Full version: Ruttna äpplen
Berit
Ett trettio år gammalt äppelträd, där äpplena sitter och ruttnar under växt sad.gif



Vet ej vilken sort det är. Vad är det för fel? Är det bara att såga ner? sad.gif
Lena N
Jag har samma problem med ett plommonträd. Jag har inte själv planterat det, men det planterades troligtvis när huset var nytt, vilket innebär ca 30 år gammalt. Jag har gissat att det är Opal. Det ger bra med frukt varje år, men det blir inte många jag kan äta. sad.gif

Hoppas att någon här kan förklara för Berit och mig vad det är och hur vi ska komma till rätta med problemet.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är fruktmögel (Monilia fruktigena) olika sorter är olika mottagliga, jag har Alice en av de äppelsorter som är mest mottagliga.

Det man kan göra är att kartgallra HÅRT, gallra ur trädet under JAS så trädet blir luftigt och ingen fuktig luft blir stillastående + ta bort drabbade frukter så snabbt som möjligt svampsporerna sprider sig snabbt.

Ta även bort skadade äpplen som fåglar och getingar tuggat på monilian brukar angripa de äpplena ganska snabbt.


Även plommon drabbas av monilian så samma åtgärder gäller där med.
Lena N
Tack Åsa, jag misstänkte Monilia. I förmiddags samlade jag in två påsar med angripna plommon från marken och från de grenar som jag kunde nå. Tyvärr så är trädet så högt så även om jag tog räfsan till hjälp så nådde jag inte ens halvvägs. Får väl leva med att den mesta frukten går till spillo.

Trädet är fint i sig självt, blommar vackert på våren och ger skugga till en sittbänk på sommaren. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon