markus
Hej,

Har av någon anledning börjat plantera diverse kärnor och frön från diverse frukter och växter och inte förrän nu har jag blivit 'lite seriös" efterso mdet nu börjar hända rätt mycket.

Jag har tex en paprika-planta som är ca 30-40 cm hög med massor av väldigt fina blad. Det har även kommit knoppar varav två har blommat ut och sedan dött igen.

Jag odlar i krukor inne i en lägenhet i Stockholm och har i princip aldrig solljus rakt på plantorna även fast de står i ett fönster, men de verkar trivas rätt bra ändå.

Mina frågor är:

- Behöver jag beskära paprika plantan?

- Det har kommit små, små skott i gren vecken, behöver jag nypa bort dem? Det har blivit brunt på stammen runt dessa skott och jag tolkar det som att det är problem.

- Går det att få frukter under de förhållandena jag har? Behöver jag pollinera blommorna själv och hur gör jag isåfall det på bästa sätt?

Jag är verkligen en nybörjare, men tycker att det här är väldigt roligt och har precis hittat denna sidan som verkar mycket bra. Vore mycket tacksam för hjälp!

Har f.ö. en liten physalis-växt på ca 10 cm som jag hoppas ska växa till sig samt en avocado-planta som var ca en meter hög, men som jag nu har klippt av efter tips på den här sidan. Hoppas att det var rätt beslut smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Välkommen till en spännande hobby!
Nej, ingen beskärning behövs. Tjuvar gör man tomater, int echili/paprika.

Ja dte går att få frukter, men Du måste göda....pollinering, skaka plantan, i kin erfarenhet så brukar dte ordna sig ändå med pollinering.
Prova också att ha nån form av växtlampa då Du int eha rdirekt solljus - bra för tidigt på våren och sensommaren.

Om Du vill ha frukt och att knopparna itne falle rav måste Du passa vattningen - jämn vattning är A och O.

Lycka till!

Hälsar Ingrid
L8 B.
Paprika/chili brukar jag använda en mjuk pensel för att se till pollineringen. Det kanske räcker med att skaka, men det blir bättre resultat med penseln på morgonen =)
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon