Full version: Murklor dyker upp!
Eva i Norrköping
Jag trodde knappt mina ögon häromdagen, när jag upptäckte att det växer upp murklor i min trädgård! Mitt emellan betongplattorna på utesittplatsen dessutom. Några har även dykt upp i grusgången. Någon som har en förklaring till detta?
Gossen Ruda
Saken har varit uppe i forumet tidigare men jag hittar inte det just nu. Inget konstigt men kanske inte direkt vanligt. En förutsättning är att det finns mycket dött organiskt material i jorden som svampmycelet kan växa i. Om förhållandena blir goda kan svampen bilda fruktkroppar som är det vi kallar svampen. Den egentliga svampen är mycket större men syns inte nere i jorden. Den vanliga stenmurklan växer gärna på och invid rotvältor där den lever av att bryta ner rötterna.
marialoovely
Jag blev lika förvånad som du när jag upptäckte murklor lite här och var i min trädgård! Tydligen är det ett oerhört gynnsamt år för murklor i år. Och det är ju kul - för de är ju så goda!

rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Jaha, där ser man! Men det förvånar mig fortfarande att det kan finnas något organiskt material för svampen att trivas i under cementplattorna, för där ligger bara sättsand, och under det en gammal grusgång. Men det är väl bara att tacka och ta emot!
marialoovely
Vilken typ av murkla är det?
Gossen Ruda
CITAT
Vilken typ av murkla är det?


Instämmer i undran. Säkert så finns det gamla rötter under grusgången. Organiskt material är kanske lite missvisande, cellulosa i form av träfibrer är nog bättre uttryckt. Man kan faktiskt odla murklor genom att gräva ner packar med tidningspapper några dm i jorden. Finns det bara svamphyfer i jorden växer dom in i packen och sätter igång med mumsandet. Är sen förhållandena goda kommer det murklor på ytan. Jag har provat, och det funkade. Givetvis på ett ställe där jag visste att det fanns murklor.
Eva i Norrköping
Det tycks vara toppmurklor. Dessutom kommer det upp champinjoner i kanten ut mot trottoaren. De bräcker loss stora stycken av asfalten! Vilket svampställe - mitt inne i stan!
KURT
Är det toppmurklor så går det ju bra att äta. Champinjoner i stadsmiljö kan också plockas, om det är rätt art (framförallt ängschampinjon). Endel arter tar ju upp tungmetaller, så dem skall man undvika (kontrollera i en nyutgiven svampbok). Champinjoner måste dock plockas samma dag som de kommer upp, annars brukar de angripas av insektslarver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon