*Felix matte*
Sett Agenda (kommer i repris imorron måndag SVT1 kl 12.05)
och jag är såååå arg och lessen. sad.gif

Regler är viktigare än att se till individen.... Så är det i dagens Sverige.
Krav att dementa ska ha egen toalett och kök/pentry... som de inte kan använda... än att de får ha det gott och trivas. sad.gif mad.gif

Har man varit tveksam ang anslutning till PRO... så måste jag säga att den föreningen nu har fått dödskallemärkning av mig. mad.gif
Inga från Närke
Jo ibland undrar man vad de använder pengarna till. Såg inte programmet men egen toa tycker jag nog är bra för alla även för personalen när de går in på rummen. Pentry är väl mest för de besökande i så fall för de själva kan ju som du skriver inte använda det. Men besökarna kan ju ta med sig kaffe eller vad de nu bill bjuda på.
Bättre lägga pengarna på vården av de dementa istället.
*Felix matte*
Har ju grannens föräldrar som färskt exempel... gifta i 60 år... maken blir dement och flyttar till boende... två år senare (i sommar) klarar makan inte längre av att bo kvar i huset... hon önskar få bo hos maken i hans stora rum...
hon säger att hon inte behöver mer utrymme än att få ha sängen och vara med sin make men kommunen bestämmer annat.
I veckan som gått har hon fått boende i helt annan del av stan sad.gif
och de kommer inte att få träffa varandra mer än då dottern lyckas ordna på sin lediga tid. (hon jobbar inom äldrevården) sad.gif

Visst är det sorgligt att det gått därhän... att ingen hänsyn tas till människan...
regler är viktigare.

Det samhället vill inte jag bli gammal i. sad.gif
forget-me-not
sad.gif sad.gif sad.gif
Lady Hamilton
Jag var med om att ett "par" blev flyttade in på vårdhemmet med 6 mån mellenrum. Rummen var inte så stora fick plats säng, bokhylla o ltet bord med några stolar. Så de kunde inte bo i samma rum. I allafall så fick de rum på samma avdelning men i olika korridorer. Vet ni vad de gjorde? laugh.gif
Jo de la sig snällt på kvällen (båda behövde diverse hjälp) men sedan så "rymde" någon av dem in till den andre och kröp ner i sängen. Det var fasligt trångt men de forsatte med detta beteende i ca 1 mån. Då RÖT föreståndarinnan i. Detta kan inte fortsätta! Vi kan inte riskera att någon av dem skadar sig när de skall behöva smyga omkring här på nätterna. Så hon pratade med anhöriga till den pensionärer som hade rummen närmast detta par och en var villig att byta rum. Så "paret" fick rummen brevid varandra och använde ena som sovrum och det andra som vardagsrum. Det roliga var att trots att de fick dubbelsäng så låg de alltid lika tätt intill varandra som om de låg i enkel säng.
Detta arrangemang fort gick tills han dog en natt . Frun larmade på morgonen och talade om att han fått ont i hjärtat tidigare på förnatten men inte velat säga något. Sedan hade han dött på morgonsidan lugnt o stilla........
Inga från Närke
CITAT (Hamilton @ 04-09-2006, 12:31)
Jag var med om att ett "par" blev flyttade in på vårdhemmet med 6 mån mellenrum. Rummen var inte så stora fick plats säng, bokhylla o ltet bord med några stolar. Så de kunde inte bo i samma rum. I allafall så fick de rum på samma avdelning men i olika korridorer. Vet ni vad de gjorde? laugh.gif
Jo de la sig snällt på kvällen (båda behövde diverse hjälp) men sedan så "rymde" någon av dem in till den andre och kröp ner i sängen. Det var fasligt trångt men de forsatte med detta beteende i ca 1 mån. Då RÖT föreståndarinnan i. Detta kan inte fortsätta! Vi kan inte riskera att någon av dem skadar sig när de skall behöva smyga omkring här på nätterna. Så hon pratade med anhöriga till den pensionärer som hade rummen närmast detta par och en var villig att byta rum. Så "paret" fick rummen brevid varandra och använde ena som sovrum och det andra som vardagsrum. Det roliga var att trots att de fick dubbelsäng så låg de alltid lika tätt intill varandra som om de låg i enkel säng.
Detta arrangemang fort gick tills han dog en natt . Frun larmade på morgonen och talade om att han fått ont i hjärtat tidigare på förnatten men inte velat säga något. Sedan hade han dött på morgonsidan lugnt o stilla........

Det var en vacker berättelse tycker jag. Hoppas det är så på flera ställen.
*Felix matte*
CITAT (Hamilton @ 04-09-2006, 12:31)
Jag var med om att ett "par" blev flyttade in på vårdhemmet med 6 mån mellenrum. Rummen var inte så stora fick plats säng, bokhylla o ltet bord med några stolar. Så de kunde inte bo i samma rum. I allafall så fick de rum på samma avdelning men i olika korridorer. Vet ni vad de gjorde? laugh.gif  
Jo de la sig snällt på kvällen (båda behövde diverse hjälp) men sedan så "rymde" någon av dem in till den andre och kröp ner i sängen. Det var fasligt trångt men de forsatte med detta beteende i ca 1 mån. Då RÖT föreståndarinnan i. Detta kan inte fortsätta! Vi kan inte riskera att någon av dem skadar sig när de skall behöva smyga omkring här på nätterna. Så hon pratade med anhöriga till den pensionärer som hade rummen närmast detta par och en var villig att byta rum. Så "paret" fick rummen brevid varandra och använde ena som sovrum och det andra som vardagsrum. Det roliga var att trots att de fick dubbelsäng så låg de alltid lika tätt intill varandra som om de låg i enkel säng.
Detta arrangemang fort gick tills han dog en natt . Frun larmade på morgonen  och talade om att han fått ont i hjärtat tidigare på förnatten men inte velat säga något. Sedan hade han dött på morgonsidan lugnt o stilla........

Tänk om fler gamla fick ha det så bra.wub.gif Egentligen en mänsklig rättighet....
men som i vårat samhälle börjar bli lyxvara. sad.gif

Underbart att det finns någon som vågar säga ifrån wub.gif
AnnammA
Ett stort problem är också att det inte finns personal att få tag i...Folk går arbetslösa, och vi som arbetar i äldreomsorgen behöver få in mer personal, och har rätt till att få mer personal, men har inga att ringa till...
I hemtjänsten är det så här att i en personalgrupp kan du få fler beställningar från biståndshandläggarna(=personal som blir kontaktade av anhöriga, sjukhus mfl, och gör vårdplaneringar tillsammans med vårdtagarna, anhöriga mfl) än det finns personal till i din personalgrupp, och de kan inte neka vården, och vi måste i mesta möjliga mån utföra beställningarna, fastän vi är underbemannade.
Nu under sommaren t ex kan de komma vårdtagare från annan kommun, som vill bo i sin sommarstuga under sommaren, och kräva lika mycket omsorg som de får i sin hemkommun, som vi ska utföra utöver ordinarie vårdtagare, helst på de tider som sommargästerna önskar, och i trånga sommarhus med trång toalett mm.

---
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon