Full version: Problem med banken?
Jejja
Hej odlaiter!

Jag har problem med ett flygbolag som har dragit en avgift två gången, men hänvisar till att banken gjort fel - inte dem. Banken säger tvärtom.

På flygbolaget säger de att tre banker hade dataproblem för någon vecka sedan och flera kunder har blivit dubbeldebiterade. De påstår att de läst om det i tidningen.

Jag kan inte hitta någon info på någon av bankernas hemsidor. Jag har pratat med Nordea som inte alls känner till något sådant dataproblem.

Är det någon odlait som vet nåt? (Ni brukar ju veta allt...) Har ni hört om nåt dataproblem på banker nyligt?
LadyG
PlusGirot hade problem, men det var mer än någon vecka sedan (snarare en månad sedan). Då drogs alla transaktioner dubbelt, men det fick jag brev från Nordea om och de återställde kontobalansen samt ränta utan bråk.

Något annat känner jag inte till tyvärr.
Betty
Hej tjejjen! Jag har läst om det där i antingen Kurren eller om det var Aftonbladet. Felet berodde visst på åskan och alla dubbeldebiterade skulle bli ersatta. Jag har en jättetidningshög som du kan komma över och bläddra igenom om du vill. rolleyes.gif
pimpim
Jag har också läst om det för ett tag sen...om det var ett par veckor sedan eller så. Tror att det var på aftonbladet på nätet. Minns att jag gick in och kollade på vårt kontoutdrag så att det inte hade drabbat oss.
suddis
Hej!

Det stämmer, men Nordea var inte drabbade, Handelsbanken, SEB och Föreningssparbaneken har jag för mig var de drabbade bankerna enligt den artikeln.
Det berodde på åskan.

Hoppas det löser sig!

/suddis.
kristerh
CITAT (suddis @ 14-08-2006, 14:01)
Hej!

Det stämmer, men Nordea var inte drabbade, Handelsbanken, SEB och Föreningssparbaneken har jag för mig var de drabbade bankerna enligt den artikeln.
Det berodde på åskan.

Alla banker var drabbade, konstigt att de påstår att de inte känner till något på Nordea, hur som helst så ska den bank som utfärdat kortet rätta till felet o betala tillbaks pengarna, det gäller även om någon dragit pengar på ditt konto via kortet med brottsliga avsikter, då ska banken betala tillbaks pengarna till dig. Så på dem bara.
suddis
Hej igen!
Här är artikeln från expressen.se jag hade läst! Kanske kan den vara till hjälp?
http://expressen.se/index.jsp?a=649920

Mvh, suddis.
LadyG
Det har hänt fler gånger i sommar, inte bara en gång och inte bara de banker som nämns innan utan samtliga banker har varit inblandade vid minst ett tillfälle:

Blåsta - på 1,7 miljoner (20 juli)

Handelsbanken dubbeldebiterade (22 juni)

Vid det tillfälle då det var VISA's fel har jag för mig att det var FSB som var utsatt, medan det var Handelsbanken som fick problem med Master Card. När datahanteringsföretaget Strålfors strulade drabbades samtliga banker.
*Felix matte*
Kortkunder fick betala dubbelt

fick betala dubbelt
LadyG
Det gäller att ha örnkoll på sina konton och betalkort helt enkelt. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 14-08-2006, 18:36)
Det gäller att ha örnkoll på sina konton och betalkort helt enkelt. smile.gif

Absolut! och också spara kassakvitton tills man ser att (korrekt) avdrag gjorts
på kontot.
ingrid fuxwall
Nu vet jag inget om något som hänt nyligen men att det kan hända det vet jag. Under en vecka fick jag ligga ute med två biljetter (á 16 000 kronor) innan felet reglerades.
kristerh
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-08-2006, 00:28)
Nu vet jag inget om något som hänt nyligen men att det kan hända det vet jag. Under en vecka fick jag ligga ute med två biljetter (á 16 000 kronor) innan felet reglerades.

ojj, hoppas du fick rätt valutadag på rättelsen wink.gif
Betty
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-08-2006, 00:28)
Nu vet jag inget om något som hänt nyligen men att det kan hända det vet jag. Under en vecka fick jag ligga ute med två biljetter (á 16 000 kronor) innan felet reglerades.

Krävdes det någon ytterligare aktivitet från din sida för att få tillbaka pengarna?

I Jejjas fall skickar banken (Nordea) henne en reklamationsblankett som hon måste fylla i och skicka tillbaka till dem. Först efter det sätter de in pengarna på kontot igen.
Flygbolaget kan tydligen inte se att de debiterat mer än en gång så de kontaktade tekniker som skulle undersöka ytterligare...

Jag fattar inte varför det ska behöva vara så kompliserat??? Av kontoutdraget framgår ju med all tydlighet att summan är dragen två gånger, det borde vara hur enkelt som helst att genom ett par knapptryckningar på datorn återinsätta pengarna på hennes konto. wacko.gif

När jag hör om såna här saker blir jag tveksam till att använda internetbanken vid betalning... Ingen vet hur stora summor man kan bli tvungen att ligga ute med om man blir rejält dubbelt,- eller flerdubbelt debiterad...unsure.gif
Jejja
CITAT (Betty @ 15-08-2006, 12:10)
När jag hör om såna här saker blir jag tveksam till att använda internetbanken vid betalning... Ingen vet hur stora summor man kan bli tvungen att ligga ute med om man blir rejält dubbelt,- eller flerdubbelt debiterad...unsure.gif

Det här har ju egentligen inget att göra med att betala via internetbanken. Jag har lämnat mitt visakortsnummer och de gjorde en dragning direkt från mitt konto.

Idag fick jag besked från flygbolaget att företaget som har hand om deras hemsida har haft ett datakrångel, som gjorde att när jag bokade via hemsidan, så drogs det dubbelt från mitt konto, men hos flygbolaget såg det ut som en enda dragning... Men pengarna skulle komma tillbaka på kontot idag, eller senast imorgon, hon var osäker på om det tar någon bankdag emellan.

Tack för era synpunkter och för länkarna till datatrasslen! smile.gif
LadyG
Skönt att det löser sig tillsist, du ska inte behöva lyfta ett finger egentligen för att få tillbaka dina pengar (med ränta) men ibland måste man snacka med dem lite innan de ser ljuset smile.gif

Det har varit en osedvanligt trasslig sommar när det gäller kortbetlaningar, alltså (som du säger) inte Internetbetalningar utan betalningar med kort i butik som dras direkt från kontot. Vad det beror på kan man spekulera i, kanske har det med värmen att göra? smile.gif
Betty
CITAT (Jejja @ 15-08-2006, 12:39)
CITAT (Betty @ 15-08-2006, 12:10)

När jag hör om såna här saker blir jag tveksam till att använda internetbanken vid betalning...  Ingen vet hur stora summor man kan bli tvungen att ligga ute med om man blir rejält dubbelt,- eller flerdubbelt debiterad...unsure.gif

Det här har ju egentligen inget att göra med att betala via internetbanken. Jag har lämnat mitt visakortsnummer och de gjorde en dragning direkt från mitt konto.

Skönt att det löste sig så snabbt!
Så nu behöver jag inte oroa mig för att fortsätta betala räkningarna via internetbanken då smile.gif
Men jag kommer alltså få fortsätta oroa mig för om det dras rätt summa när jag handlar på internet och lämnar mitt kortnummer för direktbetalning...

Man ska ju inte behöva kolla att den hemsida man beställer ifrån inte har haft datakrångel på sistone för att man ska vara säker på att tjänsten funkar som den ska... Har för mig att man via sin internetbank kan få någon sorts säkerhetskod/konto/eller vad det nu heter - som funkar så att det bara finns en viss summa att dra för betalningsmottagaren - så att de alltså inte kan dubbeldebitera ens konto. Är det nån som fattar vad jag snackar om? unsure.gif blink.gif
Björken
Jag använder ofta kortbetalning via Internet men jag har ett särskilt konto till det, där jag sätter över den summa som ska betalas eller i varje fall bara lite mera. Funkar kanonbra.
Hannele
Funkat kanonbra många många år - även utan speciella konton.
Handlar en del saker med kortet också, speciellt tågresor och konserbiljetter, aldrig några problem. smile.gif
Jejja
CITAT (Betty @ 15-08-2006, 13:20)
Har för mig att man via sin internetbank kan få någon sorts säkerhetskod/konto/eller vad det nu heter - som funkar så att det bara finns en viss summa att dra för betalningsmottagaren - så att de alltså inte kan dubbeldebitera ens konto. Är det nån som fattar vad jag snackar om? unsure.gif blink.gif

Jag vet vad du menar: Säkra kortbetalningar

Man skapar ett "visakortsnummer" som bara gäller för en enda betalning och en enda summa. När man sedan beställer något via nätet uppger man det säkra kortnumret istället för sitt vanliga visakortsnummer.

Det är en bra funktion, men funkar inte om man ska flyga biljettlöst. Då använder man sitt visakort som biljett och drar kortet i gaten, alltså måste man använda det vid betalningen också för att numren ska stämma överrens.

Till annat som man betalar på Internet funkar det bra. Det säkra numret är giltigt i 30 dagar.
Betty
Ja, det där är precis vad jag menade! biggrin.gif Vad skulle jag ta mig till utan dej? ...förmodligen skulle jag bara gå runt i cirkel... rolleyes.gif laugh.gif
Jejja
CITAT (Betty @ 15-08-2006, 20:36)
...förmodligen skulle jag bara gå runt i cirkel... rolleyes.gif laugh.gif

Ja, antagligen skulle du det... biggrin.gif
Inga från Närke
Eftersom vi pratar om säkerhet med banker så läs detta, fick det via mail idag från PC för alla:

Svenskt virus stjäl dina bankuppgifter - 100 000 har fått det hittills

(2006-08-14 21:04) UPPDATERAD: Ett nytt virus sprids just nu via svenska e-postmeddelanden. Minst 100 000 svenskar har fått det hittills. Viruset försöker stjäla känslig information om dina bankkonton. Så här skyddar du dig.

Av Pontus Jeppsson

Viruset sprids som en bifogad fil i e-postmeddelanden på svenska. Mejlet som innehåller viruset har ämnesraden "Räkningen", och förefaller komma från ett svenskt företag som du har gjort någon form av affärer med.

Bifogat till mejlet finns en exe-fil, alltså ett körbart program, som heter "rakningen.exe". Om du öppnar filen infekteras din dator av viruset infostealer.bzup. Viruset är en så kallad trojan, och är utformat för att stjäla information om dina bankkonton. Viruset smittar bara datorer som har någon version av Microsoft Windows.

Enligt David Treiberg, marknadschef på antivirusföretaget F-Secure, har åtminstone 100 000 svenskar fått viruset, men bara ett fåtal har kört programmet och smittats av trojanen.
- Det här ser precis likadant ut som ett virus som spreds i Tyskland för en tid sedan.

Infostealer.bzup lägger sig i bakgrunden och övervakar en rad olika aktiviteter. Viruset kollar vilka sajter du besöker och sparar alla användarnamn och lösenord du skriver in. All information som samlas in skickas vidare till en webbserver.

Om du tar emot ett mejl med ämnesraden "Räkningen", och du inte är helt säker på att innehållet är ofarligt, bör du kasta mejlet omedelbart. Om du tror att din dator kan ha smittats av viruset, bör du se till att ditt antivirusprogram är uppdaterat med aktuella virusdefinitioner, och sedan söka igenom hela systemet efter virusinfektioner och sårbarheter.

Saknar du ett antivirusprogram kan du söka igenom hela din dator - och rensa eventuella smittade filer - med PC för Allas kostnadsfria virusskanner.
ingrid fuxwall
CITAT (Betty @ 15-08-2006, 13:10)
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-08-2006, 00:28)
Nu vet jag inget om något som hänt nyligen men att det kan hända det vet jag. Under en vecka fick jag ligga ute med två biljetter (á 16 000 kronor) innan felet reglerades.

Krävdes det någon ytterligare aktivitet från din sida för att få tillbaka pengarna?

I Jejjas fall skickar banken (Nordea) henne en reklamationsblankett som hon måste fylla i och skicka tillbaka till dem. Först efter det sätter de in pengarna på kontot igen.
Flygbolaget kan tydligen inte se att de debiterat mer än en gång så de kontaktade tekniker som skulle undersöka ytterligare...

Jag fattar inte varför det ska behöva vara så kompliserat??? Av kontoutdraget framgår ju med all tydlighet att summan är dragen två gånger, det borde vara hur enkelt som helst att genom ett par knapptryckningar på datorn återinsätta pengarna på hennes konto. wacko.gif

När jag hör om såna här saker blir jag tveksam till att använda internetbanken vid betalning... Ingen vet hur stora summor man kan bli tvungen att ligga ute med om man blir rejält dubbelt,- eller flerdubbelt debiterad...unsure.gif

Nej bolaget, Iberia, erkände att de gjort fel på en gång och det var nog snarare min bank som dröjde med att sätta tillbaka de "öronmärkta" pengarna
LadyG
De tjänar ju ränta på det ... huh.gif
kristerh
CITAT (LadyG @ 15-08-2006, 23:33)
De tjänar ju ränta på det ... huh.gif

De ska de inte göra, pengarna ska betalas tillbaks med samma valutadag som uttaget gjordes på, så då tjänar de inga pengar på dubbeuttaget.
LadyG
CITAT (kristerh @ 16-08-2006, 14:12)
CITAT (LadyG @ 15-08-2006, 23:33)
De tjänar ju ränta på det ...  :huh:

De ska de inte göra, pengarna ska betalas tillbaks med samma valutadag som uttaget gjordes på, så då tjänar de inga pengar på dubbeuttaget.

Ska ja, men när det inte är samma dag (pga slarv eller trassel t ex) så tjänar de på det ofrivilligt.

Det var därför jag skrev innan att man ska ha tillbaka pengarna med ränta.

I klubbens fall drog de nästan 30 000 två gånger, det blir mycket ränta på kort tid.
kristerh
CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 13:35)
Ska ja, men när det inte är samma dag (pga slarv eller trassel t ex) så tjänar de på det ofrivilligt.

Det var därför jag skrev innan att man ska ha tillbaka pengarna med ränta.

I klubbens fall drog de nästan 30 000 två gånger, det blir mycket ränta på kort tid.

Det finns något som heter valutadag, om du tittar på ditt kontoutdrag så finns ett datum för uttaget och ett datum till ett sk valutadatum, det är det datumet som styr när du får ränta inte vilken dag pengarna satts in eller tagits ut på kontot, när man tar ut pengaar är det oftast samma datum i bägge kulumnerna, men när det sätts in pengar får du oftast inte ränta från den dagen det sätts in utan dagen efter eller tom 2 dagar efter beroende på hur sniken din bank är wink.gif det finns några banker som ger ränta från samma dag du sätter in dem SEB, tror FSB oxså gör det, handelsbanken gör det inte där är det 2 dagar efter som gäller wink.gif
så det spelar ingen roll när pengarna sätts in på kontot, du ska ha ränta (valutadag)från den dagen dubbeluttaget gjordes, på så sätt förlorar du inget och banken vinner inget, tro mig jag jobbar på bank...
har du fått något annat datum på insättningen bör du klaga hos din bank.
LadyG
Aaah, nu ser jag vad du menar. Vad mycket man får lära sig här, jag har hållit koll på fel kolumner tongue.gif

Nu har iof Nordea gjort rätt den här gången, så vitt jag kan se (datumen är de samma på uttag och insättning) men hade de gjort fel är jag inte säker på att jag skulle sett det.

Skrämmande, med tanke på hur mycket pengar det rör sig om och de är inte ens mina (vilket gör det ännu läskigare).

Varför är världen så komplicerad?

Tack kristerh, får jag hojta på dig nästa gång jag inte begriper vad banken håller på med? Du har stenkoll smile.gif
kristerh
CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:26)
Tack kristerh, får jag hojta på dig nästa gång jag inte begriper vad banken håller på med? Du har stenkoll smile.gif

Eller hur wink.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (kristerh @ 16-08-2006, 15:46)
CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:26)
Tack kristerh, får jag hojta på dig nästa gång jag inte begriper vad banken håller på med? Du har stenkoll smile.gif

Eller hur wink.gif laugh.gif

Japp, så är det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon