Full version: Vildvinssticklingar
Lejonmatte
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg på forumet.....

Ni får stå ut med min okunskap; är nybliven husägare och har precis börjat intressera mig för detta med trädgård.

Vill ta sticklingar av vildvin:

När är rätt tidpunkt för detta?

Hur går jag enklast till väga?

Tacksam för svar! smile.gif
KURT
Det går bra att ta sticklingar nu i höst, och låta dem stå över vintern i nergrävda krukor. Så rotar de sig till våren. Ta sticklingar från unga, men inte mjuka skott, plocka bort nästan alla blad och låt bara max 1/3 av sticklingen sticka upp ovan jord, plantera i sandblandad jord, i krukorna som gärna kan grävas ned. Sätt flera sticklingar så är det större chans att några överlever.
SWE_Monstro
Hejsan...

jag bor i sydligaste skåne och har även jag ideén på att ta sticklingar av min rådhusvin, eller vildvin som jag har runt en bod på tomten, men skulle vilja bredda ut den längs tomtgränsen, (klättrandes på gamla halvdöda almar.. är det en bra ide!?) kan det vara lämpligt att ta sticklingar även nu tidigt på våren!?
greven
Jag hänger på i den här tråden för jag misslyckades med nästan alla mina (som jag tog mitt på sommaren).

Våren borde ju va en lämplig tid. Det är ju mycket växtkraft då och många andra växter brukar funka bra att ta sticklingar på då.

Finns det inga säkra tips för sticklingar på vildvin? Kinesisk avläggare har jag hört ska funka bra, men det är ju lite baltigt och vill man göra ett gäng funkar ju inte det.
KURT
Man kan ju göra avläggare som ger flera sticklingar, genom att låta den gå ner i marken flera ggr. Men sticklingar på vildvin brukar annars fungera mycket bra.

SWE_Monstro
Dessa avläggare, är det lämpligt att försöka sig på det nu under våren!? eller skulle det oxå redan varit gjort!? (första året i trädgården, och det känns som om allt man börjar fundera på är försent... ;o)
KURT
CITAT (SWE_Monstro @ 13-03-2007, 10:59) *
Dessa avläggare, är det lämpligt att försöka sig på det nu under våren!? eller skulle det oxå redan varit gjort!? (första året i trädgården, och det känns som om allt man börjar fundera på är försent... ;o)



Det har ingen betydelse, det kan göras när som hellst. Men det är viktigt att de grenen kommer ner ordentligt i jorden, man kan använda någon form av böjd metalltråd för att hålla grenen nere. När det bildats rötter, så kan man klippa av försörjningen till moderplantan.
kerstin z5-6
Intressant -hört om men inte testat .undrar om det funkar med Rosor?
e_sedell
Vilken smart idé. Att man inte tänkt på det!
-Ska testa det i sommar.

Jag funderar över vilken jordmån och vilka näringskrav vildvin har?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon