Ralf
en bild säger allt? ja den säger faktiskt mera än man tror...

Kathy
Att det var en mulen dag?
Att valarbetarna var av modell snitt äldre?
Att folkpartistens band satt upp och ner?
Att folkpartistens och moderatens fötter inte kom med på bild?
Att det är valdistrikt 25?

smile.gif
Alba
FP-mannen vågar inte riktigt stå för sin åsikt så han garderade med bandet upp och ned - kul bild
andersen
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera... det var vad som slog mej när jag var och röstade idag, det var nästan tomt med folk i lokalen... och det är tråkigt att det har blivit så...jag menar att det är roligt att träffa gammla bekanta.
Kathy
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:14)
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera...

Det finns ingen som poströstar numera. wink.gif
andersen
CITAT (Scrollan @ 17-09-2006, 12:17)
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:14)
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera...

Det finns ingen som poströstar numera. wink.gif

Hur röstar folk då? om dom inte poströstar?
Biggan_
Moderaterna är till vänster om Socialdemokraterna! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Bitta98
Jag har poströstat.
Biggan_
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:19)
CITAT (Scrollan @ 17-09-2006, 12:17)
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:14)
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera...

Det finns ingen som poströstar numera. wink.gif

Hur röstar folk då? om dom inte poströstar?

Biblioteksröstar kanske?
Kathy
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:19)
CITAT (Scrollan @ 17-09-2006, 12:17)
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:14)
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera...

Det finns ingen som poströstar numera. wink.gif

Hur röstar folk då? om dom inte poströstar?

Jag röstade på biblioteket. Andra alternativ var kommunhuset som också hade förtidsröstning. smile.gif

(postkontoren är nedlagda sedan en tid tillbaka ) wink.gif
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 17-09-2006, 12:19)
Moderaterna är till vänster om Socialdemokraterna! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Också en iakttagelse.
Alba
fel fel fel - tryckte två ggr
anna_rispan
Får de ha personer ute vid vallokalerna?????

Det stod två personer vid våran vallokal också. Känns lite fel faktiskt....
Tezzla
Tja, jag vet inte vad den bilden säger. Om jag hade tagit en bild av min vallokal så hade ni sett en lokal full av människor och en kö som sträckte sig långt utanför lokalen. Dock såg jag inte många val-människor. Tror bara det fanns socialdemokraterna, moderaterna och folkpartiet. Lite fånigt var det att sossen idogt försökte ge mig av sina valsedlar fast jag stod med tre redan igenklistrade kuvert i handen. Men paniken är väl stor på vänsterkanten kan jag tro laugh.gif
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 13:40)
Får de ha personer ute vid vallokalerna?????

Det stod två personer vid våran vallokal också. Känns lite fel faktiskt....

Det är en gammal tradition att partierna delar ut sina valsedlar utanför vallokalen.
Inne i vallokalen får man inte vistas med partimärken på.

Tezzla
CITAT (Hannele @ 17-09-2006, 13:57)
CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 13:40)
Får de ha personer ute vid vallokalerna?????

Det stod två personer vid våran vallokal också. Känns lite fel faktiskt....

Det är en gammal tradition att partierna delar ut sina valsedlar utanför vallokalen.
Inne i vallokalen får man inte vistas med partimärken på.


Får man inte? ohmy.gif "Mina valmänniskor" stod allihop inne i vallokalen och de har de gjort varje år. Om fyra år ska jag ge dem skäll! laugh.gif
Kathy
Två gånger har jag röstat på vallokal.
Jag gillar inte när de står utanför och pockar på att man ska ta deras valsedlar därför väljer jag att inte rösta på lokal. smile.gif
LadyG
Sist retade jag dem allihop genom att bara ta lappar från partiet jag tänkte rösta på, de andra ville jag inte ta för det var slöseri med papper och man ska vara rädd om skogen. biggrin.gif
Tezzla
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:36)
Sist retade jag dem allihop genom att bara ta lappar från partiet jag tänkte rösta på, de andra ville jag inte ta för det var slöseri med papper och man ska vara rädd om skogen. biggrin.gif

Så gör jag alltid. Jag går direkt fram till "mitt" parti, resten går jag förbi... laugh.gif
LadyG
CITAT (Tezzla @ 17-09-2006, 15:54)
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:36)
Sist retade jag dem allihop genom att bara ta lappar från partiet jag tänkte rösta på, de andra ville jag inte ta för det var slöseri med papper och man ska vara rädd om skogen. biggrin.gif

Så gör jag alltid. Jag går direkt fram till "mitt" parti, resten går jag förbi... laugh.gif

Visst blir de snopna? sist var det en herre, tror han var från FP eller C som sa "Det var en bestämd dam" - inte elakt eller så, bara roat - men han var nog den enda som såg någon humor i det för de andra såg bara ättikssura ut (utom hon vars lappar jag tog).
Hannele
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:58)
Visst blir de snopna?

Nej, det är helt valfritt att hålla på med sin valhemlighet - eller tydligt välja redan utanför vallokalen. smile.gif
Tezzla
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:58)
CITAT (Tezzla @ 17-09-2006, 15:54)
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:36)
Sist retade jag dem allihop genom att bara ta lappar från partiet jag tänkte rösta på, de andra ville jag inte ta för det var slöseri med papper och man ska vara rädd om skogen. biggrin.gif

Så gör jag alltid. Jag går direkt fram till "mitt" parti, resten går jag förbi... laugh.gif

Visst blir de snopna? sist var det en herre, tror han var från FP eller C som sa "Det var en bestämd dam" - inte elakt eller så, bara roat - men han var nog den enda som såg någon humor i det för de andra såg bara ättikssura ut (utom hon vars lappar jag tog).

Ja, jag har ju aldrig förstått detta knusslande med att inte visa vad man röstar på. När jag är i vallokalen så går jag antingen fram till bordet av valsedlar och plockar åt mig det jag vill ha eller så går jag fram till en "valmänniska". Jag skulle aldrig göra, såsom många gör, plocka åt mig valsedlar från ALLA partier för att sedan stå och bläddra bland alla trettiotal valsedelslappar bakom en grön skärm. Nä, jag orkar inte med sånt. Jag plockar ihop mina tre lappar, stoppar i kuvert och sen lämnar jag in dem tongue.gif

Men din "bestämda dam-herre" var en skön prick. Varför vara så dödligt allvarlig?
LadyG
CITAT (Tezzla @ 17-09-2006, 16:12)
Ja, jag har ju aldrig förstått detta knusslande med att inte visa vad man röstar på. När jag är i vallokalen så går jag antingen fram till bordet av valsedlar och plockar åt mig det jag vill ha eller så går jag fram till en "valmänniska". Jag skulle aldrig göra, såsom många gör, plocka åt mig valsedlar från ALLA partier för att sedan stå och bläddra bland alla trettiotal valsedelslappar bakom en grön skärm. Nä, jag orkar inte med sånt. Jag plockar ihop mina tre lappar, stoppar i kuvert och sen lämnar jag in dem tongue.gif

Men din "bestämda dam-herre" var en skön prick. Varför vara så dödligt allvarlig?

Jag tror inte det är så många som bryr sig i långa loppet, om man inte bor i ett väldigt litet samhälle där alla känner alla och kommunfullmäktige nästan är en familjeangelägenhet. Det blir lite mer personligt då, kan jag tänka mig. Här i Stockholm är det ingen som bryr sig om vad var och en röstar på, det är det slutgiltiga resultatet som är det viktiga.

Det kanske är därför valdeltagandet sjunkit så mycket de senaste åren, eftersom det är opersonligt och folk inte känner sig berörda av en sån petitess som val?
Hannele
CITAT (Tezzla @ 17-09-2006, 15:12)
När jag är i vallokalen så går jag antingen fram till bordet av valsedlar och plockar åt mig det jag vill ha eller så går jag fram till en "valmänniska".

Det är ju slöseri, för du har ju fått valsedlarna på posten. biggrin.gif
LadyG
CITAT (Hannele @ 17-09-2006, 16:26)
CITAT (Tezzla @ 17-09-2006, 15:12)
När jag är i vallokalen så går jag antingen fram till bordet av valsedlar och plockar åt mig det jag vill ha eller så går jag fram till en "valmänniska".

Det är ju slöseri, för du har ju fått valsedlarna på posten. biggrin.gif

Nej, jag fick inte ens hälften av alla partiernas valsedlar, vart resten tog vägen vet bara posten. "Mitt" parti var ett av de som saknades (hade nog inte märkt att det saknades partier om inte de saknades).

Fast nog har väl Posten skyldighet att delat ut alla valsedlar, eller skickas de inte ut till alla?
Hannele
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 15:32)
Fast nog har väl Posten skyldighet att delat ut alla valsedlar, eller skickas de inte ut till alla?

Posten har inget med det att göra, partierna skickar själva.
Ibland satsar man på förstagångsväljare.
wolkenkrabber
CITAT (Hannele @ 17-09-2006, 15:35)
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 15:32)
Fast nog har väl Posten skyldighet att delat ut alla valsedlar, eller skickas de inte ut till alla?

Posten har inget med det att göra, partierna skickar själva.
Ibland satsar man på förstagångsväljare.

Jagh ari nte fått en enda valsedel laugh.gif

och jag är förstgångeväljare... ska knata bort till lokalen jag är adresserad till nu...
anna_rispan
här där vi bor var det ett företag som delar ut reklam som skulle dela ut allt material från parierna. det var något strul för alla kom inte ut.

jag hade ju inte bestämt mig förrens igår så allt som kommit i lådan har redan åkt i soppen.

nå ja. annars är det ju väldigt smidigt att ta med sig de lappar man ska använda.

jag tog några olika med mig o valde klart innan de åkte i kuvertet.
Pirum
Tycker det är trevligare att rösta i vallokal än att rösta på ICA, eller var det nu kan tänkas bli. Nästan lite högtidligt.
Fast i mitt fall röstar jag tyvärr i ett kristet församlingshem, jag måste säga att det är dåligt anordnat.
Själv struntar jag väl i om det är en ickeprofan lokal (tycker till och med att församlingshem ofta är väldigt trevliga), men jag kan tänka mig att många hade bojkottat ett val i förhuset till en moské. Likaså kan man tänka sig att den icke-kristne, eller rentav anti-kristne, kan finna det otrevligt att rösta i en kyrkobyggnad.
Tur att det då finns möjlighet att rösta i en neutral lokal, som biblioteket kanske. Men då måste man ju förhandsrösta.
anna_rispan
mm, vi får se till alla möjligheter det ändå finns att rösta. hade ju varit illa om man bara hade kunnat rösta på ett ställe. och det då hade känts fel.
lilla mamma
är en aav de som stått vid vallokalen idag. En strid ström hela dagen på landsbygden. Inga band/märken i vallokalen med utanför ok. Ja, varför ska man inte få dela ut, fast det var partierna eniga om att vi inte skulle göra, mindre påträngande.
Anita
sudden
CITAT (Birgitta P @ 17-09-2006, 12:20)
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:19)
CITAT (Scrollan @ 17-09-2006, 12:17)
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:14)
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera...

Det finns ingen som poströstar numera. wink.gif

Hur röstar folk då? om dom inte poströstar?

Biblioteksröstar kanske?

eller helt enkelt förtidsröstar eller inte röstar alls.....
ninnisky
Hör och häpna - samtliga regeringspartier var reprensenterade utanför vår lokal och i lokalen var det kö till röstavlämningen biggrin.gif biggrin.gif
lilla mamma
ja, de som skötte röstningen var mäkta imponerade av hur många som kom

Tänk vilken nytta ni (vi) gjort som röstat idag
Klura
Jag var och röstade på biblan i barkarby igår.
Nån fuling hade varit där och plockat bort alla moderaternas förtryckta lappar.
Inga från Närke
CITAT (Scrollan @ 17-09-2006, 14:12)
Två gånger har jag röstat på vallokal.
Jag gillar inte när de står utanför och pockar på att man ska ta deras valsedlar därför väljer jag att inte rösta på lokal. smile.gif

Det är väl bara att ta av alla och sedan lägga de rätta i kuvertet bakom skärmen och lämna de övriga där. Kan inte var så svårt rolleyes.gif biggrin.gif
Kathy
CITAT (Inga från Närke @ 17-09-2006, 22:13)
Det är väl bara att ta av alla och sedan lägga de rätta i kuvertet bakom skärmen och lämna de övriga där. Kan inte var så svårt.

Jag sa aldrig att det var svårt. wink.gif
Föredrar hellre att förtidsrösta. rolleyes.gif
Bettson
Jag har aldrig varit med om att funktionärer står utanför lokalen. Det liger alltid samtliga valsedlar i ett särskilt rum innan vallokalen. Där får man var ifred och plocka bäst man vill

Ibland går en funktionär in och kollar så att alla valsedlar finns men annars så får man vara i fred.
Hannele
CITAT (Bettson @ 18-09-2006, 09:33)
Jag har aldrig varit med om att funktionärer står utanför lokalen.

Jag tror att några har blandat ihop funktionärer och traditionella valsedelsutdelare..

kristerh
CITAT (andersen @ 17-09-2006, 12:14)
Ja det säjer att folk väljer att poströsta numera... det var vad som slog mej när jag var och röstade idag, det var nästan tomt med folk i lokalen... och det är tråkigt att det har blivit så...jag menar att det är roligt att träffa gammla bekanta.

Hos mig var det en lång kö, vi fick vänta ca 10 min innan vi fick rösta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon