Full version: Brysselkål
fruberglund
Jag fattar inte riktigt när jag ska skörda brysselkålen.

Har läst att det är en 2-årig planta. Nu har det kommit brysselkål på men ska jag inte plocka dem förrän nästa år då? Om jag plockar dem i år vad ska jag göra med plantan nästa år då? Vissnar den ner på vintern och får man ny skörd nästa år också?

Jag har fått för mig att brysselkålen ska öppna sig och sen sluta sig igen innan man plockar den, är det rätt? Eller ska den plockas innan den slår ut?

Snälla hjälp mig så jag inte går miste om skörden wub.gif

Har letat info på nätet men inte hittat nåt bra svar på mina frågor.

Står att de ska skördas från okt-mars det är därför jag undrar hur det ska vara, att de skulle vara klara redan nu verkar konstigt i så fall tycker jag.
Gurkan
Vet inte var på nätet du letat men det finns en bra beskrivning här på Odla : Brysselkål !

Att den är tvåårig betyder att den blommar och sätter frö år två och det har ingen betydelse för växten som grönsak, man skördar första året och evt. en bit in på andra året men innan den sätter igång att växa igen på våren.
fruberglund
Tack gurkan!

Jodå, jag har läst det på Odla men det står ju inte NÄR jag ska skörda. Står bara såhär:

"Brysselkål, ibland kallad rosenkål började odlas i Belgien under 1500-talet, därav namnet. Brysselkålen är en 50-100 cm hög planta som ovanför bladfästena utvecklar en mängd sidoknoppar som innehåller plantans upplagrade näring. Innan knopparna knyter sig liknar dessa små gröna rosor."

Men mina knoppar är ju knutna innan de slår ut också, det är därför jag är konfunderad. Men som jag tolkat det här så ska jag vänta tills de sett ut som rosor och sedan knutit sig igen.

Dock ser mina brysselkål ut som på bilden i artikeln redan nu innan de "blommat".
Gurkan
Det står också så här under underrubriken Skörd :

CITAT
Skörd.
Brysselkålen kan skördas från september till mars. Smaken förbättras om plantan är lite frostbiten. Man börjar skörda nerifrån.


Kan du inte prova att skörda några knoppar och smaka ??
fruberglund
Jajamen, det ska jag göra biggrin.gif Är så sugen, det är lila brysselkål och de har jag aldrig provat förut smile.gif
Gurkan
Hoppas det smakar !!

Berätta sen så kan vi också lära oss nåt ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon