Full version: Visna tujor
anneli85
Jag har tänkt att göra en vintergrön rabatt bestående av gröna klot tujor, dvärggranar och annat vinterfint.
Nu har jag spanat lite i andras trädgårdar för att få inspiration, och då har jag sett att ett flertal av planterade tujor denna sommar är alldeles visna(Bruna).Brukar nyplanterade tujor bli så?
När är det bäst att plantera?
Behöver växterna mycket eller lite vatten?
Hoppas på svar!
anneli85
CITAT (anneli85 @ 22-08-2006, 17:29)
Jag har tänkt att göra en vintergrön rabatt bestående av gröna klot tujor, dvärggranar och annat vinterfint.
Nu har jag spanat lite i andras trädgårdar för att få inspiration, och då har jag sett att ett flertal av planterade tujor denna sommar är alldeles visna(Bruna).Brukar nyplanterade tujor bli så?
När är det bäst att plantera?
Behöver växterna mycket eller lite vatten?
Hoppas på svar!

Glömde berätta att jag bor i Södermanland (Flen)
ingrid fuxwall
En granne planterade hundratals runt sin tomt i våras och sedan har det varit väldigt torrt och de har nog inte vattnat tillräckligt så tyvärr har ganska många blivit bruna. Men mina som stått här i minst 50 år lider inte av torkan så det är nog bara första året de är ömtåliga.

ingrid
Karrolina
Hej! Jag planterade en tujahäck i våras. Av 104 plantor är det 4 st som har dött. Och det beror då på att de inte rotade sig så jag ska få nya från plantskolan.

Tuja kräver mycket vatten! Nyplanterade kräver 10-15 l/v hela första sässongen. Sen ska man vattna MYCKET på hösten så växten bygger upp ett förråd till våren då mycket dunstar från bladen utan att de kan suga upp nytt från den frusna marken. Egentligen ska man ha skuggväv på på våren. Men det blir lite mastigt på 35 m häck. Men har man bara enstaka plantor är det ju lättare. Då minskar risken för att det blir brunt.

Jag kommer fortsätta vattna min häck iallafall några år till. Fast kanske inte lika mycket som i år, det var ju så torrt.

Tuja som har blivit brun är inte kul. Det går ju aldrig bort. Man får klippa bort det bruna och hoppas att det kommer nytt grönt som döljer om det blivit några "hål".

/Karolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon