Full version: Tryckfrihetens dag
LadyG
"När Skandiaskandalen rullades upp skrevs spaltmil om de giriga direktörerna och deras miljonbonusar. Namn, bild och upprörande uppgifter om hur Skandias styrelse berikat de högsta cheferna.
Om riksdagen får bestämma blir detta förbjudet. 74 procent av riksdagsmännen anser att "företag och organisationer som lider skada av mediepublicering bör ha rätt till skadestånd av medierna".
Din rätt att få veta ska begränsas."

tryckfrihetens dag

Som journalist har jag ju min åsikt - tryckfriheten måste skyddas - men vad tycker ni som inte jobbar med TF på samma sätt? Betyder TF något alls? Gör den någon nytta?

Nyfiken, för de fletsa jag känner jobbar med medier på ett eller annat vis, så det blir inte så mycket variation på åsikterna och argumenten smile.gif
Eva i Skåne
Tryckfriheten är viktig!!!
Utan den blir informationen i samhället för inskränkt och vinklad. Detta skulle möjligen gagna just höga chefer huh.gif
Det är viktigt att även "den lilla människan" får insyn i vad som händer.



Sen tycker jag ändå att sensationsskriverierna kunde dämpas ner, men folk ska få veta vad som sker.
LadyG
Aftonbladet och Expressen har börjat likna Se & Hör alldeles för mycket imho, men det kan man ju lösa genom att köpa DN eller SvD som vinnlägger sig om att vara seriösa (snobbiga imho men det är en annan femma) biggrin.gif

Jag är lite rädd för att om vi inskränker TF och yttrandefriheten kommer informationen att regleras så att den passar Regeringen och Riksdagen också, dvs inga fler reportage om Person herrgård, Sahlins Toblerone eller Davidssons lögner.

Jag hoppas dock att jag bara är paranoid och yrkesskadad tongue.gif
krellus
Håller med om att Expressen/Aftonbladet blivit som Se & Hör... DN/SVD är klart bättre om det är seriös journalistik man vill åt.
Eva i Skåne
CITAT (LadyG @ 30-08-2006, 11:10)
Jag är lite rädd för att om vi inskränker TF och yttrandefriheten kommer informationen att regleras så att den passar Regeringen och Riksdagen också, dvs inga fler reportage om Person herrgård, Sahlins Toblerone eller Davidssons lögner.

Jag hoppas dock att jag bara är paranoid och yrkesskadad tongue.gif

Det tror jag inte, tyvärr... wink.gif

Just så tänker jag också.
krellus
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det blir statlig kontroll på pressen så småningom. Hm...
LadyG
Det skulle kasta oss tillbaka till medeltiden, allra minst. Vår tryckfrihet är en av världens äldtsa, och det beror inte på att den aldrig ifrågasatts utan att folk försvarat den genom århundrandena.
Gillan
Jag tycker att vi har all anledning i världen att vara rädda om
våran tryckfrihet.

Men det finns tillfällen då jag tycker att det tom kan vara helt
förödande när media lägger ut bilder på folk.

Som exempel tar jag som vanligt bilden på Ted Gärdestad
som misstänkt i samband med mordet på Palme.

Ingen offentlig ursäkt fick han heller. Och vad vet vi om hur
mycket det påverkade hans tillstånd. Jag vet bara att hans bror
Kenneth talade om att det varit förödande för Ted.

Så det finns tillfällen när media borde tänka sig för både en
och två gånger innan de sätter ut bilder på folk.

Men därifrån till att hindra allmännheten att få inblick..............
neej tack.
Björken
Helt klart måste vi värna om tryckfriheten, den grävande journalistiken är jätteviktig för oss alla, men knappast den skapande journalistiken som de sk kvällstidningarna allt mer kommer med.
KURT
När tryckfriheten tillkom så omfattade den i princip allt som skrevs. Idag är det en mycket liten andel av det som skrivs som omfattas av tryckfriheten. Betalar man dock 2000 kr till RTVV så får man i 10 år skriva vad man vill om vem man vill, utan att bry sig om personuppgiftslagar.
AnitaO
Det är en ganska knepig fråga det där.
Om man tar fallet med Skandia så skadar det ju givetvis företaget.
Och det är ju inte själva företaget som gjort fel, utan några individer.
Den negativa publiciteten drabbar ju alla anställda.
Går det dåligt för företaget, så kan det ju i förlängningen innebära att folk förlorar sina jobb.

Ur det perspektivet skulle man väl kunna tycka att det borde vara sekretess, men alla medaljer har ju en baksida och jag tycker nog ändå att tryckfriheten är en viktig del av en demokrati.
andersen
Tryckfriheten är viktig men den borde ses över, tänker då främst på när polisen har har gripit någon och det visas bild i tidningen, då kan man se en suddig bild på den gripna och en klar bild på polisen, tycker att det borde vara tvärt om polismannen borde skyddas med suddig bild.
*Felix matte*
Min morrontidning hade vit framsida...trodde det blivit fel, men det handlade om tryckfriheten.
Så klart ska vi behålla tryckfrihetslagen... hur skulle det annars bli unsure.gif

Men... jag håller med om att de kan skärpa sig när det gäller att namnge och visa bilder på misstänkta men ännu ej dömda personer.

fast det är väl mest AB och Expressen som sysslar med sånt.
Biggan_
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:13)
Tryckfriheten är viktig men den borde ses över, tänker då främst på när polisen har har gripit någon och det visas bild i tidningen, då kan man se en suddig bild på den gripna och en klar bild på polisen, tycker att det borde vara tvärt om polismannen borde skyddas med suddig bild.

...och om den gripne inte är skyldig då?
Gillan
CITAT (Birgitta P @ 30-08-2006, 15:18)
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:13)
Tryckfriheten är viktig men den borde ses över, tänker då främst på när polisen har har gripit någon och det visas bild i tidningen, då kan man se en suddig bild på den gripna och en klar bild på polisen, tycker att det borde vara tvärt om polismannen borde skyddas med suddig bild.

...och om den gripne inte är skyldig då?

Precis. sad.gif
andersen
CITAT (Birgitta P @ 30-08-2006, 15:18)
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:13)
Tryckfriheten är viktig men den borde ses över, tänker då främst på när polisen har har gripit någon och det visas bild i tidningen, då kan man se en suddig bild på den gripna och en klar bild på polisen, tycker att det borde vara tvärt om polismannen borde skyddas med suddig bild.

...och om den gripne inte är skyldig då?

Men det vet väll alla att man inte är skyldig fören man är dömd.
Biggan_
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:21)
CITAT (Birgitta P @ 30-08-2006, 15:18)
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:13)
Tryckfriheten är viktig men den borde ses över, tänker då främst på när polisen har har gripit någon och det visas bild i tidningen, då kan man se en suddig bild på den gripna och en klar bild på polisen, tycker att det borde vara tvärt om polismannen borde skyddas med suddig bild.

...och om den gripne inte är skyldig då?

Men det vet väll alla att man inte är skyldig fören man är dömd.

..och varför skulle det vara tvärtom då? Du menade väl att polisen skulle suddas och den gripne visas med klar bild, eller har jag missuppfattat dej? unsure.gif
andersen
För att skydda den enskilda polismannen ifrån hämd från grova kriminella.
Rapchic
om man skulle göra så tycker jag man ska sudda båda
Biggan_
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:28)
För att skydda den enskilda polismannen ifrån hämd från grova kriminella.

Men bägge skall väl suddas i så fall, det är ju inte säkert att den gripne är skyldig!
andersen
CITAT (Birgitta P @ 30-08-2006, 15:31)
CITAT (andersen @ 30-08-2006, 15:28)
För att skydda den enskilda polismannen ifrån hämd från grova kriminella.

Men bägge skall väl suddas i så fall, det är ju inte säkert att den gripne är skyldig!

Ja det är kanske det bästa.
birgitek
" Jag avskyr din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att framföra den" fritt efter någon känd filosof, har glömt vem men möjligen var det Rosseau.
UTAN TRYCKFRIHET INGEN DEMOKRATI
Birgit Ek
Magdis
CITAT (birgitek @ 30-08-2006, 19:40)
" Jag avskyr din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att framföra den" fritt efter någon känd filosof, har glömt vem men möjligen var det Rosseau.
UTAN TRYCKFRIHET INGEN DEMOKRATI
Birgit Ek

Tror det var Voltaire som sa det. smile.gif
Pirum
Tryckfrihet ja, hm...svårt det där. Som vanlig medborgare omfattas man väl inte? Minns jag rätt så sade nån infamös justitiminister dessutom att vi hade tyckfrihet, så länge vi inte yttrade våra tankar.
birgitek
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2006, 19:48)
CITAT (birgitek @ 30-08-2006, 19:40)
" Jag avskyr din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att framföra den" fritt efter någon känd filosof, har glömt vem men möjligen var det Rosseau.
UTAN TRYCKFRIHET INGEN DEMOKRATI
Birgit Ek

Tror det var Voltaire som sa det. smile.gif

Ja visst var det VOLTAIRE,och visst säger det allt om demokrati.
Farligast av allt är väl när åsikter inte får framföras.
Birgit Ek
Eva i Skåne
CITAT (birgitek @ 30-08-2006, 20:40)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2006, 19:48)
CITAT (birgitek @ 30-08-2006, 19:40)
" Jag avskyr din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att framföra den" fritt efter någon känd filosof, har glömt vem men möjligen var det Rosseau.
UTAN TRYCKFRIHET INGEN DEMOKRATI
Birgit Ek

Tror det var Voltaire som sa det. smile.gif

Ja visst var det VOLTAIRE,och visst säger det allt om demokrati.
Farligast av allt är väl när åsikter inte får framföras.
Birgit Ek

Precis så. Ditt svar säger precis vad jag vill få fram biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon