niklaswik
Jag har ett litet problem. Som inte är så jättelitet ändå.

Jag har väldigt väldigt svårt att säga nej om dom ringer från jobbet och frågar om jag kan jobba.

T.ex. så sa dom förra fredagen (fredagen före förra veckan) att jag skulle jobba söndag-torsdag veckan som var nu senast, dessutom var det nattkörningar så jag fick egentligen helg på torsdag morgon. Kanonbra tyckte jag och åkte till min tjej 6 mil bort och skulle som en del kanske vet också kolla på lägenhet där.

När jag satt i bilen på väg dit vid 3 på eftermiddagen så ringde min chef och frågade om jag kunde komma och jobba "imorgon", alltså på fredagen när jag från början var lovad att vara ledig. Jag gick med på det men direkt efteråt så kände jag hur dumt det var....

Jag blev alltså tvungen att åka hem igen samma kväll och tillbaks dom där 6 milen igen kvällen efter för att kolla på en annan lägenhet.

Dessutom blev ju inte min tjej speciellt glad och inte jag heller..

Det är inte första gången det här händer.


Samtidigt så känns det ju som om jag borde ställa upp och visa att jag är bra att ha på jobbet så att dom ska vilja ha kvar mig. Har varit där sen 1 maj som "sommarjobbare" och fått provanställning nu fr.o.m. 1 sep.

Om jag skulle säga "Nej det kan jag inte" så känns det som om jag bara ger dom problem med att försöka hitta nån annan som kan jobba då. sad.gif


Tråkigt... wacko.gif
KURT
Om du inte alltid är anträffbar så kan du kanske styra det utan att behöva säga nej. Bara för att man har mobiltelefon så behöver man ju inte vara anträffbar 24 h /dygn. Oftast kan man ju på något sätt se vem som ringer.
mari_tres
Men å andra sidan så måste man ju få ha lite ledigt och lite privatliv och jag kan inte tänka mig annat än att chefen inte förstår om du har annat planerat!! Har själv suttit i den sitsen då jag har tackat ja till alla pass jag har fått, även fast jag har haft anant att göra, men det var ohållbart i längden. Chefen är väl också en människa... KLart att man vill kunna genomföra det man har planerat!! Om man vill kan man ju säga att "ja, då och då kan jag, men de här datumen är jag bortrest/upptagen och kan inte", så vet hon/han det redan innan och du riskterar inte att låta som om du inte vill jobba!
Pirum
Jag tycker att man ska vara ganska oflexibel. Har visserligen jobbat en del övertid senaste veckan, men jag jobbar på ett ställe där det blir kaos varje gång någon inte kommer till jobbet. Det stora felet är givetvis inte att folk blir sjuka exempelvis, det stora felet är att personalantalet är så hårt trimmat att minsta avvikelse ställer till problem. Förstår att det är svårt som nyanställd, &/ förälder, men samtidigt måste man ju få fritid också.
Jag är i valet och kvalet att jobba en extra lördag om någon vecka. Å ena sidan ger det bra pengar, å andra sidan har jag knappt tid för mig själv känns det som. Stod i regn igår och tog upp potatis (inte bra) eftersom jag inte vet när jag nästa gång har möjlighet.
kristerh
Jag tycker du ska säga att du planerat att göra vissa saker, som att resa bort osv när de ringer, så att de lär sig att du inte alltid ställer upp,
visst är det en knivig situation du har, som chefen säkert utnyttjar för att fylla vakanser vid sjukdomar mm, men det finns ju lagar på hur mycket man får jobba på en vecka, men visst kan det vara svårt att säga sådant till chefen innan man är fast anställd wink.gif men skylla på att du inte kan kan du ju alltid göra, glöm inte att ta upp "att du ställer upp" när det blir dags för löneförhandlingar, ett tungt argument för att få mer betalt.
niklaswik
KURT:
Jo, men att låta bli att svara bara för att jag ser att dom ringer från jobbet känns ganska dumt...


mari_tres:
Chefen är en människa, dessutom väldigt bra och snäll, vilket troligen är en anledning till att jag gärna är snäll tillbaks och ställer upp när dom vill..

Att säga speciella dagar som jag verkligen inte kan, det gör jag men det är sällan jag har nåt inplanerat som är jätteviktigt.




Jag kom just på en väldigt enkel sak som kanske gör det lite lättare för mig att säga nej. Jag kan ju helt enkelt fråga om det är några andra som dom också kan fråga först och om dom absolut inte kan så skulle jag väl kunna göra det.. Då blir det iaf lite lättare; antingen ringer dom inte mer, då har dom fått tag på nån, eller så ringer dom igen och har inte fått tag på nån annan, då "måste" jag ju göra det.
*Felix matte*
Många gånger utnyttjar arbetsgivare unga nyanställda/provanställda...
De kan få en att känna sig väldigt "behövd" och extra duktig...nästintill oersättlig

fast det i själva verket bara handlar om utnyttjande... de äldre, fast anställda vågar säga ifrån oftare.

Jag har hört nybliven pappa säga att det faktiskt inte finns någon som kan
sköta hans jobb om han var pappaledig i tio dagar ohmy.gif

frågade honom om han trodde att företaget skulle kollapsa om han blev sjuk och inte kunde jobba... wink.gif
niklaswik
CITAT (Felix matte @ 04-09-2006, 11:03)
Jag har hört nybliven pappa säga att det faktiskt inte finns någon som kan
sköta hans jobb om han var pappaledig i tio dagar ohmy.gif

Det kan ju faktiskt vara så att det inte finns nån just där som kan det, däremot skulle dom kanske kunna hyra in nån tillfälligt.
*Felix matte*
CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:05)
CITAT (Felix matte @ 04-09-2006, 11:03)

Jag har hört nybliven pappa säga att det faktiskt inte finns någon som kan
sköta hans jobb om han var pappaledig i tio dagar ohmy.gif

Det kan ju faktiskt vara så att det inte finns nån just där som kan det, däremot skulle dom kanske kunna hyra in nån tillfälligt.

Absolut inte, det handlade om en rikstäckande kedja med tusentals anställda
så det fanns andra som kunde ta över
och senare (när andra barnet föddes) har den pappan också förstått
att världen inte går under om man unnar sig att vara hemma under barnets första dagar... då var han fast anställd och lite mer skinn på näsan. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:02)
....Jag kom just på en väldigt enkel sak som kanske gör det lite lättare för mig att säga nej. Jag kan ju helt enkelt fråga om det är några andra som dom också kan fråga först och om dom absolut inte kan så skulle jag väl kunna göra det.. Då blir det iaf lite lättare; antingen ringer dom inte mer, då har dom fått tag på nån, eller så ringer dom igen och har inte fått tag på nån annan, då "måste" jag ju göra det........

Det tycker jag var ett bra förslag smile.gif Sedan så tycker jag att det är bra att du är på "allerten" och vill jobba. Det är mycket viktigt när man är "ny" att man visar vad man går för. Men naturligtvis så kan du inte sedan fortsätta att jobb hur mycket som hellst. Men som ung orkar man en hel del. Men om du är "pigg" o vill jobba extra ofta så är jag övertygad om att din chef även respekterar och förstår när "du inte kann". Huvudsaken är att du inte känner dig ytnyttjad utan att du känner dig behövd
Säger Hamilton som har en hel del med personal frågor/problem att göra.........
netaave
Tror kanske dom frågar dig i första hand för att du är ung och barnlös.
Vilket ju inte betyder att du alltid kan, men kanske oftare än en småbarnspappa.
Kan ju också vara så att han vill anställa dig fast men inte kan för att det är så ini vassen dyrt att ha. En arbetsgivare får betala lika mycket i avgifter för en anställd som den anställdes lön, och det är inte så lätt om det är ett mindre företag.
För en dialog med chefen vid en annan tidpunkt än när han frågar dig om extrajobb, förklara att du har en tjej 6 mil bort och er situation, säg att du gärna jobbar extra när du kan, men kanske inte alltid.
niklaswik
CITAT (Felix matte @ 04-09-2006, 11:12)
CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:05)
CITAT (Felix matte @ 04-09-2006, 11:03)

Jag har hört nybliven pappa säga att det faktiskt inte finns någon som kan
sköta hans jobb om han var pappaledig i tio dagar ohmy.gif

Det kan ju faktiskt vara så att det inte finns nån just där som kan det, däremot skulle dom kanske kunna hyra in nån tillfälligt.

Absolut inte, det handlade om en rikstäckande kedja med tusentals anställda
så det fanns andra som kunde ta över
och senare (när andra barnet föddes) har den pappan också förstått
att världen inte går under om man unnar sig att vara hemma under barnets första dagar... då var han fast anställd och lite mer skinn på näsan. smile.gif

Hehe, då var det ju en annan femma.. smile.gif
niklaswik
CITAT (Hamilton @ 04-09-2006, 12:11)
CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 11:02)
....Jag kom just på en väldigt enkel sak som kanske gör det lite lättare för mig att säga nej. Jag kan ju helt enkelt fråga om det är några andra som dom också kan fråga först och om dom absolut inte kan så skulle jag väl kunna göra det.. Då blir det iaf lite lättare; antingen ringer dom inte mer, då har dom fått tag på nån, eller så ringer dom igen och har inte fått tag på nån annan, då "måste" jag ju göra det........

Det tycker jag var ett bra förslag smile.gif Sedan så tycker jag att det är bra att du är på "allerten" och vill jobba. Det är mycket viktigt när man är "ny" att man visar vad man går för. Men naturligtvis så kan du inte sedan fortsätta att jobb hur mycket som hellst. Men som ung orkar man en hel del. Men om du är "pigg" o vill jobba extra ofta så är jag övertygad om att din chef även respekterar och förstår när "du inte kann". Huvudsaken är att du inte känner dig ytnyttjad utan att du känner dig behövd
Säger Hamilton som har en hel del med personal frågor/problem att göra.........

Som ung orkar man en hel del, det har du rätt i, dessutom tycker jag att jag har ett så jäkla roligt jobb så jag tycker egentligen det är sjukt att jag får betalt för det. biggrin.gif

Hade jobbet varit dödstråkigt så hade jag definitivt sagt ifrån mer, menmen, nu är det som det är.

Hur roligt jobbet än är så är det ändå roligare att vara ledig. biggrin.gif

Än så länge känner jag mig behövd, ändras det så får jag ta mig en funderare.

Neta:

Ung-och-barnlös-heten har nog lite med det att göra också, finns en kille som har barn som han har varannan vecka och dom veckorna får han jobba lite mindre så det är oftast då jag blir extrainkallad.
Bettson
Niklas du kan sätta olika profiler på din telefon.

Du kan göra en Ledig-profil där bara de som verkligen får nå dig när du är ledig som släpps fram. Alla andra får medelande att abonnenten inte är tillgänglig just nu,försök senare.

Sedan när du kan tänka dig att jobba igen så gär du över till den allmänna profilen. Då slipper du det där dåliga samvetet för att du inte svarar.

Säger de så något på jobbet så var väl batteriet slut eller så..... tongue.gif
Leia
CITAT (Bettson @ 04-09-2006, 14:06)
Niklas du kan sätta olika profiler på din telefon.

Du kan göra en Ledig-profil där bara de som verkligen får nå dig när du är ledig som släpps fram. Alla andra får medelande att abonnenten inte är tillgänglig just nu,försök senare.

Sedan när du kan tänka dig att jobba igen så gär du över till den allmänna profilen. Då slipper du det där dåliga samvetet för att du inte svarar.

Säger de så något på jobbet så var väl batteriet slut eller så..... tongue.gif

Min sambo har ställt in på sin telefon en polis signal när de ringer från hans jobb. Vill han inte jobba extra svarar han helt enkelt inte. Från hans jobb ringer de i princip alla hans lediga dagar och vill att han ska komma och det har han ledsnat på.
Så det där med inställningar på mobilen för olika nummer är inte så tokigt! smile.gif
anna_rispan
CITAT (Bettson @ 04-09-2006, 14:06)
Niklas du kan sätta olika profiler på din telefon.

Du kan göra en Ledig-profil där bara de som verkligen får nå dig när du är ledig som släpps fram. Alla andra får medelande att abonnenten inte är tillgänglig just nu,försök senare.

Sedan när du kan tänka dig att jobba igen så gär du över till den allmänna profilen. Då slipper du det där dåliga samvetet för att du inte svarar.

Säger de så något på jobbet så var väl batteriet slut eller så..... tongue.gif

Hur gör man det där? Är det något man beställer av operatören eller kan man knappa till det själv? Några speciella telefoner???
Bettson
CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:18)
CITAT (Bettson @ 04-09-2006, 14:06)
Niklas du kan sätta olika profiler på din telefon.

Du kan göra en Ledig-profil där bara de som verkligen får nå dig när du är ledig som släpps fram. Alla andra får medelande att abonnenten inte är tillgänglig just nu,försök senare.

Sedan när du kan tänka dig att jobba igen så gär du över till den allmänna profilen. Då slipper du det där dåliga samvetet för att du inte svarar.

Säger de så något på jobbet så var väl batteriet slut eller så..... tongue.gif

Hur gör man det där? Är det något man beställer av operatören eller kan man knappa till det själv? Några speciella telefoner???

Finns i de flesta telefoner under begreppet profil. Där kan du lägga upp en profil och gå igenom din adressbok vilka som får ringa.

Du kan ha ett flertal olika listor och välja emellan. Inte svårare än när du byter ringsignal.
anna_rispan
jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..
Bettson
CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:30)
jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..

Jag har visserligen Ericsson, men det har funnits i deras telefoner i minst 5 år. Så jag vore förvånad om Nokia inte har något liknande.

Så här gör man med Ericssontelefonen:
Välj

INställningar
Allmänt
profil
Välj en av de förinställda profilerna ochRedigera
Bläddra till tillåtna samtal

Där kan man gå igenom adressboken och tala om vilka som jag tillåter att nå mig under denna profil.
pimpim
CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:30)
jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..

Jag har också en nokia 3510i och ska man ha olika ringsignaler på den så går man in i telefonboken och letar upp telefonnumret man ska ändra, tryck info, val, bläddra till ange ringsignal och där kan man ändra till vilken ringsignal man vill ha till just det numret.
Kanske lite rörigt förklarat, men hoppas att det går bra ändå huh.gif
Bettson
CITAT (pimpim @ 04-09-2006, 15:03)
CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:30)
jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..

Jag har också en nokia 3510i och ska man ha olika ringsignaler på den så går man in i telefonboken och letar upp telefonnumret man ska ändra, tryck info, val, bläddra till ange ringsignal och där kan man ändra till vilken ringsignal man vill ha till just det numret.
Kanske lite rörigt förklarat, men hoppas att det går bra ändå huh.gif

FÖrstår precis vad du menar. Men har de inget kollektivt val med telefonlistor alls.

För om man drabbas av det dåliga samvetet så är det skönt att slippa höra signalerna eller ens en gång veta att de ringt.

Jag har en lista där bara släkten får ringa.
En lista där släkten och viktigare kunder får ringa.

En där bara barnen får ringa( när jag känner mig väldigt slut. Då måste man dressera den delen av släkten som är kunder och gärna vill ringa mig klockan 21.00 en lördagskväll och diskutera sina affärer.)


Jag saknar en funktion, Jag skulle vilja ha en bannadlista också. Där man vänder på kuttingen och kan sortera bort personer som man aldrig vill prata med, typ försäljare och så. Har du företagstelefon så får du inte NIXA.
Klura
Niklas, jag kollade din profil.
Du är 19 år och kör lastbil, alltså har du nyligen tagit ditt körkort och borde veta allt om kör o vilotider. Det borde din chef också göra.
Var rädd om ditt körkort och dina sparade slantar för det är du som får betala böterna och dom är dryga som fan.
Behöver jag säga något mer?
Klura
Jo jag hade mer att säga.
Byt åkeri om dom uppmanar till lagbrott.
Det händer olyckor dagligen, ibland med fruktansvärd utgång pga att chaufförer kör för länge.
Hur säkert är det när en bil på 50-60 ton kommer farande med en chaufför som bara orkar hålla ena ögat öppet?
niklaswik
CITAT (Klura @ 04-09-2006, 16:33)
Niklas, jag kollade din profil.
Du är 19 år och kör lastbil, alltså har du nyligen tagit ditt körkort och borde veta allt om kör o vilotider. Det borde din chef också göra.
Var rädd om ditt körkort och dina sparade slantar för det är du som får betala böterna och dom är dryga som fan.
Behöver jag säga något mer?

Hehe, jag vet...

Jag funderar på det där ibland, men det är faktiskt ganska sällan det blir olagliga tider. Eller okej, själva arbetstiden går över ganska ofta, men körtiden hålls inom lagliga gränser (9 tim/dag, 10tim/2dagar i veckan) 95% av alla arbetsdagar. För övrigt är det ytterst sällan som jag verkligen blir riktigt trött och när det händer stannar jag och sover en halvtimme.

Så var inte orolig för mig. wink.gif


(Jag tycker också det är otroligt dåligt att så många kör för mycket, för länge, men enligt vad jag har läst många gånger på olika ställen så får åkerierna väldigt dåligt betalt och dom flesta måste hålla igång bilarna och chaufförerna lite väl mycket för att få det att gå runt. Problemet ligger ovanför oss små chaufförer...)
yenny
Så här i efterhand... då jag sitter här hemma sjukskriven för att jag är på god väg att bli utbränd så inser jag att man nog skall vara lite självisk.
Det är inte värt att vara alla till lags och jämt ställa upp.
Visst kan man göra det ibland, när man själv känner för det... men absolut inte för att vara andra till lags.
Inga från Närke
CITAT (niklaswik @ 04-09-2006, 19:44)
CITAT (Klura @ 04-09-2006, 16:33)
Niklas, jag kollade din profil.
Du är 19 år och kör lastbil, alltså har du nyligen tagit ditt körkort och borde veta allt om kör o vilotider. Det borde din chef också göra.
Var rädd om ditt körkort och dina sparade slantar för det är du som får betala böterna och dom är dryga som fan.
Behöver jag säga något mer?

Hehe, jag vet...
Jag funderar på det där ibland, men det är faktiskt ganska sällan det blir olagliga tider. Eller okej, själva arbetstiden går över ganska ofta, men körtiden hålls inom lagliga gränser (9 tim/dag, 10tim/2dagar i veckan) 95% av alla arbetsdagar. För övrigt är det ytterst sällan som jag verkligen blir riktigt trött och när det händer stannar jag och sover en halvtimme.
Så var inte orolig för mig. wink.gif

(Jag tycker också det är otroligt dåligt att så många kör för mycket, för länge, men enligt vad jag har läst många gånger på olika ställen så får åkerierna väldigt dåligt betalt och dom flesta måste hålla igång bilarna och chaufförerna lite väl mycket för att få det att gå runt. Problemet ligger ovanför oss små chaufförer...)

Det finns en lag som alla arbetsgivare måste följa.Läs här om det så det inte blir för många timmar / vecka m.m. Även om du personligen inte känner dig trött så gäller lagen.


http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider.../veckovila.aspx

Kopierat från denna länken.
Vad är veckovila?

Arbetstagare ska ha ledigt minst 36 timmar i följd under varje sjudagarsperiod. Denna s.k. veckovila ska helst ligga i samband med veckoslut, och under den får man inte ha beredskap (jour eller liknande). Man får göra tillfälligt undantag om något händer som arbetsgivaren inte har kunnat förutse.

Det är möjligt att lägga veckovilan växelvis i början och i slutet av en vecka. På så vis räknas det som två veckovilor om arbetstagaren har ledigt i 72 timmar.

Kolla även här finns massor med frågor och svar.
http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/
niklaswik
Tack för länken Inga!

Stod ju en massa saker där som jag (och säkert många andra) inte hade en aning om. smile.gif
Klura
Niklas, först o främst...
Problemet ligger inte alls bara ovanför oss små chaufförer.
Det är åkeriets skyldighet att planera körningarna så att bestämmelserna kan följas. Men det ligger på chaufförerns ansvar att se till att reglerna följs.
Det innebär att det är du (när du står och svettas i kontrollen) som i första hand får böterna, men troligtvis så får även chefen betala också.

Länken som Inga skickade har inget med chaufförsyrket att göra utan det är Kör o Vilotider (EEG) nr 3820/85, 3821/85 samt lag SFS 2005:395 Arbetstid vid visst vägtransportarbete (beroende på vad vi arbetar med) vi ska följa.

Dieselpuff wub.gif
anna_rispan
CITAT (Bettson @ 04-09-2006, 15:10)
CITAT (pimpim @ 04-09-2006, 15:03)
CITAT (anna_rispan @ 04-09-2006, 14:30)
jag kikade nu under Profiler, såg inte att jag kunde använda telefonboken. telefonen är kankse för gammal helt enkelt. det är nokia 3510i, den är väl urgammal i den där branschen..

Jag har också en nokia 3510i och ska man ha olika ringsignaler på den så går man in i telefonboken och letar upp telefonnumret man ska ändra, tryck info, val, bläddra till ange ringsignal och där kan man ändra till vilken ringsignal man vill ha till just det numret.
Kanske lite rörigt förklarat, men hoppas att det går bra ändå huh.gif

FÖrstår precis vad du menar. Men har de inget kollektivt val med telefonlistor alls.

För om man drabbas av det dåliga samvetet så är det skönt att slippa höra signalerna eller ens en gång veta att de ringt.

Jag har en lista där bara släkten får ringa.
En lista där släkten och viktigare kunder får ringa.

En där bara barnen får ringa( när jag känner mig väldigt slut. Då måste man dressera den delen av släkten som är kunder och gärna vill ringa mig klockan 21.00 en lördagskväll och diskutera sina affärer.)


Jag saknar en funktion, Jag skulle vilja ha en bannadlista också. Där man vänder på kuttingen och kan sortera bort personer som man aldrig vill prata med, typ försäljare och så. Har du företagstelefon så får du inte NIXA.

mm den funktionen har min syster berätta om. men det ät ju som sagt inte samma som bettson beskriver. det är ju helt annorlunda om det som ringer får höra att det inte går att nå nummret du ringer.

nå ja. jag har inget akut behov av den finessen men ändå kul att veta att den finns, eller inte finns.. smile.gif
niklaswik
CITAT (Klura @ 05-09-2006, 15:31)
Niklas, först o främst...
Problemet ligger inte alls bara ovanför oss små chaufförer.
Det är åkeriets skyldighet att planera körningarna så att bestämmelserna kan följas. Men det ligger på chaufförerns ansvar att se till att reglerna följs.
Det innebär att det är du (när du står och svettas i kontrollen) som i första hand får böterna, men troligtvis så får även chefen betala också.

Länken som Inga skickade har inget med chaufförsyrket att göra utan det är Kör o Vilotider (EEG) nr 3820/85, 3821/85 samt lag SFS 2005:395 Arbetstid vid visst vägtransportarbete (beroende på vad vi arbetar med) vi ska följa.

Dieselpuff wub.gif

Jo, jag vet att det inte hade med chaufförers arbetstid att göra, men det var ändå intressant tyckte jag. smile.gif


Du har en poäng (eller flera wink.gif ) där...

Funderade lite idag och kom fram till att jag nog ändå inte har kört olagligt mycket nån gång än. Den värsta körningen som är en fast linje som jag körde några veckor i somras, då var jag "igång" från 09.00 till nån gång mellan 22.30-00.30, men det var en körning på totalt 60-65 mil så själva körningen gick under 9 timmar med ganska god marginal. Den övriga tiden var ofta ca 2 timmar ren väntetid p.g.a. seg lastningspersonal och kö på det ställe jag lastade fullt varje dag.

0900-2230 en bra dag, det blir 13,5 timmar minus ca en timmes total "rast" under dagen = 12,5 alltså under 13-timmars-gränsen för total arbetstid.


Nåja, nog om det där nu (tycker jag).. smile.gif

Vad kör du själv och vart?
Klura
Låter bra, men håll hårt på din ledighet.
Man måste kunna planera sin fritid oxå utan att behöva bryta den.
Just nu kör jag inte alls utan pluggar till E-kortet.
Jobbade i sex år på ett åkeri här i Stockholm som körde åt Posten så det blev brev, paket, reklam, böcker å lite annat krafs. Stockholm, Västerås, Uppsala, Karlstad, Malmö mm.
Men med dom gräsliga arbetstiderna jag hade gick jag i väggen -02. Försökte jobba mig upp till heltid men sa upp mig för två år sedan och har varit heltidssjukskriven sen dess. Aldrig mer lastbil, sa jag då.
Nu har jag både vilat och funderat och konstaterat att "en gång chaufför, alltid chaufför" så nu går jag vidare och hoppas på att klara E-kortet oxå.
Men det blir nog grus, betong eller container sen. Har varit ute på praktik ett par veckor med grus o betong och det är vansinnigt kul.
Det är kul att plugga oxå, det är 10 år sen jag tog C & D. ADR denna vecka och truck nästa, sen blir det släp för hela slanten.
niklaswik
Låter kul! Ja, inte gå in i väggen-biten utan det som är på gång. smile.gif

Du har ingen lust med långkörningar då?

Själv har jag ingen större lust att testa grus och sånt. smile.gif


Vad olika man kan tycka om saker och ting trots att man i grunden tycker lika (att lastbilar är kul). smile.gif
Klura
Nån långkörning kan ju vara okej ibland över dagen så där.
Men jag vill inte ligga ute hela tiden.
Borta bra men hemma bäst. Jag har ju barn och djur att ta hand om.
Vad kör du för nåt?
niklaswik
Kör för DHL, lite olika turer.

Förra veckan körde jag en ganska glassig linje, åkte hemifrån vid 18 ner till Borås (60 mil) raka vägen utan några lastningar eller lossningar, lämnade bilen där på DHL och gick 700m till en lägenhet som åkeriet hyr, hade hela dagen ledig fram till 19.00 sen körde jag hem med en lossning på DHL-terminalen i Gävle, kom hem ca 6 och var ledig till ca 18 på kvällen igen.

Inget bra som inte har nåt dåligt med sig iofs, var väldigt tråkigt i lägenheten i borås på dagarna, men sånt får man ta ibland... wink.gif Dom har fräscha bilar på den linjen också, en väldigt klar fördel, 05:or.
Klura
Nice resa. Så skönt att köra på natten när det är lugnt i trafiken.
Borås, det är väl där alla postordervaruhus finns?
Då kan du ju shoppa hela dan tongue.gif
Jag skrev min ADR-grund idag, himla kul kurs var det.
Skrev 24 av 25 möjliga så det kommer väl ett litet plastkort på posten om någon vecka kan jag tänka mig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon