carita
Hej, jag skulle vilja ha allåkerbär i vårt lilla skogsparti, vet att den är härdig men är det något annat som kan gå fel?? Ska ha två olika sorter...något mer??

Har för mig att jag läst om att allåkerbär blir bäst ju högre upp i landet man bor...stämmer det...bor vid vänerns nordöstra strand...
Lady Hamilton
Ur Allers Trädgård Nr 3 2006

* Allåkerbär vill gärna ha full sol, men lätt skugga en del av dagen går också bra.
* Plantorna växer friskt på de flesta jordar. Favoritjorden är porös, mullrik och väldränerad. Den får gärna vara något kemiskt sur, allåkerbär trivs bland annat bra i torvpartier, men det är inget krav. Tunga lerjordar är inte lämpliga, där har plantorna svårt att bre ut sig, och rena sandjordar blir lätt för torra.
* Du kan plantera krukodlade plantor under hela säsongen. Vår och tidig höst är de bästa planteringstiderna när du ska flytta plantor i trädgården. Vattna vid torra perioder tills plantorna etablerat sig och börjat växa ordentligt.
* Plantera glest, allåkerbär brer ut sig rejält. För marktäckning kan 30-50 cm mellen plantornas centrum vara lagom, lite beroende på sorternas växtkraft. Du kan också odla allåkerbär i rader, som jordgubbar unjefär. Har du utrymme nog kan det gärna vara minst en meter mellan raderna.
*Allåkerbär är självsterila så det krävs att minst två sorter odlas tillsammans för att det ska bli några bär. Ännu bättre är att blanda tre eller flera sorter.
*Ge allåkerbär ett tillskott av kompost eller komposterad stallgödsel varje vår, men överdriv inte gödslingen. Mycket kväve ger stora plantor men få bär.
*Under vår och försommar behövs fukt i jorden. Vattna vid behov.
*Så småningom brukar allåkerbärsplantorna dö fläckvis. Efter 5-7 år kan det vara dags att plocka friska, fina plantor och starta om odlingen på annan plats.

CITAT
Generellt ger plantorna mer bär i de norra delarna av landet än de gör i de södra, men även i Sydsverige blir det en del bär om förhållandena är de rätta.


Jag själv odlar med 5 olika sorter med varierande storlek på plantorna. Och har ett 20-tal plantor. Några mängder med bär har jag inte fått wub.gif Men det är "bara" första året för mig, och jag hoppas att det blir mera tills nästa år
carita
Tack för ett utförligt svar!
kerstin z5-6
I mina torvblockspartier och omgivande surjordsrabatter är de ett veritabelt ogräs -fast trevligt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon