ester
Ursäkta en dum fråga, men hur gör man? blink.gif

Om jag och min syster skulle starta en e-näthandel, måste vi då ha ett stort startkapital och köpa in ett lager med varor eller beställer man efterhand som folk köper? Hur går man tillväga? Kan det vara en bra grej att sälja saker och på så sätt starta eget företag lite smått? Eller är det som gjort för att kursa?
Gurkan
Om man bara startar ett företag för att man har hört att det ska vara bra att starta företag så är det nog dömt att gå dåligt.

Nån slags affärsidé är nog "tyvärr" nödvändigt att komma på ... rolleyes.gif

Berätta mer om vad ni tänkt er så får ni säkert massa tips och idéer.

Man måste ju börja nånstans ...
birgitek
Jag har också varit inne på att jobba med näthandel på något sätt, då med konst och konsthantverk. Min tanke är att jobba på kommision, dvs konstnären får betalt först när jag sålt något.
Men än så länge är det bara lösa planer .
Birgit Ek
Gurkan
Det finns mycket info på nätet om att starta företag.

T.ex.

Startaeget.se

Starta-Eget.se

Infoteket/Starta eget

Starta Eget

Googla på starta eget så hittar du mer praktiska råd.
ester
CITAT (Gurkan @ 30-08-2006, 19:45)
Om man bara startar ett företag för att man har hört att det ska vara bra att starta företag så är det nog dömt att gå dåligt.

Nån slags affärsidé är nog "tyvärr" nödvändigt att komma på ... rolleyes.gif

Berätta mer om vad ni tänkt er så får ni säkert massa tips och idéer.

Man måste ju börja nånstans ...

Vi har ett par idéer som i alla fall vi tycker är bra. Innan vi ger oss in på att utveckla dem måste vi veta att det kommer att fungera i praktiken. Själva försäljningen alltså.
Bettson
Det är nästan lltid frkatkostnaderna och sättet att ta betalt som är den största stötestenen.
Gurkan
Ok ester ... det var inte meningen att låta spydig men det du skrev först lät inte som en genomtänkt plan.

Att sälja saker som man inte själv har i lager kan funka men det medför flera problem. För det första måste man kunna garantera att ens leverantör verkligen kan leverera det som man sålt och inom den tid man kommit överens om när någon beställt nåt.

Varje gång ni säljer en "sak" måste ni i er tur beställa och betala frakten från er leverantör ... och får sämre pris om ni köper en pryl i taget istf. ett helt parti åt gången. Dessutom ger det massa extra administration för era leverantörer och det tycker dom säkert inte om.

De flesta företag jobbar idag med olika system för att minimera sina lager och uppbundet kapital men det ställer höga krav på hela kedjan och strular en länk så blir det problem hela vägen.

Jag tycker att ni ska leta upp leverantörer av de "saker" som ni funderar på att sälja och så diskutera med dem hur dom kan tänka sig att leverera.

Berätta gärna lite mer så blir det liksom lättare att resonera kring det hela.

Tillägg :

Jag snöade in lite på det där med att beställa efterhand ... man kan ju tänka sig att kompromissa och ha en del i lager och dyrare saker som beställningsvara.

Angående försäljningen ... jo, det är klart att det går om ni har nåt som folk vill köpa och samtidigt kan nå ut till tänkbara kunder.

Internet är en fantastisk (och kan vara nästan gratis) kanal för att marknadsföra sig men det kan också vara svårt att göra sig hörd eftersom det finns så många som erbjuder saker. Att annonsera (både i tidningar/tidskifter och på nätet) är väldigt dyrt.

Som Bettson säger är ofta frakt och betalning stötestenen.
birgitek
CITAT (Bettson @ 30-08-2006, 20:12)
Det är nästan lltid frkatkostnaderna och sättet att ta betalt som är den största stötestenen.

För min del hade jag tänkt mig förskottsbetalning eller som alternativ finns det någon slags mellanstation dvs. köparen betalar in, säljaren får ut pengarna när köparen mottagit varan.Fraktkostnaden ser jag inte som något problem eftersom de är lätta att beräkna om att man tecknar avtal med posten eller någon annan fraktfirma.
Birgit Ek
ester
CITAT (Gurkan @ 30-08-2006, 20:49)
Ok ester ... det var inte meningen att låta spydig men det du skrev först lät inte som en genomtänkt plan.

Att sälja saker som man inte själv har i lager kan funka men det medför flera problem. För det första måste man kunna garantera att ens leverantör verkligen kan leverera det som man sålt och inom den tid man kommit överens om när någon beställt nåt.

Varje gång ni säljer en "sak" måste ni i er tur beställa och betala frakten från er leverantör ... och får sämre pris om ni köper en pryl i taget istf. ett helt parti åt gången. Dessutom ger det massa extra administration för era leverantörer och det tycker dom säkert inte om.

De flesta företag jobbar idag med olika system för att minimera sina lager och uppbundet kapital men det ställer höga krav på hela kedjan och strular en länk så blir det problem hela vägen.

Jag tycker att ni ska leta upp leverantörer av de "saker" som ni funderar på att sälja och så diskutera med dem hur dom kan tänka sig att leverera.

Berätta gärna lite mer så blir det liksom lättare att resonera kring det hela.

Tillägg :

Jag snöade in lite på det där med att beställa efterhand ... man kan ju tänka sig att kompromissa och ha en del i lager och dyrare saker som beställningsvara.

Angående försäljningen ... jo, det är klart att det går om ni har nåt som folk vill köpa och samtidigt kan nå ut till tänkbara kunder.

Internet är en fantastisk (och kan vara nästan gratis) kanal för att marknadsföra sig men det kan också vara svårt att göra sig hörd eftersom det finns så många som erbjuder saker. Att annonsera (både i tidningar/tidskifter och på nätet) är väldigt dyrt.

Som Bettson säger är ofta frakt och betalning stötestenen.

Kanske ska jag vänta lite och under tiden utveckla mina planer (våra, men jag är ju storasyster wink.gif )
På campus, distanskurs på högskolan, kan man läsa kurser i e-näthandel och utveckling av denna. Det hade jag faktiskt tänkt läsa ändå så jag kanske ska ta en sån kurs innan vi börjar göra allvar av det hela.
Lillasyster har läst en del kurser i företagsekonomi så hon kanske kan tillföra något hon också...

Det låter ju som en spännande grej! Att kunna jobba en del hemifrån, kunna bo kvar på landet utan att behöva pendla jättelångt. I dag går över en tredjedel av våra sammanlagda utgifter till pendlingskostnader. Och min syster kan arbeta i omgångar och så mycket som hennes rygg klarar av. Hon behöver inte ha jobb finansierade av bidrag, hon kan ju inte jobba heltid med sin rygg.
Samtidigt så har vi ju inte en stor kista med pengar att ösa ur när det gäller startkapitalet. Och så känns det ju lite läskigt till en början med. För vad gör man om det inte går vägen?
Gurkan
Att starta upp i liten skala, utan stora investeringar, är en mycket bra ide om man har lite tålamod och kan låta ett evt. överskott gå tillbaks till verksamheten hela tiden. Ju mindre man investerar till att börja med desto lättare är det att ändra sin inriktning efterhand som man får nya ideer och ser vad som funkar/inte funkar.

Det finns mycket ni kan göra för att förbereda er innan ni börjar om ni nu inte tänker köra igång direkt. Läs om företagande och om att starta eget, börja bygga upp kontaktnät med leverantörer, gör "marknadsundersökningar", fjäska för kompisar som kan hjälpa till med de tekniska lösningarna om ni inte har den kunskapen själva.

Det finns också "starta-eget forum" på nätet där man kan diskutera sina ideer eller problem med folk som är i samma situation.
KURT
Många använder sig av de etablerade auktionssiterna på nätet för att säja varor, då finns i alla fall ett etablerat betalningssytem.
Gurkan
CITAT (KURT @ 31-08-2006, 06:53)
Många använder sig av de etablerade auktionssiterna på nätet för att säja varor, då finns i alla fall ett etablerat betalningssytem.

Det är fatiskt inte en så dum ide alls, förrutom betalningssystemet så får man också många som tittar på annonserna utan att det kostar skjortan.

Jag har sålt mycket plantor genom annonser på Blocket, fast då är det hämtning och cash som gäller ... inte direkt e-handel.
CurlySue
hej,
ett kanon bra webhotell är Crystone...de har dessutom en gratis busenkel webbutik som ingår....

Sen vad det gäller betalning...jag har två alternativ på min butik : förskottsbetalning och postförskott och det funkar kanon bra.

http://www.hundklader.com

där man kan handla mönster för att sy egna hundkläder..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon