Sissi
Hejsan!
Jag har en jätte stor och fin hänglobelia.. Nu kommer hösten och jag vill inte bara kasta ut den.. Jag skulle gärna ha den kvar tills nästa år! Men hur gör jag? Tar jag frön? Och i så fall hur? Eller tar jag topp sticklingar längst ut på växtern?

Frågorna är många då jag ska till och lära mig odla och övervintra växterna!

Tack på förhand!!
Kramar
Irene_L
Jag brukar ta frön. När lobelian har blommat över samlar jag in de ljusbruna överblommade delarna och lägger dom i ett kaffefilter. De får sen ligga där och jag rör lite ibland och då faller fröna av och hamnar längst ner i filtret. De är pyttesmå. Sedan sår jag i feb, täcker ej med jord och ställer under lysrör så de får gro.
Tänk på att det är inte säkert att dina nya plantor blir som den du tog frön ifrån. Har du flera hänglobelia i olika färger så korsar de sig med varandra. Jag hade lila, rosa och blå hänglobelia som jag tog frön från. De nya plantorna blev alla blå.
rolleyes.gif
mvh
Irene

Glömde ju säga: Välkommen hit!!! tongue.gif
katah
min lobelia klarade hela vintern i en frostfri ( ner till +1-2 grader) växthus och blommade även under vintern.

Sticklingar testade jag också på vårkanten, men det var ingen storsucce.
Fungerade dock, om jag kommer ihåg rätt.

Frön har jag samlat också, fungerade finfint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon