linn
Nån som är hemma på sånt? : P

Jag har just skaffat en kameramobil, en Nokia 6111, och nu vill jag givetvis föra över bilderna jag tagit till min bärbara dator (ouh, så hightech)! rolleyes.gif
Jag tänkte använda mig av IR-anslutning (tills jag köpt en USB-kabel), men får inte till det.
Jag aktiverar IR både på mobil och dator (har installerat ett program för detta) och riktar mottagarna mot varandra, men de reagerar inte, eller hittar som inte varandra, söker verkar de ju göra. Jag förstår inte varför! Kan det vara så att de inte är kompatibla helt enkelt? Har inte kollat upp det, antog bara att det skulle fungera då båda enheter hade en IR-mottagare. Eller har jag missat att man måste ändra inställningar nånstans på datorn?
CurlySue
hej,
pröva att gå in till kontrollpanelen (control Panel) och till "lägg till hårdvara" och gör en sökning där..så bör datorn hitta mobilen.
linn
okej. Jag vet riktigt vilka av alternativen jag ska välja där men jag får pröva mig fram. tack så länge



*hittar ingen enhet i listan som passar (var tvungen att välja "ja, jag har redan anslutit maskinvaran", annars hände absolut ingenting), har provat "standard-IR-port" (som tillverkare) med "seriell kabel som använder irDA-protokollet" (som IR-enhet), men det verkar inte vilja funka ändå. Annat som gick vlja var ACTiSYS, AMP, Extended systems osvosv. Det säger mig ingenting wacko.gif
foolishRice
Normalt sett brukar IR-porten alltid vara aktiv och uppmärksamma (med en larvig ljudsignal) när en enhet är inom avstånd.

Vad är det för dator?
Vilket operativsystem?
Är det en extern eller en intern IrDA-port?
Vad vet du om tillverkaren av porten och modellnamnet?
linn
CITAT (foolishRice @ 23-08-2006, 20:45)
Normalt sett brukar IR-porten alltid vara aktiv och uppmärksamma (med en larvig ljudsignal) när en enhet är inom avstånd.

Vad är det för dator?
Vilket operativsystem?
Är det en extern eller en intern IrDA-port?
Vad vet du om tillverkaren av porten och modellnamnet?

Aha.
Kan vara så att min dator inte är tillräckligt "avancerad".

Det är en Acer TravelMate 290 (står klistat Acer TravelMate 292LC_Celeron på den)
Microsoft Windows.
hmm.. IrDA-porten..? In- och utgången..? Alltså mobilen? Inte så hemma på såna här begrepp.
linn
Kanske får göra ett försök med Bluetooth istället.. så länge, tills jag köper en USB-kabel. Det är smidigast.

Eller krävs det nåt annat än ett installerat program eller liknande på datorn då? : p
Pjater
Följde det med en skiva ska du installera annnars ska den hitta det själv tycker man !?
linn
Det följde med en skiva och det var Nokia PC Suite. Där finns en massa "koppla upp dig" och "hantera anslutningar" men de får ändå inte kontakt.
Pjater
Har alldrig sysslat med sånt men hantera anslutningar låter rätt, svårt att förstå om man inte ser.
Borde ju finnas nån handbok på skivan eller till telefonen som borde ge en återblick på det hela, annars om där drivrutiner på skivan så installer dem för då borde den hitta dem själv, annars avinstalera och pröva igen även maskinvaran, borde finnas på skivan det oxå om det inte bara är plug and play !?
foolishRice
Gå till den här sidan: acer support

... och ladda ner filen fir.zip
Extrahera zippen och kör setup.exe

smile.gif
linn
Haha, jag tycker de är svårt fastän jag ser till o med tongue.gif
Grejen är den att jag har en anv.handbok till mobilen, men den är inte här just nu. Har sökt en del på internet istället för att få reda på hur man ska göra, men ja än så länge har inget funkat..


Tack foolishRice men sidan gick inte komma åt..

vad frustrerande : p
Pjater
Handbok kan du hittar på internet, men enklast är nog en Usb kabel kostar inte så mycket wink.gif
Få ta och kolla in det själv, spännande och se vad som krävs och vad som fattas....
linn
Tack Pjater smile.gif
En USb-kabel får det bli smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon