)
CITAT (askar @ 20-09-2006, 21:12)
Iaf jag var rädd att köra... när jag blev omkörd av långtradare och bussar
trots att jag körde 120 på 90-väg... det var i Varatrakten i mörker och ösregn.

Hm! Det skulle ju innebära att långtradarna skulle ha kört ca 125-130 km/h.
Det har jag lite svårt att tro. Mer troligt att din mätare visar fel i bilen.
Generellt gäller att lastbilar tillverkade efter 1988 med en totalvikt över 12 ton har en hastighetsregulator (max 90 km/h)
Okej, många micklar med dom så att dom kan köra 5-10 km fortare, vissa kopplar ur dom helt.
Holländare tex brukar kunna blåsa på rätt bra, men kanske inte så bra.
Men en bil och släp som väger 50-60 ton är det nog näst intill omöjligt att få upp i dessa farter. Extremfall låter det som i mina öron, men jag kan ha tokfel. Ska ta upp det på skolan idag.

Lite funderingar över morronkaffet smile.gif

Bilen var sprillans ny och allt finns på videofilm... året var 1996 i juli månad.

Hallens... eller om det heter Halens-bilar, de med röd "kåpa"
eller vad det nu heter var som värst,
tvåa bland fartdårarna var Swebuss som swissade förbi
fastän vi samtidigt mötte en annan buss.

De må ha vilken regulator som helst... men nog kom de
upp i mer än 120.
niklaswik
Det där låter lite skumt askar, har du nån möjlighet att fixa in filmen på datorn?
Klura
Ja nu blev jag oxå jättenyfiken på den filmen.
Min gamla Scania 92 från -87 (Skruttan) som jag körde kom upp i 120 km/h tom, i nerförsbacke några km till.
Utan last vägde hon knappt 10 ton.

askar
Jag måste säga att ni har dåliga bilar neråt landet... maken
(gammal lastbilschaufför)
bara skrattade när jag läste upp inläggen för han. laugh.gif

Senast 1-8 i år blev jag omkörd av en långtradare... den hade långt "släp" som också hade "kåpa"... Jag satt bakom ratten och höll strax över 110
på 110-väg.

Nej jag har ingen möjlighet att lägga ut den...
tror ni inte på vad jag säger så är det ert problem.
Jag brukar inte hitta på saker... det är mig helt främmande. smile.gif

Ta en tur mellan Kiruna-Luleå så får ni se på riktiga muskedunder. tongue.gif
Whiskuchi
CITAT (Berith @ 21-09-2006, 07:31)
Sen verkar ni tycka det är lika självklart att blåsa på i 110-120 på 90-väg - regn, rusk, mörker spelar ingen roll - som om olyckor i höga hastiheter är mindre farliga.

Men hej hallå, läs TS!

Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius.
Margith
Det här blir mitt första inlägg någonsin, då jag önskat att jag haft ett användarnamn som ingen känner igen biggrin.gif
Jag har precis kommit hem från en resa till min arbetsgivare, 25 mil enkel väg.
Vägförhållandena stämmer med ursprungsfrågan, förutom att den största delen av vägen är 110-väg.
Mitt svar är tveklöst: 20km över gällande hastighet. Av denna enkla anledningen att böterna klarar jag, men jag klarar inte att bli av med körkortet wink.gif
De faror som finns efter den här vägen, Boden-Gällivare, är i första hand renar, har du kört vägen X antal gånger har du lärt dig att "se" renarna. Då har du också lärt dig att anpassa hastigheten utifrån vilken bil du kör och hur väglaget är.
Och nej, jag har aldrig blivit omkörd av en långtradare efter den här vägen, däremot av en och annan buss tongue.gif
Och bara för att riktigt sticka ut hakan: den som kör 70 på 90-väg och ligger PÅ mittlinjen: han/hon ska inte ha körkort!!

Jag tänker INTE ducka, stryp mig direkt med ett PM istället laugh.gif
forget-me-not
CITAT (Margith @ 21-09-2006, 20:15)
Och bara för att riktigt sticka ut hakan: den som kör 70 på 90-väg och ligger PÅ mittlinjen: han/hon ska inte ha körkort!!

Jag tänker INTE ducka, stryp mig direkt med ett PM istället   laugh.gif

laugh.gif laugh.gif
MrNorth
Jag brukar köra så fort som rådande förhållanden tillåter, tittar inte så mycket på fartskyltar utan tar dem mera som en rekommendation. Detta brukar resulterar ca 90-110 på 90-vägar... ca 80-85 på 70 vägar (om de inte går genom samhällen etc där det finns människor, då blir det 70) och ca 60 på 50 vägar. fast det beror på hur många korsningar det finns, hur trottoarerna ser ut, etc etc.. ibland kör ja i 70 på en 50 sträcka, detta brukar gälla små sömliga samhällen i småland... Men är det på ett ställe där jag inte har kört innan elller om något ser lurt ut så minskar man ju givetvis på farten.

Och så 20-35 på 30-sträckor. Men även här måste man ju använda förnuftet... Är det exempelvis dagarna efter skolavslutningen utanför en skola och det är folktomt men kommunen inte har hunnit hänga svarta plastsäckar över skyltarna än så kör jag i 50 där trots att det står (30 8-17)... hjärnan är till för att användas tongue.gif

Summa summarum det är mycket viktigare att köra bil än att benhårt hålla hastighetsgränserna. De allra flesta olyckor inträffar för att nån för ett ögonblick glömde att köra bil... utan kollade på medpassageraren, trevade efter en cdskiva, kollade på ett fint hus etc etc... Jag möter hellre en som kör 20 km för fort än en som har glömt att köra bil och gör nåt annat...

Jag har kört om folk som vinglat fram o hånglat i framsätet.... kör ca 10 mil om dan.. så man träffar på alla möjliga...
/Henrik
cic
CITAT (MrNorth @ 21-09-2006, 21:41)
Summa summarum det är mycket viktigare att köra bil än att benhårt hålla hastighetsgränserna. De allra flesta olyckor inträffar för att nån för ett ögonblick glömde att köra bil... utan kollade på medpassageraren, trevade efter en cdskiva, kollade på ett fint hus etc etc... Jag möter hellre en som kör 20 km för fort än en som har glömt att köra bil och gör nåt annat...

Håller med vart enda stavelse.
Ciczi
HAr nyligen sluppit ut från prövotids nästet på mitt körkort. Firade detta genom att testa hur fort pappas bil gick på en 2-filig motorväg. Men jag fegade ut och slutade vid 155. Kan ju säga att så gräslig är jag inte i normala fall. Jag kör med lämplig hastighet och om jag kör för fort så är det på stora säkra motorvägar. Ska man köra fort kan man ju göra det på bra ställen som breda säkra tvåfiliga motorvägar. (Till saken hör att den motorväg jag kör oftast på är mer eller mindre spikrak.)

Skorven jag kör till vardags går med nöd och näppe att få upp i 150, men då har man frikopplat och rullar ner för Hallandsåsen när man kör norrut. biggrin.gif

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon