Sidor: 1, 2, 3, 4
Gossen Ruda
Nu startar jag kanske en animerad debatt igen men jag funderar på varför kvinnor "måste" raka bort en del hår. Detta pga en fråga om damrakapparater. Varför är det ett tvång att ta bort hår i armhålorna, på benen, bikinilinjen eller hela trekanten t.ex. Är det ni kvinnor som triggar varandra eller är det männen som ställer krav? Skulle det bli upplopp om ni slutade med det? En del av oss män rakar hakan mm men ingen höjer på ögonbrynen om nån är skäggig. Ögonbrynen förresten, hur sjukt ser det inte ut när småtjejerna plockar bort dom och försöker måla dom på annat ställe.
*Felix matte*
Att raka i armhålorna handlar väl mest om hygien... har du hår så börjar du ganska snabbt lukta svett, även om du använt deo.
Renrakad + deo = luktfritt (om man inte använder parfymerade)

Övrigt rakande handlar väl mest om vad vi kvinnor själv satt upp som ideal rolleyes.gif
Är min åsikt alltså. smile.gif
Magdis
Jag tar bort hår på vissa ställen för att JAG tycker att det känns och ser äckligt ut att ha stora buskar under armarna t.ex.
Bikinilinjen samma sak...det ser inte kul ut när det sticker ut hår utanför bikinibyxorna och det skulle kännas mycket genant att gå omkring så. biggrin.gif

Triangeln får dock vara kvar. wub.gif
cic
Ja du.. Dessa skönhetsideal..

Själv skulle jag aldrig få för mig att raka bort hår på benen/under armarna eller runt musen. Plocka ögonbryn? AJ! Nä nä.

Klipper håret på huvudet till olika frisyrer, that´s it. (Sminkar mig inte heller för den delen)

Tycker jag duger som jag är. Tänker inte ge efter för vad någon annan tycker..
ester
För mig handlar det om att känna sig fräsch! Under armarna rakar jag mig alltid. Bikini linjen rakas också + att resten kortas av lite. Rakar även benen. På vintern rakar jag bara benen om jag ska ha tunna strumpor.

Män rakar sig väl också. Mer än bara hakan. Bara att reklamen inte riktar sig lika mycket till dem. Det finns ju jättemånga män som rakar pungen, vaxar ryggen eller trimmar ögonbrynen.

Kanske att tonåringar triggar varann eftersom det i den åldern är så viktigt att vara som alla andra?
Carex
rakar/vaxar när jag känner för det och för att jag vill det, även om min pojkvän tycker bättre om när jag är lite hårig (tror jag iaf;))
Däremot tycker jag att man snabbare luktar under armarna om man är rakad, det blir liksom inte lika mycket luft som får passera om man tagit bort allt hår som ger lite "fluff"
Jo förresten, ett tips, vaxa inte under armarna det gör ont...jag vet.
pejori
rakar alltid under armarna...tycker det är ofrächt med buskar där. smile.gif
bikinilinjen trimmas och benens hår rycks ut med silkepeal.... ohmy.gif ohmy.gif
plockar också ögonbrynen..alltid,jag vill gärna ha två ögonbryn..inte ett laugh.gif laugh.gif
LadyG
Tycker också det känns fräschare med mindre behåring som kan dra till sig oönskade partiklar. Rakar mig ofta och ivrigt, fast ögonbrynen låter jag bli. Jag är välsignad med två ögonbryn ändå smile.gif
Diabolique
Jag har brännt bort håret under armarna med laser.
Ungefär en tredjedel är borta permanent. Det var fyra år sedan jag gjorde det. Det krävs flera behandlingar för att bli helt hårfri, men det är ett mål jag har när jag har råd att prioritera det.

Bikinilinjen står närmast på tur efter det...

Till saken hör också att jag har så känslig hy att den bli röd och irriterad av rakning och jag vantrivs med håret på de ställena.

Känner mig som en grottmänniska med mörka hår under armarna och i bikinilinjen. Det bara är så. Jag vet att det är naturligt med hår men det hjälps inte. På just det sättet vill jag faktiskt inte vara naturlig. Det är naturligt att rapa och fisa, men det är inte heller någon egenskap som jag gärna visar upp för omvärlden.
mittas
Hej
Rakning under armarna är ju ett måste, för hygiens skull rolleyes.gif
annars luktar de ju "mamba"

Ja är en sån som rakar både bikinilinjen och hela benen, om ni visste vad ja ångrar att ja börja med det, men de är ju lätt att vara efterklok. Brukar tänkta i bland, hur ja kommer se ut när ja blir äldre och inte klarar av att raka mig längre, och den synen är inte vacker wacko.gif ja lovar,
en hårig människoapa biggrin.gif , men då slipper ja väl att frysa i alla fall biggrin.gif
MVh Catarina
Gillan
CITAT (cic @ 30-08-2006, 22:21)
Ja du.. Dessa skönhetsideal..

Själv skulle jag aldrig få för mig att raka bort hår på benen/under armarna eller runt musen. Plocka ögonbryn? AJ! Nä nä.

Klipper håret på huvudet till olika frisyrer, that´s it. (Sminkar mig inte heller för den delen)

Tycker jag duger som jag är. Tänker inte ge efter för vad någon annan tycker..

När jag läste vad du skriver, kändes det som ett "Halleluja
moment " ( som Kishti Tomita säger ).

Tänk att när jag var ung ( yngre i alla fall ) då led karlarna av
att inte ha tillräckligt med kroppsbehåring! Idag anses de som
" äckliga " om de har hår på kroppen ( enligt alldeles för många
unga kvinnor). Och kvinnorna anser detsamma om sig själva om
de hittar ett hårstrå nån annan stans än på huvudet. blink.gif blink.gif

Ja jösses, vart är vi på väg?


Nu menar jag inte att jag aldrig[/B] rakar mig. För det gör jag . Under armarna och på bena
en à två ggr sommartid.
Kat
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2006, 22:12)
Nu startar jag kanske en animerad debatt igen men jag funderar på varför kvinnor "måste" raka bort en del hår. Detta pga en fråga om damrakapparater. Varför är det ett tvång att ta bort hår i armhålorna, på benen, bikinilinjen eller hela trekanten t.ex. Är det ni kvinnor som triggar varandra eller är det männen som ställer krav?

Det är en kombination av det du nämner och en mediapåverkan som i princip får oss att tro att behåring hos kvinnor är något onaturligt.

Att man dessutom väljer - och LYCKAS - att vrida marknaden till att få kvinnor att köpa samma typ av produkter i mer plastiga och pastelliga förpackningar, säger rätt mycket om att tankeverkasamheten hos oss människor inte alltid är på topp.

Att man gör detta av hygieniska skäl är bara ett sätt att ljuga för sig själv.
En kvinna som är hårig i dagens Sverige anses som äcklig. Så illa är det.
Kat
CITAT (mittas @ 31-08-2006, 01:30)
Hej
Rakning under armarna är ju ett måste, för hygiens skull rolleyes.gif
annars luktar de ju "mamba"

Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här och mycket av det som skrivs ovan. Hur kan man bli "ofräsh" av att ha HÅR på kroppen!?

Att folk sedan går omkring och tror att de är deras egna VAL är om möjligt ännu mer skrämmande.

Skulle du göra det på en öde ö?

Vi är så lurade, så lurade.
stina
Jag rakar mig alltid, året runt, på ben, under armarna och bikinilinjen. Jag gör det för att jag känner mig ofräsch annars och känner mej helt klart vackrare utan en hårruska framför allt under armarna. Jag gillar alltså att göra det och det är möjligt att jag är lurad.... Men so what - det är inget större problem för mej, finns värre saker att gå på! rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 08:28)
CITAT (mittas @ 31-08-2006, 01:30)
Hej
Rakning under armarna är ju ett måste, för hygiens skull rolleyes.gif
annars luktar de ju "mamba"

Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här och mycket av det som skrivs ovan. Hur kan man bli "ofräsh" av att ha HÅR på kroppen!?

Att folk sedan går omkring och tror att de är deras egna VAL är om möjligt ännu mer skrämmande.

Skulle du göra det på en öde ö?

Vi är så lurade, så lurade.

Vem skulle i så fall ha lurat mig?
Tror jag inte en sekund på... lika lite som jag tror att någon "lurat" mig till att klippa naglarna = helt naturliga grejer och frivilligt att göra/inte göra för alla och envar. smile.gif
Åsa E
Ni som tycker att det är ofräscht med hår i armhålan - gäller det killar också? Det är ju inte så många killar som rakar sig där.

Själv rakar jag mig endast på grund av grupptrycket. Är rädd att andra kvinnor på gymmet skulle tycka att jag är äcklig annars. Jag tycker INTE det är äckligt med hår, det är ju helt naturligt. Och jag svettas mer när jag är rakad, då rinner det efter sidorna, har man hår i armhålan så dunstar det bort istället. Naturen har väl ett syfte med hår i armhålan...
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2006, 22:12)
Nu startar jag kanske en animerad debatt igen men jag funderar på varför kvinnor "måste" raka bort en del hår. Detta pga en fråga om damrakapparater.

Nu rakar ju sej unga män nästan lika mycket, tar bort kroppshår.
Så jämlikhet är nästan nådd.
Gubben Ruda får hänga med. laugh.gif
Hur många håriga män ser du - i kalsingannonser??
Det är ingen genetisk ändring... på fem år.
Leia
CITAT (cic @ 30-08-2006, 22:21)
Själv skulle jag aldrig få för mig att raka bort hår på benen/under armarna eller runt musen. Plocka ögonbryn? AJ! Nä nä.

Om jag inte minns fel så har du ju´inget hår att raka på benen smile.gif Du har ju´visat upp spirorna, och då kan vi konstatera att du är en av de lyckligt lottade som inte har någon behåring att bry sig om! smile.gif

Hittade bilden!
Själv känner jag mig "finare" om jag rakar mig, är dock inte slavisk och skäms inte om jag missat raka benen, däremot vill jag alltid ha rakade armhålor och bikinilinje. smile.gif

CITAT
Gubben Ruda får hänga med.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kat
CITAT (Felix matte @ 31-08-2006, 08:52)
Tror jag inte en sekund på... lika lite som jag tror att någon "lurat" mig till att klippa naglarna = helt naturliga grejer och frivilligt att göra/inte göra för alla och envar. smile.gif

Din omgivning har lurat dig.
Att säga att detta skulle vara frivilligt är naivt att tro.
Bara genom att läsa kommentarerna i denna tråd, får du veta att du kommer att betraktas som ofräsh om du inte ansar dig.
Det är inte många som klarar av det trycket från sin omgivning.
Bee
CITAT (Carex @ 30-08-2006, 22:24)
Däremot tycker jag att man snabbare luktar under armarna om man är rakad, det blir liksom inte lika mycket luft som får passera om man tagit bort allt hår som ger lite "fluff"

Så sant, så sant. Detta har jag märkt när jag under en tid fick låta bli att raka mig under armarna pga kliande utslag (av deon!)

Sen hjälper det att använda sk "kristalldeo" som finns i både fast och flytande form. Det köper jag i hälsokostbutiken. Jag går aldrig mer tillbaka till "vanliga" deo. Helt luktfritt; man känner sig fräsch hela dagen.

Jag tror att "luktproblemen" har kommit i takt med att man återigen använder konstmaterial i kläderna. Minns 70-talets tajta tröjor med en rysning! Och så tar man på sig dom igen... wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 09:51)
CITAT (Felix matte @ 31-08-2006, 08:52)

Tror jag inte en sekund på... lika lite som jag tror att någon "lurat" mig till att klippa naglarna = helt naturliga grejer och frivilligt att göra/inte göra för alla och envar. smile.gif

Din omgivning har lurat dig.
Att säga att detta skulle vara frivilligt är naivt att tro.
Bara genom att läsa kommentarerna i denna tråd, får du veta att du kommer att betraktas som ofräsh om du inte ansar dig.
Det är inte många som klarar av det trycket från sin omgivning.

Vad ger dig rätten att säga detta om mig?
Ingen har lurat mig...om jag rakar mig under armarna är min ensak.
Det är jag själv som känner mig fräschare...punkt slut!

Om du själv tror och tycker att du blir lurad om du rakar dig, så OK...

Att börja prata om trycket från omgivningen tycker jag är att gå till överdrift...
inte sjutton har någon sagt ett ord till mig om t.ex mina orakade ben..
jag har gått i shorts nästan hela sommaren och inte ens tänkt på att jag i år inte rakat benen... inte förrän i förra veckan då jag satt ute... men nu är ju sommaren
på väg mot höst, så benrakandet får vänta till nästa år tongue.gif
LadyG
CITAT (Åsa E @ 31-08-2006, 09:58)
Ni som tycker att det är ofräscht med hår i armhålan - gäller det killar också? Det är ju inte så många killar som rakar sig där.

Jag tycker det är ofräscht, ja.

Det finns killar som förstår det och gör något åt saken på egen hand, men gör de inte det kanske man får berätta det för dem på ett fint sätt utan att såra. Iaf om det är någon man tänkt umgås länge med.

Ang diskussionen om att "bli lurad att raka sig". Imho är det trams. Jag väljer själv att raka mig, av samma anledning som jag väljer att tvätta händerna efter ett toalettbesök. Ingen tvingar mig att göra någondera, men båda känns som det rätta att göra av hygieniska skäl.
Kat
Ja, den rätten har jag enligt svensk grundlag, så den tar jag mig.

Jag förstår om du inte gärna vill se dig som pålurad något. Men ibland måste man ändå inse fakta. Saker man gör "för sin egen skull" är oftast saker man gör för att vinna omgivningens acceptans/uppskattning, inte något som fötts innuti en på egen hand.

Ingen behöver säga direkt till dig vad du ska göra. Du får det serverat genom föräldrar, vänner, media och reklam.
Något som upprepas tillräckligt många gånger blir ofta en "sanning".
Summersun
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 09:22)
[Att man dessutom väljer - och LYCKAS - att vrida marknaden till att få kvinnor att köpa samma typ av produkter i mer plastiga och pastelliga förpackningar,

Dessa förpackningar och färger på hyvlar har jag ofta tänkt på. Vad är skillnaden på rakhyvlarna eller rakbladen för män och kvinnor, eller är det alls nåt annat än typ rosa förpackning för kvinnor och blå för män?
Har oftast använt rakhyvlar för män, samma med rakgel, det som min man använder och inte märker jag nån skillnad inte... Är det skillnad?
Kat
Nej, det är ingen skillnad.
*Felix matte*
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 10:47)
Ja, den rätten har jag enligt svensk grundlag, så den tar jag mig.

Jag förstår om du inte gärna vill se dig som pålurad något. Men ibland måste man ändå inse fakta. Saker man gör "för sin egen skull" är oftast saker man gör för att vinna omgivningens acceptans/uppskattning, inte något som fötts innuti en på egen hand.

Ingen behöver säga direkt till dig vad du ska göra. Du får det serverat genom föräldrar, vänner, media och reklam.
Något som upprepas tillräckligt många gånger blir ofta en "sanning".

Jasså... att kalla en annan naiv, det säger du är en grundlagsskyddad rättighet som du tar.
Jag kallar det ohyfsat beteende.

men tro för den skull inte att jag bryr mig speciellt...
var bara nyfiken på vad svar du skulle ge.

Ha en bra dag smile.gif
nu ska jag ut en sväng på stan.
LadyG
CITAT (Summersun @ 31-08-2006, 11:53)
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 09:22)
[Att man dessutom väljer - och LYCKAS - att vrida marknaden till att få kvinnor att köpa samma typ av produkter i mer plastiga och pastelliga förpackningar,

Dessa förpackningar och färger på hyvlar har jag ofta tänkt på. Vad är skillnaden på rakhyvlarna eller rakbladen för män och kvinnor, eller är det alls nåt annat än typ rosa förpackning för kvinnor och blå för män?
Har oftast använt rakhyvlar för män, samma med rakgel, det som min man använder och inte märker jag nån skillnad inte... Är det skillnad?

Hyvlarna för män är designade för ansiktsbehåring och hur män rakar sig medan, enligt tillverkarna själva iaf, hyvlar för kvinnor är anpassade för hur och var kvinnor rakar sig.

Så enligt tillverkarna finns det en skillnad, sen är det väl upp till var och en om man vill använda samma hyvlar eller ej. smile.gif
Magdis
Ursäkta, men jag tycker bara det är såååå tramsigt att komma med påståenden som att man blivit lurad för att man valt att raka sig under armarna. blink.gif I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 12:31)
Ursäkta, men jag tycker bara det är såååå tramsigt att komma med påståenden som att man blivit lurad för att man valt att raka sig under armarna. blink.gif I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.

Amen!

Håller med dig helt och hållet. smile.gif
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 11:31)
I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.

Ja, precis, och det är mode i allt.
Nu är det faktiskt trendigt att vara "buskig" under armarna. tongue.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 12:39)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 11:31)
I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.

Ja, precis, och det är mode i allt.
Nu är det faktiskt trendigt att vara "buskig" under armarna. tongue.gif

Ja, och jag läste nånstans att männen börjar så smått ha hår på bröstet igen... biggrin.gif
pejori
CITAT (Åsa E @ 31-08-2006, 08:58)
Ni som tycker att det är ofräscht med hår i armhålan - gäller det killar också? Det är ju inte så många killar som rakar sig där.

Själv rakar jag mig endast på grund av grupptrycket. Är rädd att andra kvinnor på gymmet skulle tycka att jag är äcklig annars. Jag tycker INTE det är äckligt med hår, det är ju helt naturligt. Och jag svettas mer när jag är rakad, då rinner det efter sidorna, har man hår i armhålan så dunstar det bort istället. Naturen har väl ett syfte med hår i armhålan...

nej...jag tycker inte det är äckligt med hår under armarna...jag tycker det är ofrächt. smile.gif smile.gif
JAG rakar mej för min egen skull...inte andras...den som inte rakar under armarna, gör sitt val smile.gif
du ska inte raka, om du inte själv vill det wub.gif wub.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 31-08-2006, 08:52)
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 08:28)
CITAT (mittas @ 31-08-2006, 01:30)
Hej
Rakning under armarna är ju ett måste, för hygiens skull rolleyes.gif
annars luktar de ju "mamba"

Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här och mycket av det som skrivs ovan. Hur kan man bli "ofräsh" av att ha HÅR på kroppen!?

Att folk sedan går omkring och tror att de är deras egna VAL är om möjligt ännu mer skrämmande.

Skulle du göra det på en öde ö?

Vi är så lurade, så lurade.

Vem skulle i så fall ha lurat mig?
Tror jag inte en sekund på... lika lite som jag tror att någon "lurat" mig till att klippa naglarna = helt naturliga grejer och frivilligt att göra/inte göra för alla och envar. smile.gif

håller med där.. wub.gif
det finns mängder av naturliga saker man inte vill ha kvar wub.gif wub.gif
en del härstammar från grottiden, då hår på kroppen skyddade mot kyla. smile.gif
numera har vi kläder. wub.gif
det är inte trevligt med långa näshår eller toffsar i öronen på folk heller...fast det är naturligt rolleyes.gif
och håret klipper vi alla, mer eller mindre...det är också naturligt, så då ska man inte klippa sig heller då? ohmy.gif
så den som vill, ansa på...den som inte vill...låt bli... smile.gif

själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif
Betty
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:51)
själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif

Mmm, samma här... biggrin.gif
Antar att det beror på att vi tillhör den generationen där det allmänt ansågs att "Riktiga män har hår på bröstet!" laugh.gif wub.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:51)
själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif

Unga tjejer gör det inte..
Magdis
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 14:12)
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:51)
själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif

Unga tjejer gör det inte..

Jag kanske inte kan kalla mig ung längre men jag har iallafall ända sen jag var ung tyckt att det är sexigt med håriga karlbröst.
stina
Och jag gillar lite håriga underarmar! tongue.gif
Kat
CITAT (Felix matte @ 31-08-2006, 11:23)
Jasså... att kalla en annan naiv, det säger du är en grundlagsskyddad rättighet som du tar.
Jag kallar det ohyfsat beteende.

Jadå. Grundlagen tillåter mig att vara ohyfsad också.
Kat
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 11:31)
Ursäkta, men jag tycker bara det är såååå tramsigt att komma med påståenden som att man blivit lurad för att man valt att raka sig under armarna. blink.gif I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.

Så nu har det gått och blivit tramsigt att analysera sin omvärld?

Marknadsföring GÅR UT på att skapa behov för att kunna sälja. I det här fallet (som väldigt många andra) tar man avstamp i det grundläggande behovet av att vara accepterad och skapar därifrån ett behov av att raka sig för att duga.

Att tro att vi inte påverkas är bara att ljuga för sig själv. Alla påverkas.
Kat
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:45)
nej...jag tycker inte det är äckligt med hår under armarna...jag tycker det är ofrächt. :

Vad är skillnaden?
Stussi
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 14:12)
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:51)
själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif

Unga tjejer gör det inte..

Jo, jag gör det! tongue.gif Tycker som Magdis att det är sexigt med håriga karlbröst. (Iaf min karl! wub.gif laugh.gif)
*Felix matte*
CITAT (Stussi @ 31-08-2006, 14:36)
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 14:12)
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:51)
själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif

Unga tjejer gör det inte..

Jo, jag gör det! tongue.gif Tycker som Magdis att det är sexigt med håriga karlbröst. (Iaf min karl! wub.gif laugh.gif)

Jag också wub.gif
Magdis
CITAT (Kat @ 31-08-2006, 14:33)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 11:31)
Ursäkta, men jag tycker bara det är såååå tramsigt att komma med påståenden som att man blivit lurad för att man valt att raka sig under armarna.  :blink: I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.

Så nu har det gått och blivit tramsigt att analysera sin omvärld?

Marknadsföring GÅR UT på att skapa behov för att kunna sälja. I det här fallet (som väldigt många andra) tar man avstamp i det grundläggande behovet av att vara accepterad och skapar därifrån ett behov av att raka sig för att duga.

Att tro att vi inte påverkas är bara att ljuga för sig själv. Alla påverkas.

Ja, lite tramsigt tycker jag det är att analysera sönder allt möjligt. Det är ett mänskligt beteende att följa trender och vilja pyssla om sitt utseende...vill man kalla mänskligt beteende att bli lurad så visst....gör det!
pejori
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 14:12)
CITAT (pejori @ 31-08-2006, 13:51)
själv föredrar jag lite håriga män. wub.gif

Unga tjejer gör det inte..

nej..och där har det möjligtvis gått mode i att vara rakad över hela kroppen. huh.gif där tror jag dokusåporna har ett stort inflytande...TROR jag alltså
och att ska man ha hår på kroppen, så ska det vara färgat och designat huh.gif
där kommer trenden att vända, tror jag. smile.gif

allt går att annalysera sönder till absurdum...men vi gör alla våra val...jag väljer att raka vissa delar...men som sagt...vill ha hår på min karl... wub.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2006, 22:12)
jag funderar på varför kvinnor "måste" raka bort en del hår. Detta pga en fråga om damrakapparater. Varför är det ett tvång att ta bort hår i armhålorna, på benen, bikinilinjen eller hela trekanten t.ex.

Om Gossen Ruda vill se hårlösa män, så är det bara att gå till närmaste gym.
Och de är inte homosexuella män.
Pirum
Hum, tänkte hålla mig borta från den här tråden...men när var det egentligen "alla" började raka sig. Menar kvinnor då alltså; ben och under armar. Runt 1990? Kommer inte ihåg så bra. Men bara på några år så verkade rakningen ha exploderat i vanlighet.

Jag rakar mig en smula varannan vecka, och då menar jag ansiktet. Hur andra gör är väl deras ensak, men jag tycker överlag att folk är för nojjiga vad gäller utseendet. Hygien är inget jag sammankopplar med hår, hygien får man inte av att raka sig utan av att tvätta sig.
Hannele
CITAT (Betty @ 31-08-2006, 12:43)
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 12:39)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 11:31)
I alla tider har människan vårdat sitt yttre. Var och en kan själv bestämma hur mycket man vill fixa med håret, sminka sig, pierca sig, raka sig o.s.v.
Ja, precis, och det är mode i allt.
Nu är det faktiskt trendigt att vara "buskig" under armarna. tongue.gif
Ja, och jag läste nånstans att männen börjar så smått ha hår på bröstet igen... biggrin.gif

Kul med omväxling. smile.gif
Kat
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 14:49)
Ja, lite tramsigt tycker jag det är att analysera sönder allt möjligt. Det är ett mänskligt beteende att följa trender och vilja pyssla om sitt utseende...vill man kalla mänskligt beteende att bli lurad så visst....gör det!

Ja, jag håller inte alls med att det är tramsigt att analysera sin omvärld. Tvärtom är det ett viktigt instrument för att komma till rätta med ojämlikheten och utseendefixeringen, i det här fallet.
LadyG
Sen kan man ju gå till överdrift också, vad har hår eller inte hår under armarna med jämlikhet att göra?

Utseendekrav finns väl på båda könen, rättvisare än så kan det ju knappast bli?
Magdis
Det har ju varit så här sen urminnes tider, i vissa perioder snörde man ihop mellangärdet så man knappt kunde andas...o.s.v.

Kat: sminkar du dig inte, fixar håret, filar naglarna m.m? Det är ju samma sak med allt sånt där och var och en gör så mycket som den vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon