Full version: Plantera nya buskar!?
nikki
Hej allihop!
Jag är nybörjare i trädgården och är inne på odla för första gången. Jag behöver hjälp!
Jag vill ta bort taggiga nyponbuskar och plantera svartvinbär i stället. Det är bakom ett plank, i en slänt och sol från ca klockan 13. Vad bör jag tänka på:
* när jag gräver upp nyponbuskarna?
* innan jag planterar vinbären?
* vid plantering? (beskriv gärna utförligt - jag är en riktig planta... än så länge!)
* skötsel?

Hoppas någon vill ta sig tid för detta!
Tack på förhand!

Nikki (södra Stockholm)
Louise i Göteborg
Du bad om detaljer så om jag berättar självklarheter har du dig själv att skylla.......

När du tar bort nyponen:
Akta dig för taggarna ohmy.gif , i övrigt ör det bara att gå lös. Om du först klipper ner busken till sådär 20 cm får du ett handtag för rotklumpen.

Innan du planterar:
Gräv ett rejält hål, minst dubbelt så stort som vinbärets kruka. Hålet behöver inte vara regelbundet och om djupa rötter är kvar spelar ingen roll. Grunda rötter och delar av busken får inte vara kvar, dom kan skjuta skott.

Vid plantering:
Ta bort krukan eller lös upp nätet. Placera rotklumpen på en liten kulle av planteringsjord. Om du har barrotade plantor bred ut rötterna. Fyll på med planteringsjord. Vattna. Vattna. Vattna. Om jorden sjunker ihop mycket bör du fylla på med mer efter nån dag. Vattna.
Vad är planteringsjord? Antingen köper du jord i påse eller så blandar du egen jord med kompost. Denna jord skall vara lucker och hyfsat näringsrik. Den skall dock inte vara kraftigt gödslad.
Efter ett tag, när busken visat att den trivs och börjar växa då kan man gödsla.

Skötsel:
Inte mycket första året. Återkom nästa år.
Åsa, mälardalen zon 2
Svarta vinbär(+ gröna vinbäret) vill ha lite fuktigare växtplats, är det ett lite torrare läge passar röda eller vita bättre.

Lite tillägg till planteringsråden: Är det rotsnurr i krukan skär några snitt i rotsystemet med en vass kniv. Köp gärna nya plantor de brukar vara ganska friska + de brukar inte drabbas av mjöldagg så lätt. Tänker du ändå ta emot plantor från släkt, vänner kontrollera noga så att de inte har vinbärgallskvalster (gäller främst svarta vinbär).

När du haft plantorna planterade i 5-10år så kan man börja gallra i grenverket. Gallringen innebär att man tar bort några av de äldsta genarna varje år. Vill du ha en bra skottbrytning så är beskärningstiden vårvinter. Vill du ha lite sämre skottbrytning beskär du direkt efter skörd.
nikki
Hej!

Tack Åsa och Louise för era svar. För en nybörjare är inget självklart...

Ett par frågor kring "vinbärgallskvalster":
* Hur ser man att en buske/planta är angripen?
* Vad gör dessa kvalster för skada?

Tack så länge!

Nikki

hm. Kanske är det kul ändå... det här med trädgård...
; )
Åsa, mälardalen zon 2
Beskrivning av vinbärsgallkvalster: På vårvintern-våren sväller knopparna upp som stora ärtor, i dessa "ärtor" finns en stor mängd pyttesmå kvalster. "Ärtorna" slår inte ut som vanliga knoppar utan de sitter sedan kvar som rester på grenen när kvalstren krupit ut. Kvalstrena orsakar något som heter reversion vilket innebär att växten får ändrad bladform + plantan blir steril och sätter inte längre några bär. Kvalstrena kan smitta via vind från exempelvis grannars smittade buskar, smittat plantmaterial + det kan ju finnas kvalster i kläderna ifall man pysslat med sina smittade buskar och sedan går och hälsar på en granne som har svarta vinbär.

I många koloniområden så sanerar man helt ifall man hittar vinbärsgallkvalster = man gräver upp alla buskar och bränner dem. Numera anser man dock att det kan fungera att klippa bort drabbade grenar på vårvintern innan kvalstrena krupit ut ifall det bara är någon enstaka gren, vid större angrepp rekommenderas uppgrävning + elda upp grenarna.


Hittade några bilder på internet



Kerstin i Malmö
Kul - akta så du inte blir biten... Det är ett gift! Trevligt sådant! wub.gif

Kerstin
Trädgårdsmannen
Hm, kvalster verkar vara lurigt...men räcker det med att man vet att buskarna man får från bekanta förra året gav rikligt med frukt och att dom aldrig själva haft problem - eller är det risky ändå? ...i mina ögon såg den svällda knoppen ut just som en knopp...så jag skulle nog kunna ta fel sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns alltid en liten risk, det tar ofta några år innan busken blir steril så kvalstrena kan härja ett bra tag innan man upptäcker att bären uteblir.

Man brukar dock se de stora runda knopparna som sitter längs grenarna mycket väl så de är inte svåra att se när man väl får dem. Oftast är det ju inte alla grenarna som drabbas utan det börjar ofta med några enstaka stora ärtor som sitter på en del av grenarna.
De normala knopparna ska vara lite långsmala längs grenarna som man ser på första grenen på bilden (a).

Kan även tillägga att ofta går det bra att ta plantor från vänner och bekanta men man bör studera plantan man tar sticklingen/avläggaren/plantan ifrån, ser den frisk ut och man har aldrig sett sådanahära stora ärtor på busken då brukar man klara sig från kvalster.

Hur man än gör så bör man studera sina växter regelbundet och vara uppmärksam på vissa sjukdomar, även köpeplantor kan ju smittas med tiden ifall smittan finns i området.
Trädgårdsmannen
Ja, man kan ju oftast inte undgå att märka om exempelvis vinbärsbuskar börjar må dåligt eftersom man står där med huvudet i busken och ändan i vädret och snaskar bär...man é ju inte lika nyfiken på nära håll när det gäller Berberishäck till exempel laugh.gif laugh.gif
Hannele

Ta inte bort alla nyponbuskar, låt någon blomma en gång vid midsommar.
Kolla de vackra röda nyponen i höst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon