Margith
Ångorna från chilin kväver mig!!
Jag har provat att kärna ur dem under rinnande kallt vatten och under köksfläkten, men jag får akut andnöd i alla fall.

Måste jag skaffa mig en gasmask eller har ni nåt förslag?
Maria i Helsingborg
Jösses vad är det för sort du har???
Jag ska till att skörda mina Habanero snart. Ska jag införskaffa detsamma?? blink.gif
andersen
Varför kärnar du ur dom? jag skär chilin i bitar och använder den i grytor mm så som den är med kärnor.
Gurkan
Olika människor är olika känsliga. Jag får ibland "andnöd" när jag håller på med mina medan andra i min närhet ser helt oberörda ut.

Du kanske kan prova att vara ute när du håller på med dem ?
Margith
Jag tror inte att mina är speciellt starka unsure.gif
Jag har både Cayenne Long Slim och några plantor från en påse med onamnade, blandade Capsicum, alla är lika eländiga sad.gif

Jag har hittat ett Sweet Chili recept som jag tycker är OK i små mängder, min gubbe tycker den är kanon, gärna i stoooora mängder biggrin.gif men kärnorna ska ur, annars klarar inte jag att äta den tongue.gif

Idag skulle jag göra dubbel sats (en sats tog slut på mindre än en vecka). Till det behövdes det 10 urkärnade chili och jag lovar, jag trodde det skulle bli min död wacko.gif

Men jag får väl vänta in nån hiskelig höststorm innan jag gör mer av den laugh.gif
Snöflinga
Sätt gubben på jobbet wub.gif
Gurkan
CITAT (Margith @ 13-09-2006, 17:57)
........

Jag har hittat ett Sweet Chili recept som jag tycker är OK i små mängder, min gubbe tycker den är kanon, gärna i stoooora mängder biggrin.gif men kärnorna ska ur, annars klarar inte jag att äta den tongue.gif

........

Nu blir man ju lite nyfiken ... du får gärna dela med dig av receptet om du vill.

Men du, kan du inte sätta gubben på att rensa chilisarna ?? Nån nytta ska han väl göra ?!
Margith
Ja, ni har alldeles rätt biggrin.gif Direkt när jag hade skickat iväg förra svaret insåg jag att jag naturligtvis ska kräva att gubben kärnar ur chilisarna i fortsättningen biggrin.gif Det är ju iaf han som tömmer burken tongue.gif

Receptet hittade jag på AoT:s forum rolleyes.gif men jag har justerat det litegrann smile.gif

Sweet chili:
5 urkärnade chilifrukter
5 vitlöksklyftor
Finhackas (jag använde mixern)
Värm hacket i 150 g flytande honung (i en kastrull alltså)
Ta bort kastrullen från plattan, slå på 3 msk äppelcidervinäger och låt det svalna.
Häll upp i burk eller flaska och förvara i kylen.
Låt den stå ett dygn innan du smakar smile.gif

Själv äter jag honungen, gubben äter rubbet tongue.gif

Redigerat för jag kom just ihåg att 1 msk av den här (med hacket alltså) är kanongott utrört i en hel burk Creme Fraiche.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon