Full version: Betala hemma
netaave
Enligt konsumentverket ska en tjej betala 3385 kr och en kille 3715 kr hemma. Då ingår livsmedel utom vardagslunch 1080 för tjej och 1410 för man, förbrukningsvaror 60 kr, hemutrustning (inkl dator) 215 kr, media fast telefon, internet m.m. 230 kr, hyra + el 1770 kr, hemförsäkring 30 kr.

Intressant är också "övriga utgifter". Ex för tjej hygien 280 kr (kille 240 kr), kläder och skor 460 kr, fritid inkl mobil 460 kr, utelunch 1280 kr. kollektivresor 450 kr, fackavg inkl a-kassa 300 kr. Totalt för en tjej blir det då 3230 kr och med hemboendekostnaden 6615 kr.
kristerh
Tur att jag inte har barn wink.gif skulle inte kunna ta ut så mycket pengar av mitt barn, och varifrån skulle de komma wink.gif studiebidraget, barnbidraget...
eller ev arbete som inte är så högavlönat...
Eva 33c
Men detta gäller bara vuxna "barn" som av en eller annan anledning bor hemma hos föräldrarna.
Enligt föräldrabalken har man försörjningsplikt för sina barn tills de fyller 18 år om de inte studerar. Studerar de har man försörjningsplikt fram tills de fyller 21 år. Föräldrarnas försörjningsplikt gäller oavsett om "barnet" bor hemma eller i eget boende.
Gossen Ruda
CITAT (Eva 33c @ 21-08-2006, 11:47)
Men detta gäller bara vuxna "barn" som av en eller annan anledning bor hemma hos föräldrarna.
Enligt föräldrabalken har man försörjningsplikt för sina barn tills de fyller 18 år om de inte studerar. Studerar de har man försörjningsplikt fram tills de fyller 21 år. Föräldrarnas försörjningsplikt gäller oavsett om "barnet" bor hemma eller i eget boende.

Tänkte skriva nåt i den stilen men du hann före. biggrin.gif Det blir väl till att ta pengarna ur en ficka och lägga dom i en annan.
Hannele
CITAT (kristerh @ 21-08-2006, 11:31)
Tur att jag inte har barn wink.gif skulle inte kunna ta ut så mycket pengar av mitt barn, och varifrån skulle de komma wink.gif studiebidraget, barnbidraget...
eller ev arbete som inte är så högavlönat...

Tja, våra barn (?) arbetar, inom hemtjänsten.
Och tar hand om alla barnlösa gamlingar.. laugh.gif
Tesa
Alltså..min dotter bor hemma igen..jag tänker inte kräva henne på en spänn för hon bor i en skrubb, äter som en fågel och allt annat betalar hon ju naturligvis för själv...telefon, busskort, kläder,smink, fackavgift, uteluncher m.m..tvål och schampoo bjuder jag på..
...förstår inte hur all de där de grejorna skulle bli inblandade i vår ekonomi överhuvudtaget... wink.gif
netaave
Jag tycker också summan är ganska hög. Men som skrevs så gäller det vuxna barn med egen inkomst.
Men samtidigt så låter man inte barnen betala så tror jag man gör dom en björntjänst. Vet själv när jag flyttade hemifrån vilken chock jag fick när jag skulle köpa toapapper, plastpåsar och sånt som "bara fanns" när man bodde hemma.
Jag tycker att har dom gått ut gymnasiet så kan dom börja betala en liten symbolisk "hyra" vare sig dom jobbar eller pluggar. Studistödet är ju betydligt högre drygt 7 000 mot 950 kr om dom fortsätter.
Vi gjorde så med vår äldsta och sen sparde vi dom pengarna utan hans vetskap och så fick han dom när det blev aktuellt med en egen lägenhet.
Vi kommer förmodligen inte att kunna göra så med tjejerna vilket känns lite trist. Inte för att det är aktuellt än vare sig med att betala hemma eller flytta.
Tyckte iaf det var intressant att se vad det var för riktlinjer.
Tezzla
Men dessa summor är väl inte ett dugg höga för "vuxna barn" som har en inkomst! blink.gif Självklart ska ett "vuxet barn" betala för sig om de har en inkomst värt namnet och drygt 3500 kr/mån kan jag omöjligt tycka är mycket för boende, mat, försäkring, Internet, el m.m.
Betty
CITAT (netaave @ 21-08-2006, 14:21)
Tyckte iaf det var intressant att se vad det var för riktlinjer.

Håller med där.

Sen måste man ju även ta hänsyn till hur mycket/lite det vuxna barnet tjänar. Är lönen låg så är det ju omöjligt som förälder att gå efter de där summorna i alla fall. Fast jag tycker som du att det var intressant att se hur mycket de beräknas kosta...
netaave
CITAT (Betty @ 21-08-2006, 14:53)
CITAT (netaave @ 21-08-2006, 14:21)
Tyckte iaf det var intressant att se vad det var för riktlinjer.

Håller med där.

Sen måste man ju även ta hänsyn till hur mycket/lite det vuxna barnet tjänar. Är lönen låg så är det ju omöjligt som förälder att gå efter de där summorna i alla fall. Fast jag tycker som du att det var intressant att se hur mycket de beräknas kosta...

Ja precis om inte annat så kan man ju sätta pappret under näsan på dom när dom "bara måste" ha nåt. tongue.gif
ester
Jag började jobba när jag var 18 och flyttade ut när jag var 21. Både jag och mitt äldre syskon betalade för oss enl. konsumentverkets riktlinjer och omräknat på vad vi egentligen utnyttjade. Jag jobbade kvällar och åt t.ex. bara frukost hemma och betalde själv lunch/middag på jobbet. Köpte själv hygienartiklar (utom möjligen handtvålen). Ringde sällan och internet fanns inte på den tiden. I utbyte mot en del av kostnaden gjorde jag en del tjänster. Jag handlade mat inför helgen eftersom jag, till skillnad från mamma, hade bil och körkort. Jag handlade innan jag åkte till jobbet så slapp mina föräldrar att köa i affären efter jobbet. Och så fixade jag mat åt mitt yngre syskon när det var skollov. Och så hjälpte jag till med tvätten nån gång i veckan.
Tror att jag då, för nästan 15 år sen, betalade 1200:-/månad
Hannele
CITAT (netaave @ 21-08-2006, 14:21)
Vet själv när jag flyttade hemifrån vilken chock jag fick när jag skulle köpa toapapper, plastpåsar och sånt som "bara fanns" när man bodde hemma.

Våra "barn" handlar ofta till oss, de har ju körkort - och de är duktiga på jämförpriser.
grycken
Jag har för mig att försörjningsplikten bara gäller så länge barnen går i gymnasieskolan. För högre studier får de ju studielån.
pejori
tycker väl inte det är orimliga summor, om "barnet" har en marknadsanpassad lön wub.gif wub.gif
annars får man räkna ut det på den basis av inkomster dom har... wub.gif
Reserv
Om yngste grabben som är 19 skulle flytta hem igen så ser jag ingen anledning till att han ska ha 15-16000 i fickpengar blink.gif
Inga från Närke
CITAT (Tesa @ 21-08-2006, 12:43)
Alltså..min dotter bor hemma igen..jag tänker inte kräva henne på en spänn för hon bor i en skrubb, äter som en fågel och allt annat betalar hon ju naturligvis för själv...telefon, busskort, kläder,smink, fackavgift, uteluncher m.m..tvål och schampoo bjuder jag på..
...förstår inte hur all de där de grejorna skulle bli inblandade i vår ekonomi överhuvudtaget... wink.gif

Hur blir det då när hon eventuellt flyttar ut igen och har hyra el och allt annat att betala?
Visserligen förstår nog de mesta ungdomarna idag att det kostar att bo men nog tycker jag att de ska lära sig att betala hemma.
Min mamma tog betalt dock en liten summa varje månad när jag bodde hemma, tjänade inte så mycket som 15-åring på den tiden. Men när jag var 18 år och flyttade till eget boende så gav mamma mig en bankbok med en hel del pengar på, mina egna som jag gett henne för boendet m.m. Det tyckte jag var en fin present. Om man nu inte vill ta betalt av sina ungdomar vore detta ett litet tips, samtidigt lär de sig att det kostar att bo.
Ophelia
CITAT (Tezzla @ 21-08-2006, 14:50)
Men dessa summor är väl inte ett dugg höga för "vuxna barn" som har en inkomst! blink.gif Självklart ska ett "vuxet barn" betala för sig om de har en inkomst värt namnet och drygt 3500 kr/mån kan jag omöjligt tycka är mycket för boende, mat, försäkring, Internet, el m.m.

Håller fullkomligt med. Vem 17 kan komma undan så lätt. De där pengarna skulle ju inte ens räcka till min hyra.

Hälsosamt för "barnet" att få betala för sig.

Undrar om "servicekotnader" ingår.
Magdis
Jag bodde inte hos mina föräldrar så länge att jag hade arbete under den tiden så jag betalade aldrig nåt hemma. Om våra barn bor hemma hos oss den dagen de pluggar och lever på studiestöd så kommer vi inte att ta betalt av dem. Själva studiebidraget är ju inte mycket pengar och kan de slippa dra på sig studieskulder så är det väl jättebra.

Börjar de däremot jobba och fortfarande inte vill masa sig ur huset så är det självklart att de ska bidra till försörjningen, kostnader för mat, el och vatten.
*Felix matte*
Håller med övriga i att barn som jobbar och har inkomst...
inte liten lärlingspenning.... kan betala en summa för sig om de bor kvar hemma.

Men att barn skulle behöva ta lån för att betala för sig hemma...
det kan jag inte tro att någon förälder skulle kunna göra.
Hannele
CITAT (Inga från Närke @ 21-08-2006, 20:01)
Min mamma tog betalt dock en liten summa varje månad när jag bodde hemma, tjänade inte så mycket som 15-åring på den tiden. Men när jag var 18 år och flyttade till eget boende så gav mamma mig en bankbok med en hel del pengar på, mina egna som jag gett henne för boendet m.m. Det tyckte jag var en fin present. Om man nu inte vill ta betalt av sina ungdomar vore detta ett litet tips, samtidigt lär de sig att det kostar att bo.

Det låter väldigt fiffigt.
Själv är jag glad, när barnen jobbar på sommaren och betalar sina kläder och nöjen själva.
Det märks och känns.
Pirum
Jag håller med Norrbottens-Magdis och Felix matte, barn med "riktig" inkomst ska betala för sig hemma, men annars känns det svårt med att tvinga barn att betala marknadshyra för ett rum i en villa exv...
Att en student som till största delen lever på lånade pengar (det är ju bara en mindre del av studiemedlet som är bidrag, resten är elaka lån) ska ta av sina lånade pengar och betala till sina föräldrar (som _oftast_ har det bättre ställt än barnet) är nog oftast inte en praktisk lösning. Däremot kan även en student betala för "extrautgifter", som ett snabbare bredband eller kabel-TV kanske, utgifter som föräldrarna annars kanske inte hade haft.

I varje familj finns dock såklart olika ekonomiska realiteter; om föräldrarna pga exempelvis skilsmässa, sjukdom eller andra krångligheter har väldigt risig ekonomi så kanske barnet måste skjuta till även av de lånade pengarna. Om exempelvis modern bor i en trea, med det vuxna barnet, men egentligen hade klarat sig med en tvåa, då kan nog vuxna studerande barnet pröjsa en del för sitt rum. Lika väl som att pröjsa för studentlägenhet.
Gillan
Nog tycker jag också at det är ganska självklart att de, om de har
en inkomst, ska betala för sig. Hur mycket, beror ju på så många
olika omständigheter.

Men det finns många olika sätt för dem att betala för sig hemma
om man vill att de ska vara väl förberedda den dan de flyttar hemmi-
från.

Kan de tvätta, städa, laga mat och handla, har de, och vi, tjänat
massor.

Och de där praktiska sakerna lär de sig från det de är små och
fortfarande väldigt nyfikna och inget högre vill än att få göra allt det där
som du som förälder gör. Det blir, om man så vill, en helt naturlig del av deras liv.

Vet inte hur många gånger jag hört föräldrar sitta och beklaga sig
över sina lata besvärliga tonåringar som inget gör wacko.gif

Jaha, vem/vilka var det då, som tog död på den naturliga nyfikenheten
från början, genom att säga att... det där gör jag,... nej inte nu,... nu har
vi bråttom,.... eller det blir så blött,... eller det går fortare om jag gör det
osv, osv.......... wacko.gif

Och sen har föräldrarna mage att klaga på sina barn rolleyes.gif blink.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Evgeni @ 22-08-2006, 05:50)
Nog tycker jag också at det är ganska självklart att de, om de har
en inkomst, ska betala för sig. Hur mycket, beror ju på så många
olika omständigheter.

Men det finns många olika sätt för dem att betala för sig hemma
om man vill att de ska vara väl förberedda den dan de flyttar hemmi-
från.

Kan de tvätta, städa, laga mat och handla, har de, och vi, tjänat
massor.

Och de där praktiska sakerna lär de sig från det de är små och
fortfarande väldigt nyfikna och inget högre vill än att få göra allt det där
som du som förälder gör. Det blir, om man så vill, en helt naturlig del av deras liv.

Vet inte hur många gånger jag hört föräldrar sitta och beklaga sig
över sina lata besvärliga tonåringar som inget gör wacko.gif

Jaha, vem/vilka var det då, som tog död på den naturliga nyfikenheten
från början, genom att säga att... det där gör jag,... nej inte nu,... nu har
vi bråttom,.... eller det blir så blött,... eller det går fortare om jag gör det
osv, osv.......... wacko.gif

Och sen har föräldrarna mage att klaga på sina barn rolleyes.gif  :blink:  :lol:

Kan bara nicka instämmande.
pejori
allt i samhället kostar.
oavsett om man bor hemma eller inte smile.gif smile.gif
även om dom bor som studenter någon annanstans är det inte gratis, och
att betala för sig hemma och ta del i hemmets omvårdnad, gör att dom inte står helt handfallna när dom sedan får eget boende wub.gif wub.gif
gammelnalle
3500:- DYRT???

titta i kv:s lista hur man specar upp det..

Utgifter per månad Bo hos föräldrar Bo själv
Kvinna
Livsmedel utom vardagslunch....... 1 080
Förbrukningsvaror....................... 60
Hemutrustning (inkl dator) ........... 215
Media, fast telefoni, Internet m m.. 230
Hyra, el....................................... 1 770
Hemförsäkring............................ 30


http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/li...gArticleId=3632

små bäckar.....


b
caprifol
Gjorde som flera andra här: När grabben under ett år bodde hemma och hade inkomst fick han betala för sig - inte någon "marknadsmässig" hyra förstås. Främsta anledningen för oss var att han inte skulle vänja sig vid att man kan göra av med hela inkomsten på utekvällar, taxiresor m m,
d v s att leva "lyxliv" trots låg inkomst. När han flyttade fick han de pengarna till möbelinköp m m.
*Felix matte*
CITAT (Evgeni @ 22-08-2006, 05:50)
Nog tycker jag också at det är ganska självklart att de, om de har
en inkomst, ska betala för sig. Hur mycket, beror ju på så många
olika omständigheter.

Men det finns många olika sätt för dem att betala för sig hemma
om man vill att de ska vara väl förberedda den dan de flyttar hemmi-
från.

Kan de tvätta, städa, laga mat och handla, har de, och vi, tjänat
massor.

Och de där praktiska sakerna lär de sig från det de är små och
fortfarande väldigt nyfikna och inget högre vill än att få göra allt det där
som du som förälder gör. Det blir, om man så vill, en helt naturlig del av deras liv.

Vet inte hur många gånger jag hört föräldrar sitta och beklaga sig
över sina lata besvärliga tonåringar som inget gör wacko.gif

Jaha, vem/vilka var det då, som tog död på den naturliga nyfikenheten
från början, genom att säga att... det där gör jag,... nej inte nu,... nu har
vi bråttom,.... eller det blir så blött,... eller det går fortare om jag gör det
osv, osv.......... wacko.gif

Och sen har föräldrarna mage att klaga på sina barn rolleyes.gif  :blink:  :lol:

Instämmer till 100% smile.gif mycket klokt skrivet.

Det jag reagerade mot, var att barn skulle ta studielån för att betala för sitt boende/uppehälle hemma hos sina föräldrar. ohmy.gif sad.gif
kerstin z5-6
Precis -själva vitsen med att bo hemma under studietiden är väl att slippa ta studielån ??
Tesa
CITAT (Inga från Närke @ 21-08-2006, 20:01)
CITAT (Tesa @ 21-08-2006, 12:43)
Alltså..min dotter bor hemma igen..jag tänker inte kräva henne på en spänn för hon bor i en skrubb, äter som en fågel och allt annat betalar hon ju naturligvis för själv...telefon, busskort, kläder,smink, fackavgift, uteluncher m.m..tvål och schampoo bjuder jag på..
...förstår inte hur all de där de grejorna skulle bli inblandade i vår ekonomi överhuvudtaget... wink.gif

Hur blir det då när hon eventuellt flyttar ut igen och har hyra el och allt annat att betala?
Visserligen förstår nog de mesta ungdomarna idag att det kostar att bo men nog tycker jag att de ska lära sig att betala hemma.
Min mamma tog betalt dock en liten summa varje månad när jag bodde hemma, tjänade inte så mycket som 15-åring på den tiden. Men när jag var 18 år och flyttade till eget boende så gav mamma mig en bankbok med en hel del pengar på, mina egna som jag gett henne för boendet m.m. Det tyckte jag var en fin present. Om man nu inte vill ta betalt av sina ungdomar vore detta ett litet tips, samtidigt lär de sig att det kostar att bo.

Nu har ju min dotter inte direkt kommit på fötter igen efter att ha hoppat av skolan..men hon har klarat sig på nästan ingenting och fixat sin egen ekonomi men minimal hjälp från oss sen jag upptäckte att hon börjat röka vid 14 års ålder så jag hyser ingen som helst oro över att hon inte skall klara sitt uppehälle och hon har bott borta större delen av de senaste 2 åren..bara varit hemma på snabbvisiter ibland..
Hon är nästan aldrig hemma nu heller och äter sällan här hemma, använder inte telefonen så mycket och inte internet heller...förstår inte riktigt vad hon skall betala för helt enkelt..
Hade hon bott nån annanstans hade jag nog bjudit henne på allt hon får fast hon bara varit på besök de gångerna..förutom de få kvadratmetrarna hon har som sitt rum då..
Näe...känner faktiskt inte att jag gör min dotter en björntjänst i det här fallet..
Och det är bara tillfälligtför hon bor bara här för att hon inte kan få tag på nåt eget just nu...HON vill inget hellre än att få bo själv...
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 22-08-2006, 15:06)
Livsmedel utom vardagslunch....... 1 080
Förbrukningsvaror....................... 60
Hemutrustning (inkl dator) ...........  215
Media, fast telefoni, Internet m m.. 230
Hyra, el....................................... 1 770
Hemförsäkring............................  30

Tjänar man egna pengar, så köper man ju sina egna kläder själv.
Det är lite svårt, ska flickvännen också betala?
Blir det avdrag, när sonen äter hos flickvännen?

Jag tar ju inte betalt, när gästerna äter hemma hos oss... wacko.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 23-08-2006, 15:30)
CITAT (gammelnalle @ 22-08-2006, 15:06)
Livsmedel utom vardagslunch....... 1 080
Förbrukningsvaror....................... 60
Hemutrustning (inkl dator) ...........  215
Media, fast telefoni, Internet m m.. 230
Hyra, el....................................... 1 770
Hemförsäkring............................  30

Tjänar man egna pengar, så köper man ju sina egna kläder själv.
Det är lite svårt, ska flickvännen också betala?
Blir det avdrag, när sonen äter hos flickvännen?

Jag tar ju inte betalt, när gästerna äter hemma hos oss... wacko.gif

tycker du inte att du hårddrar det lite i absurdum nu?? ohmy.gif ohmy.gif
självklart tar man inte betalt extra för flickvän eller pojkvän....
inte heller avdrag när dom sover borta. ohmy.gif
rummet kostar, även om dom inte är hemma. och tvåldj*****en är redan köpt. smile.gif
så om tjejen skulle äta där ibland...jämnar ut sig när han sover hos henne.
eller att maken slipper betala hyra, för att han sover borta på veckan laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 23-08-2006, 18:53)
eller att maken slipper betala hyra, för att han sover borta på veckan laugh.gif laugh.gif

Var kan man fixa, att man slipper betala dubbelt, när man är på semester och bortrest?? unsure.gif tongue.gif
pejori
det slipper man inte hemma hos mamma heller, även om man sover borta rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon