fiffigafrun
Detta påstod i alla fall personalen på en plantskola jag besökte igår.
Stämmer denna teori verkligen? Borde ju vara tvärtom, mycket regn o tvärkallt då blir det ju tjäle i backen direkt.

Jag har trott att mina stjärnflocka, röd solhatt, kärleksört och malört dött p g a en dåligt dränerad rabatt, länge täckt med ett tjockt snötäcke i zon 6.

unsure.gif
Trädgårdsmannen
Många växter behöver gott om vatten innan vintern sätter in - om det dessutom sedan kommer en kall och sträng vinter utan snö är det som lök på laxen för skadorna som uppkommer eftersom snön fungerar som ett isolerande lager mot kylan - dock inte om det är blötsnö för då tynger och knäcker den många växter - gäller ju förstås inte perenner som inte är beroende av det som växer ovan mark inför nästa säsong...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp många växter behöver vatten på hösten. Det som väl har varit värst för växter iår var den soliga och varma perioden runt mars då marken fortfarande var frusen. Många vintergröna växter fick stora torkskador under den perioden, när det var så varmt och de inte kunde suga upp vatten ur marken.
Trädgårdsmannen
Det stämmer - dessutom var det åtminstone på Västkusten en tämligen blåsig period och det gjorde uttorkningseffekten så mycket större.
Kattmatte
Det låter väl inte omöjligt. Växter förlorar vätska genom avdunstning från bladen även när det är kallt tydligen så är det tjäle länge kan även det få torkskade effekter verkar det som?
VUB
hej
jo, det stämmer. många perenner har dött här uppe hos oss mycket på grund av att växterna hann aldrig avmogna hos oss i västerbotten pga snabb kyla efter en lååååååååååång varm sommar höst. de hann aldrig avmogna så att säga.
/Ullagumman
peter abrahamsson
även vi här nere i skåne fick bittert erfara den långa,kalla och snöfattiga vintern.vi hade ju under långa perioder betydligt kallare än på många ställen i norrland.för mig har flera perrener dött. hälsn: peter abrahamsson i malmö ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon