*Felix matte*
På måndag startar leveranserna.

Jag undrar... Hur många kuvert kommer inte att försvinna?
Numera är ju brevlådorna i villakvarter samlade på ett ställe och de flesta har vanliga
enkla utan lås och i många hyrehus finns lådorna samlade i markplan.
Hur dum får man vara när man tror att mediciner levererade i neutrala kuvert ska vara säkra? De som är ute efter piller kommer så klart att bryta varje "neutralt". sad.gif
Gillan
Tjaaa, vad ska man tro wink.gif

Näe, vet du vad, Jag sätter lika mycket tilltro till det, som jag
sätter till sekretesslagen.

Ibland tycker jag att den är bra ( oftast ), men så finns det tillfällen
när jag tycker att den kan dra nånstans där h-vetet brinner.
wub.gif wub.gif wub.gif
LadyG
Det är inte ovanligt att försändelser försvinner i vanliga lägenhetsområden.

Flera gånger har brev adresserade till mig levererats till fel brevinkast, men min granne är trevlig och kastar in posten till mig om den kommer fel.

Men alla kanske inte har ärliga grannar.

Nej, jag tror inte på idén.
Hannele
Målgruppen är framförallt patienter med kroniska sjukdomar, folk i storstäderna
som inte tycker sig ha tid att hämta ut medicinen på apoteket och folk i glesbygd.


Toppen!
Vi kan redan hämta tågbiljetter och konsertbiljetter i vår lilla affär,
nu kommer medicin hem (närmaste apotek 10 km).
kristerh
jag tycker oxså det verkar bra, men jag vet inte hur det ska fungera för dem som bor i lägenhet wink.gif lite svårt att få ner pillerburkar i brevlådan wink.gif
då måste de ju hämtas ut på posten och då är det ju ingen vits,
men för de med småhus verkar det vara en bra idé tycker iaf jag.
LadyG
CITAT (kristerh @ 26-08-2006, 20:20)
jag tycker oxså det verkar bra, men jag vet inte hur det ska fungera för dem som bor i lägenhet wink.gif lite svårt att få ner pillerburkar i brevlådan wink.gif
då måste de ju hämtas ut på posten och då är det ju ingen vits,
men för de med småhus verkar det vara en bra idé tycker iaf jag.

Nej, i synnerhet inte som posten och apoteket ofta (inte alltid) ligger nästan vägg i vägg. Båda har ungeför lika mycket kö också smile.gif

Fast det kanske blir bra den dan de avskaffar brevinkasten och skaffar små lådor nere i tamburerna?
Anki på Öland
CITAT (LadyG @ 26-08-2006, 20:13)
Fast det kanske blir bra den dan de avskaffar brevinkasten och skaffar små lådor nere i tamburerna?

Här har dom satt vanliga brevlådor i långa rader nere på parkeringsplatsen för hyreshusen.
Anki
LadyG
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2006, 21:23)
CITAT (LadyG @ 26-08-2006, 20:13)


Fast det kanske blir bra den dan de avskaffar brevinkasten och skaffar små lådor nere i tamburerna?

Här har dom satt vanliga brevlådor i långa rader nere på parkeringsplatsen för hyreshusen.
Anki

De diskuterade att göra något liknande här, men vi har en hel del äldre och handikappade i våra trappuppgångar så hyresgästföreningen exploderade i ett litet rättfärdigt moln av raseri innan de kom överens om att låta frågan vila tills vidare.

(Jag tycker värdens resonemang lät som: "Vänta tills de gamla och lytta dött så gör vi som vi vill." Men jag kanske bara är cynisk.)

Hyresgästföreningen är ganska bra ibland smile.gif
Magdis
CITAT (kristerh @ 26-08-2006, 19:20)
jag tycker oxså det verkar bra, men jag vet inte hur det ska fungera för dem som bor i lägenhet wink.gif lite svårt att få ner pillerburkar i brevlådan wink.gif
då måste de ju hämtas ut på posten och då är det ju ingen vits,
men för de med småhus verkar det vara en bra idé tycker iaf jag.

Då kanske det blir som när vi fick en försändelse med skivor som skulle komma direkt i brevlådan. Brevbäraren la paketet utanför dörren och en granne snodde dem. Ett vittne såg det men det var inte tillräckligt för att polisen skulle göra nåt åt det.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 26-08-2006, 15:57)
Målgruppen är framförallt patienter med kroniska sjukdomar, folk i storstäderna
som inte tycker sig ha tid att hämta ut medicinen på apoteket och folk i glesbygd.


Toppen!
Vi kan redan hämta tågbiljetter och konsertbiljetter i vår lilla affär,
nu kommer medicin hem (närmaste apotek 10 km).

Hämta i affär går väl an... men nu handlade det om att medicinförsändelserna skulle hamna i brevlådan wink.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 26-08-2006, 19:20)
jag tycker oxså det verkar bra, men jag vet inte hur det ska fungera för dem som bor i lägenhet wink.gif lite svårt att få ner pillerburkar i brevlådan wink.gif
då måste de ju hämtas ut på posten och då är det ju ingen vits,
men för de med småhus verkar det vara en bra idé tycker iaf jag.

För oss som bor i lgh tror jag är mindre problem än för villaboende
som har sina brevlådor samlade i grupper... såtillvida de inte har låsbara.

Om vi får brevlådor i grupper så är posten skyldig att fixa låsbara.. så stod i info
vi fick för ca ett år sedan.
Pirum
Låter som ett dåligt förslag. Kommer att öka stölderna i brevlådor (av allt,inte bara medicin), kommer att tvinga 'alla' att skaffa låsbara brevlådor, naeh...skeptisk. Kanske om de levereras av brevbäraren som rekommenderad post, som man måste vara hemma för att personligen ta emot och kvittera.
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 26-08-2006, 21:25)
Om vi får brevlådor i grupper så är posten skyldig att fixa låsbara.. så stod i info
vi fick för ca ett år sedan.

Fick dom inte hos oss - bara vanliga gråa plastbrevlådor.
Anki
Hannele
CITAT (Felix matte @ 26-08-2006, 21:14)
CITAT (Hannele @ 26-08-2006, 15:57)
Toppen!
nu kommer medicin hem (närmaste apotek 10 km).
men nu handlade det om att medicinförsändelserna skulle hamna i brevlådan wink.gif

Helt suveränt, ända hem. Servicen bara förenklas och förbättras i samhället. smile.gif
andersen
Det är dåligt, tänk om barn kommer över läkemedel. Knarkarna kommer nog åxå att bryta brevlådor i jakt på lyckopiller.
LadyG
CITAT (andersen @ 27-08-2006, 07:28)
Det är dåligt, tänk om barn kommer över läkemedel. Knarkarna kommer nog åxå att bryta brevlådor i jakt på lyckopiller.

Glöm inte alla brev som levereras fel också.

Nej, jag är skeptisk. Det skulle fungerat jättebra om alla i landet vore ärliga och så men nu är de inte det.
Hannele
CITAT (andersen @ 27-08-2006, 06:28)
Knarkarna kommer nog åxå att bryta brevlådor i jakt på lyckopiller.

Inga sådana mediciner kommer att skickas per post, de är undantag.
Pirum
Låter som att det bara kommer att skickas näsdroppar via posten då alltså. För nästan all medicin är ju farlig. Jag tycker det låter som ett populistiskt förslag.
Magdis
En sak jag ofta önskar när jag hämtar ut min medicin på Apoteket är att jag skulle få ta ut flera förpackningar åt gången. Det är ett kroppseget hormon som jag måste ta livet ut och det är inget som man tar för nöjes skull. Ändå får man bara ut en liten burk åt gången.

(Det var en liten parallell egentligen)
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-08-2006, 19:23)
En sak jag ofta önskar när jag hämtar ut min medicin på Apoteket är att jag skulle få ta ut flera förpackningar åt gången.

Vet inte varför, men så är det med all medicin, man får väl hämta ut för 3 månader i taget.
Gossen Ruda
Tycker många målar fan påväggen utan större orsak. Varför skulle nån börja stjäla ur brevlådorna? SÅ ofta är det inte nån medicin levereras så att det skulle löna sig. Servicen var ju till för dom i glesbygd och såna som har svårt att komma iväg till apoteket av nåt skäl. Narkotiska preparat skulle som sagts tidigare INTE levereras på detta sättet.
Fru fet
Har läst den här debatten med visst intresse (jag är ju själv apotekare och jobbar på apoteket). Så här är det med "stöldbegärliga" läkemedel: inga läkemedel som är narkotikaklassade (och det är i princip alla sömnmedel och lugnande medel, åtminstone de som kan missbrukas) får skickas med posten! Om man med "lyckopiller" menar antidepressiva tabletter (som cipramil och liknande) tror jag inte att det är alltför många som vill stjäla dessa - har du inte en depression (som ju fysiologiskt sätt är en kemisk obalans i hjärnan) får du ingen effekt av medicinen, och även om du nu skulle vara en deprimerad knarkoman så tar det flera veckor innan du får full effekt av läkemedlet. Rättså pointless.

Jag tror att det är en mycket liten andel av de läkemedel som missbrukas som överhuvud taget kommer från apoteket. Kontrollen är rätt hård på de förskrivande läkarna och det känner naturligtvis missbrukarna också till. så mycket enklare att köpa sina piller på plattan eller för den delen över internet.

Jag tycker att det är en självklarhet att kunna få sin medicin hemlevererad till dörren! Extra knasigt är det att läsa utgjutelser om de långa väntetiderna på apoteket samtidigt som man dissar den här typen av initiativ. Man får bestämma sig helt enkelt! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-08-2006, 19:23)
En sak jag ofta önskar när jag hämtar ut min medicin på Apoteket är att jag skulle få ta ut flera förpackningar åt gången. Det är ett kroppseget hormon som jag måste ta livet ut och det är inget som man tar för nöjes skull. Ändå får man bara ut en liten burk åt gången.

(Det var en liten parallell egentligen)

Hakar på och instämmer...maken har ett sådant preparat och jag har också mediciner som ska tas intill döddagar.

Du får alltid ta ut mediciner som ska räcka i tre månader... Men... du får redan efter 2 månader hämta ut en ny omgång.
Bra att veta om man har frikort som går ut inom den perioden.
Hannele
CITAT (Fru fet @ 27-08-2006, 21:40)
Jag tycker att det är en självklarhet att kunna få sin medicin hemlevererad till dörren! Extra knasigt är det att läsa utgjutelser om de långa väntetiderna på apoteket samtidigt som man dissar den här typen av initiativ. Man får bestämma sig helt enkelt! smile.gif

Mera valfrihet. smile.gif
Pirum
Och så kan man rationalisera bort mer av personalen på apoteken, ja, kanske till och med stänga ännu fler apotek smile.gif

Tillägg : helvete så grinig jag är idag...får skylla på huvudvärk samt att jag ska upp 04 för att jobba...tror inte jag får nån sömn inatt.
Eva i Skåne
Nåt jag har funderat på i detta sammanhanget är hur betalningen ska gå till huh.gif . Det står ingenstans vad jag kunnat se.
Dels alltså betalningen för medicinen - måste den göras i förväg via nätet? och dels portokostnaden för utskicket - tillkommer den avgiften för patienten och får den isåfall räknas in i högkostnadssumman?
netaave
Tycker det verkar jättebra, ser fram emot att slippa åka 5 mil för att få hem medicinerna.

Tänk om systemet och Ica kunde ha samma service! tongue.gif
birgitek
Tycker också att det är bra, skönt att slippa dessa vansinniga väntetider på apoteket. Tycker nog också att man skall avskaffa apoteksmonopolet, det går ju bra i andra länder med privata apotek.
Birgit Ek
anna_rispan
jag tycker att det är korta köer på våra apotek. har ingen anledning att klaga på det iallafall
kristerh
CITAT (birgitek @ 28-08-2006, 16:18)
Tycker också att det är bra, skönt att slippa dessa vansinniga väntetider på apoteket. Tycker nog också att man skall avskaffa apoteksmonopolet, det går ju bra i andra länder med privata apotek.
Birgit Ek

Håller med, fram för privata apotek med vettiga öppettider.
Pirum
Mmm, går jättebra för privata apotek, speciellt på internet om man får tro all spam man får... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon