Full version: Plantera nya buskar!?
nikki
Hej allihop!
Jag är nybörjare i trädgården och är inne på odla för första gången. Jag behöver hjälp!
Jag vill ta bort taggiga nyponbuskar och plantera svartvinbär i stället. Det är bakom ett plank, i en slänt och sol från ca klockan 13. Vad bör jag tänka på:
* när jag gräver upp nyponbuskarna?
* innan jag planterar vinbären?
* vid plantering? (beskriv gärna utförligt - jag är en riktig planta... än så länge!)
* skötsel?

Hoppas någon vill ta sig tid för detta!
Tack på förhand!

Nikki (södra Stockholm)
Louise i Göteborg
Du bad om detaljer så om jag berättar självklarheter har du dig själv att skylla.......

När du tar bort nyponen:
Akta dig för taggarna ohmy.gif , i övrigt ör det bara att gå lös. Om du först klipper ner busken till sådär 20 cm får du ett handtag för rotklumpen.

Innan du planterar:
Gräv ett rejält hål, minst dubbelt så stort som vinbärets kruka. Hålet behöver inte vara regelbundet och om djupa rötter är kvar spelar ingen roll. Grunda rötter och delar av busken får inte vara kvar, dom kan skjuta skott.

Vid plantering:
Ta bort krukan eller lös upp nätet. Placera rotklumpen på en liten kulle av planteringsjord. Om du har barrotade plantor bred ut rötterna. Fyll på med planteringsjord. Vattna. Vattna. Vattna. Om jorden sjunker ihop mycket bör du fylla på med mer efter nån dag. Vattna.
Vad är planteringsjord? Antingen köper du jord i påse eller så blandar du egen jord med kompost. Denna jord skall vara lucker och hyfsat näringsrik. Den skall dock inte vara kraftigt gödslad.
Efter ett tag, när busken visat att den trivs och börjar växa då kan man gödsla.

Skötsel:
Inte mycket första året. Återkom nästa år.
Åsa, mälardalen zon 2
Svarta vinbär(+ gröna vinbäret) vill ha lite fuktigare växtplats, är det ett lite torrare läge passar röda eller vita bättre.