MrNorth
Kollade på ett program på svt1 som handlade om hur olika samhällsgrupper borde rösta. Och det som gjorde mig engagerad var att av förstagånsväljarna så röstade nästan 50 % på antingen v eller mp. Är det någon som har nån aning om varför det blir så? Kanske finns det några förstagångsväljare här på forumet som vill delge sina tankar och funderingar...?

/Henrik
wolkenkrabber
CITAT (MrNorth @ 10-09-2006, 17:41)
Kollade på ett program på svt1 som handlade om hur olika samhällsgrupper borde rösta. Och det som gjorde mig engagerad var att av förstagånsväljarna så röstade nästan 50 % på antingen v eller mp. Är det någon som har nån aning om varför det blir så? Kanske finns det några förstagångsväljare här på forumet som vill delge sina tankar och funderingar...?

/Henrik

inte den blekaste... jag är förstagångsväljare, och det skulle aldrig falla mig in att rösta varken på V eller MP...

men det kanske skulle kunna bero på att många unga människor ofta är lite alternativa? radikala? ajja ska nog inte spekulera allt för mycket...
foolishRice
Jag är förstagångsväljare och har inte en familj som är speciellt "politiskt engagerade". Många av mina vänner ventilerar däremot mer än gärna sina åsikter om politiken. De flesta av mina jämnåriga vänner (19-22 år) är, gentemot dina siffror, mer eller mindre "blå".

Det känns som att moderaterna satsat mer på att nå fram till ungdomar genom olika muf-aktiviteter. Vänsterns ungdomsorganisation är väldigt radikal i mina ögon, medan moderaterna snarare har visat en mer liberal sida...

Att 50% av förstagångsväljarna skulle rösta på vänstern låter rimligt. Att majoriteten av dem egentligen sympatiserar med v (eller mp) är förmodligen inte sant. Det finns nog en stor grupp som egentligen är mer eller mindre liberala - i mitten.

Att rösta på vänstern/miljöpartiet ger en stämpel för en del. Man gör det för att kompisarna gör det eller för att man har en stil som gör att man förväntas "vara röd". Likaså går de i vissa typiska kläder och fikar på caféer som har en viss stämning.

Jag förstår inte varför miljöpartiet existerar.
niklaswik
Det kan nog bero delvis på att många av "dagens ungdom" inte orkar bry sig och tycker att det är väl rätt okej som det är, så det är väl lika bra att rösta på dom som verkar ha snälla fina åsikter.
Alla vet ju att vänsterpartiet vill att det ska vara rättvist och miljöpartiet vill inte att man ska döda stackars råttor i laboratorier......

Moderaterna däremot är otäcka direktörer som vill roffa åt sig alla pengar från oss vanliga medborgare och dom andra borgerliga partierna är ungefär lika dumma.


Okunskap helt enkelt.
Hannele
Vi har tre (!) förstagångsväljare i familjen,
äldste sonen missade förra valet, för han var tre dagar för ung, och nu har även minstingen hunnit bli myndig
(pojkarna fick dock vara med och rösta i det sista kyrkovalet, får då räckte 16 år).

Mycket valreklam kommer på posten, tre identiska brev, ett till varje son.
Jag misstänker ibland att vi har alla partier representerade i vår familj. biggrin.gif
birgitek
CITAT (MrNorth @ 10-09-2006, 17:41)
Kollade på ett program på svt1 som handlade om hur olika samhällsgrupper borde rösta. Och det som gjorde mig engagerad var att av förstagånsväljarna så röstade nästan 50 % på antingen v eller mp. Är det någon som har nån aning om varför det blir så? Kanske finns det några förstagångsväljare här på forumet som vill delge sina tankar och funderingar...?

/Henrik

Konstigt, vilka uppgifter byggde programmet på, efter vad jag hört röstar väldigt många förstagångsväljare moderat.
Birgit Ek
Pirum
Förstagångsröstare brukar rösta mer 'radikalt' än äldre, men det brukar ändå oftast följa "inom familjen" till ganska stor del. Men, mer radikalt som sagt. Minns skolvalet 1991 där Ny Demokrati blev näst största parti hos oss tror jag. Störst blev moderaterna, sossarna var väl tredje parti, knappt före miljöpartiet. Vid nästa vall (samma skola) var sossarna störst, efter 3 härliga borgarstyrda år, och Ny Demokrati var som vi alla vet förpassade till sophögen.
Piccante
CITAT (MrNorth @ 10-09-2006, 17:41)
Kollade på ett program på svt1 som handlade om hur olika samhällsgrupper borde rösta. Och det som gjorde mig engagerad var att av förstagånsväljarna så röstade nästan 50 % på antingen v eller mp. Är det någon som har nån aning om varför det blir så? Kanske finns det några förstagångsväljare här på forumet som vill delge sina tankar och funderingar...?

/Henrik

I samma program visade de väl att andelen pensionärer som röstade på Mp var 0% om jag minns rätt? Om man ser var partierna har sina kärnväljare så har Mp majoriteten av sina väljare i lägre åldrar medan andelen förstagångsväljare som röstar på C och Kd ligger mellan 1-2 %.

Jag tror att "yngre" människor uppskattar rakare och enklare budskap för de har nog ofta rätt bestämda och uttalade åsikter om saker. Så det blir en förskjutning mot det extremare åt vänster och höger. Därför går V,Mp och M hem hos yngre medan äldre kanske nyanserar sina åsikter mer och närmar sig mitten när de blir äldre.

Det räcker bara att se på mina gamkla hippieföräldrar som har upplevt både flower power, FNL demostrationer, proggen och kärnkraftsmotstånd, nu är de hyfsat välbeställda medelklass 50+ människor som aldrig skulle ställa sig på barikaderna och protestera mot något, möjligtvis mot fastighetsskatten bara. Radikaliteten rann fort av dem tongue.gif
MrNorth
När jag gick i 9an så hade vi skolval, och då vet jag att vänstern vann en förkrossande majoritet... för visst man var inte så insatt i politiken (läs: inte alls) och de hade ju ett snällt och gemytligt budskap, att alla ska ha det bra och att staten ska ta hand om dig o allt... nu vet man ju bättre.

Kanske borde rösträtten höjas så att man har hunnit jobba lite och betala skatt i några år? Och få veta hur det är "på riktigt"... för det visste iaf inte jag när jag var yngre.

/henrik
Piccante
Kanske borde rösträtten höjas så att man har hunnit jobba lite och betala skatt i några år? Och få veta hur det är "på riktigt"... för det visste iaf inte jag när jag var yngre.

Tyvärr finns det aldeles för många "vuxna" och myndiga personer i alla åldrar från 20- 99 som inte har det minsta begrepp om hur något fungerar heller...

Jag har alltid tyckt att dte är lite nedvärderande mot unga att resonera så att gränsen borde höjas. För jag minns själv hur det var när jag gick på högstadiet och vi läste mkt om EU inför folkomröstningen. Vi var ordentligt pålästa tack vare skolan men vi hade inte åldern att rösta. Samtidigt var det många vuxna på både ja och nej sidan som argumenterade för sina ståndpunkter och uppvisade en imponerande okunskap om det som de talade om. Man borde väl snarare införa en övre åldersgräns eller ett "samhällskunskapstest" för att få bli registrerad som väljare (något för Fp att driva kanske?).
Hannele
CITAT (Leocarpus @ 10-09-2006, 23:32)
Kanske borde rösträtten höjas så att man har hunnit jobba lite och betala skatt i några år? Och få veta hur det är "på riktigt"... för det visste iaf inte jag när jag var yngre.

Tyvärr finns det aldeles för många "vuxna" och myndiga personer i alla åldrar från 20- 99 som inte har det minsta begrepp om hur något fungerar heller...

Så vad hjälper det att höja röståldern?? blink.gif
AndreasBlomquist
Hannele,

Leocarpus svarar på MrNorths inlägg om att man borde höja åldersgränsen. De första två raderna i hans inlägg är således inte hans egna ord utan ett citat från MrNorth.

Personligen så tycker jag att åldersgränsen är bra som den är, ska den ändras så bör den snarare sänkas till 16 år istället.
Kat
Jag tror att det beror på att förstagångsväljare är unga och unga i regel är mer radikala och mer idealister än äldre människor.
De är helt enkelt mer säkra på vad de tycker biggrin.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 18:52)
Jag misstänker ibland att vi har alla partier representerade i vår familj. biggrin.gif

Vet du inte det wink.gif jag trodde man pratade om sådant i familjen...
kanske bara vi i våran familj som gjort det wink.gif

För övrigt tror jag det går "trender" i hur förstagångsväljarna röstar.
birgitek
CITAT (kristerh @ 11-09-2006, 12:50)
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 18:52)
Jag misstänker ibland att vi har alla partier representerade i vår familj.  :D

Vet du inte det wink.gif jag trodde man pratade om sådant i familjen...
kanske bara vi i våran familj som gjort det wink.gif

För övrigt tror jag det går "trender" i hur förstagångsväljarna röstar.

Har ingen aning om hur mina barn röstar, vi är helt enkelt inte särskilt politiskt intresserade, åtminstone inte när det gäller partipolitik. Åsikter i olika sakfrågor diskuterade vi naturligtvis med våra barn.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (birgitek @ 11-09-2006, 19:47)
CITAT (kristerh @ 11-09-2006, 12:50)
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 18:52)
Jag misstänker ibland att vi har alla partier representerade i vår familj.  :D
Vet du inte det wink.gif jag trodde man pratade om sådant i familjen...
Har ingen aning om hur mina barn röstar, vi är helt enkelt inte särskilt politiskt intresserade, åtminstone inte när det gäller partipolitik.

Nej, jag har ingen aning om vad maken röstar på. rolleyes.gif
Barnen är mycket politiskt intresserade, vi diskuterar mycket.
Dom vet dock, vem jag röstar på... eftersom jag varit aktiv och med på listorna själv.
Men jag värvar inga medlemmar. sleep.gif
Pirum
En i mina ögon underlig sak är att ungdomsavdelningarna (SSU, MUF, LUF etc) som ofta är ute i skolorna nästan alla driver åsikter som deras moderpartier inte håller med om. Det leder ju till att elever får fel uppfattning. Tycker du om SSU men röstar på S så har du ju kanske röstat fel. Skulle tro att SSU i många fall ligger närmare miljöpartiets politik än Socialdemokraternas, men det är ju bara en gissning.
Whiskuchi
Jag skulle tro att det är att de tror att de är mer vänster än vad de egentligen är. wink.gif En kommentar från en förstagångsväljare jag pratade med i helgen:

"Jag gjorde ett sånt där test för att se vilket parti jag skulle rösta på - och jag blev kristdemokrat! Det går ju inte, så jag ska rösta på antingen vänstern eller miljöpartiet!"

Begåvad tjej, va? ohmy.gif biggrin.gif
Kat
Fast så kan det ju vara.
Man kanske tror på kd:s väg i stora valfrågor, men har en annan ideologi. Testerna kan visa väldigt olika beroende på vilka frågor som är inlagda i dem. Många får olika resultat i olika tester.
Whiskuchi
Jag känner henne tillräckligt väl för att veta att hon egentligen inte har en susning om politik wink.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 11-09-2006, 19:52)
Nej, jag har ingen aning om vad maken röstar på. rolleyes.gif

värst vad ni var hemlighetsfulla wink.gif
Tezzla
CITAT (niklaswik @ 10-09-2006, 18:37)
Det kan nog bero delvis på att många av "dagens ungdom" inte orkar bry sig och tycker att det är väl rätt okej som det är, så det är väl lika bra att rösta på dom som verkar ha snälla fina åsikter.
Alla vet ju att vänsterpartiet vill att det ska vara rättvist och miljöpartiet vill inte att man ska döda stackars råttor i laboratorier......

Moderaterna däremot är otäcka direktörer som vill roffa åt sig alla pengar från oss vanliga medborgare och dom andra borgerliga partierna är ungefär lika dumma.


Okunskap helt enkelt.

Huvudet på spiken.
Bizze
Håller inte med om att 50% skulle rösta på dom. Kan kanske stämma i stockholm/norrland, där man mer ligger åt det hållet. Här nere i Trelleborg och skåne är jag säker på att det är andra sidan som har majoritet bland förstagångsväljarna.
Pirum
Enl. Rapport nu imorse så röstade i förra valet endast 1 av 7 förstagångsväljare. Låter ju helt osannolikt lågt. Hur som helst, här är lite mer info om ungdomsförbunden:

http://www.gronungdom.se/article?ID=1301

Vill tillägga att jag själv inte är ansluten eller på annat sätt har samröre med Grön Ungdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon