Lauraline
Hejsan

Jag undrar om det går att se vilken äppelsort man har i trädgården.
Att skicka med en bild och någon här kanske kan känna igen den på fruktens eller bladens utseende.

Jag läste på nätet någonstans att det finns hur många sorter som helst men det vore så roligt att veta vad det är för någonting man har. I nuläget vet jag inte ens hur jag ska veta när dom är mogna. Det är två stycken olika och för mig okända, stora och gamla träd brevid ett mindre transparant blanche. Det enda förra husägaren sa var att träden blir klara ett i taget, ett tidigt vilket var TB, ett senare och ett sent.

Vad tror ni? Ska jag ta bilder och skicka med eller är det lika bra att ge upp tanken?

Finns det också ngr generella tips på hur man vet med säkerhet att äpplena är mogna. Mormor sa ganska nedlåtande till mig i helgen att dom måste vara klara eftersom det trillar frukt från träden, men frukterna som är kvar lossnar inte lätt om man tar i dem och dom är väldigt sura så jag har svårt att tro det, dessutom har det trillat frukt oavbrutet från det eftersom det är så fullt i år.


//Marie
Piccante
Nu vet jag inte var du bor men botaniska trädgården i Göteborg kommer ha fruktutställning med bestämningshjälp av fruktsorter i slutet av månaden när svamputställningen är slut. Men det hålls säkert liknande arrangemang runt om i landet i botaniska trädgårdar och parker. Håll utkik i tidningen och på nätet.

Ett bra sätt att se om äpplen är mogna är att se om kärnorna ser fullt utvecklade ut. De brukar vara mörka i de flesta äpplen när de är färdiga, ljusare när äpplet är omoget.
Lauraline
Hejsan

Jag bor i östergötland så göterborg blir lite för långt bort, men det var en jättebra idé att hålla utkik efter något liknande. Det hade varit roligt att åka på.

När det gäller kärnorna i äpplena så kollade jag ett äpple idag bara för att jämföra med en bild på utseendet och då var mina kärnor delt vita med bara lite mörkt på toppen. Gissar att det tar ett tag till då innan dom är klara.

Tack för hjälpen
Pirum
Kan du ta bilder och visa här så kan det ju inte skada iaf...äpplen är ju vackra varelser smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon