anna_rispan
Jag har Norstedt svenska ordbok (2003). Köpte den på rea. I dag upptäckte jag att det saknas en sida. sid. 827-828 för att vara exakt.
Så nu undrar jag om någon har den fast en tryckning med alla sidor och har möjlighet att scanna av dessa två sidor åt mig.
Jag skulle bli så jättetacksam.

Har redan sökt på bibliotekets katalog men de hade inte den ordboken.

Tänkte att det skadar ju inte direkt att fråga alla här på Odla.
sleep.gif *håller tummarna*
Hannele
Vi har den, ska försöka ta bilder på sidorna..

Sidan 827 och sidan 828.
anna_rispan
oj, tack.

men det ser ut som att det är olika tryckningar ändå.
det som saknas är mellan pax och pennformerare

hmm....
RibesRubusVitis
Det är mycket ovanligt att bara en sida (eller en fram-och-baksida) försvunnit. Kolla så att inte fler sidor saknas; det händer oftare att (en sida av) ett helt vikt tryckark fallit bort eller blivit utan tryck, vilket gör flera sidor i boken.
KURT
Kolla vad den har för ISBN nummer (det anger vilken upplaga det är). Skriv sedan till Nordstedts, så SKALL de skicka den saknade sidan till dig:


info@norstedts.se
http://www.panorstedt.se/templates/Norsted...e.aspx?id=28793
anna_rispan
Tack för de bra tipsen.

Jag tänkte som Ribesrubusvites och bläddrade igenom alla uppslagssidor när jag upptäckte att en sida saknades. Väldigt konstigt att bara en sida saknas, det kan jag hålla med om.

Nu har jag mailat Norstedt och får väl invänta svar från dem.

Tack igen!!

Det är så bra att man kan lära sig nya saker hela tiden.
Gossen Ruda
Rea-varor säljs ofta med lägre garantier och ofta saknas bytesrätt mm. Dock inte alltid så vi håller tummarna.
AnitaO
Jag har den installerad på min dator.
Tror att man kan skicka program via t.ex. MSN om du är intresserad av den upplagan kanske?
Rossi
CITAT (RibesRubusVitis @ 13-09-2006, 23:39)
Det är mycket ovanligt att bara en sida (eller en fram-och-baksida) försvunnit. Kolla så att inte fler sidor saknas; det händer oftare att (en sida av) ett helt vikt tryckark fallit bort eller blivit utan tryck, vilket gör flera sidor i boken.

Ja, det är nog inte så vanligt men en gång läste jag en deckare på engelska och helt plötsligt tappade jag bort mig i handlingen. Så där som kan hända ibland och man måste läsa om den sista sidan för att komma tillbaka på rätt spår. Det var bara det att i det här fallet så var flera sidor borta. Några sidor längre fram i boken återupptogs sen handlingen men det fattades fortfarande sidor. Jag borde klagat men boken var så dålig för övrigt så jag brydde mig inte.

För något år sedan eller så läste jag en bok av en svensk författare. Det fanns så otroligt många stavfel och en riktig goddag-yxskaft-mening helt utan logik så jag började skriva upp alla felen. Det blev en hel A4-sida. Jag kunde inte hålla mig utan mailade förlaget och undrade lite över hur det fungerar med korrekturläsning etc. och hur så många stavfel hade kunnat slinka igenom. Först knorrade de och förstod inte alls vad jag pratade om så då skickade jag över min A4-sida med alla stavfel, syftningsfel etc. Då fick jag frågan om jag kunde tänka mig att korrekturläsa för dem - gratis .... Men samtidigt så erkände de inte att de hade gjort fel utan sa att de hade skickat mitt e-mail + listan till författaren själv.
anna_rispan
ja, jag undrar också eftersom den var på rea. lite därför jag la ut en fråga här.
synd ändå att de inte upplyser om varför en del böcker är på rea. att en del böcker är "gamla" och säljs ut kan man ju förstå men att en del säljs med riktiga fel är klurigare att skaffa sig en uppfattning om.

jag skulle jättegärna slippa köpa en helt ny ordlista just nu. det är ju ändå bara två sidor (ett blad) med ord jag behöver så klarar jag mig.
KURT
REA eller ej så kan man inte sälja varor som det är fel på utan att upplysa om det. Å andra sidan är det mycket lätt att limma in en sida, om man bara får tag i den saknade sidan. Köper man begagnade böcker på antikvariat så får man oftast räkna med att de säljs i det skick som de är, men inte nya böcker.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2006, 12:21)
Rea-varor säljs ofta med lägre garantier och ofta saknas bytesrätt mm.

Nej, man kan reklamera även saker som man har köpt på rea, ingen skillnad.
anna_rispan
det dåliga är ju att det inte upplystes om att det saknade en sida. om nu det var anledningen till att just den var på rea. man måste ju få veta sånt innan bestämmer sig för ett köp.

nå ja. jag har lite otur. en gång köpte jag en fågelbok, det visade sig att några sidor var på engelska. men då hade mina föräldrar samma bok så då kunde jag få fågelnamnen på svenska.

men annars så har böcker jag köpt på rea varit lika bra som ordinarie pris.
AnitaO
Gick det bra med uppzippningen? smile.gif
anna_rispan
Sambon har inte hunnit hjälpa mig än. Men i dag kanske. *håller tummarna*
anna_rispan
i morgon ska jag gå till bokhandlen o visa att det saknas en sida. så då kankse jag går hem med en komplett rent av. smile.gif
anna_rispan
de skickade hem en ny till mig!
ordning o reda på dem alltså. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon