Full version: Amgipet plommonträd
Elisabet
Jag har ett plommonträd som för andra året i rad är angipet av någon sorts parasit. Bladen blev helt kladdiga och när jag stod under trädet så
kom det små fuktiga droppar. När frukten kommer är den angripen och det syns som en kådliknande droppe på frukten. Vad kan jag göra, är det någon som kan förstå vad detta är för parasit? Elisabet
Jan af Lisö
Jag har samma fråga, nästan alla mina plommon har kådadroppar på sig och det verkar vara någon parasit där innne ?? Undrar vad det är för parasit (gärna även latinsk namn) och man bekämpar denna ??
Ingo
Man ser ett ingångshål på frukten, eller hur?
Tror att jag har varit ute för detsamma och att det finns en gammal tråd som handlar om denna ohyra. Om jag minns rätt fanns det ett par olika möjliga kandidater. Pröva att söka!
Jan af Lisö
Nu har jag tittat på nätet och parasiten är Plommovecklaren. Har hittat en bild på nätet:
bild på plommonvecklaren

men har inte hittat något bekämpningsmedel som är tillåtet i Sverige. Likaså är det svårt att veta när man skall spruta (om man nu har något att spruta med), kanske hjälper det med ferromonfällor ??

Ett alternativ kan ju vara att låta bli att kartgallra plommon, men en "kartgallring" av angripna frukter i augusti känns fel. Likaså på Jubileum, som gallrar sig själv, blir det inte många plommon kvar. Det ser jag på mitt Jubileum nu i år.

Bättre idéer tas gärna emot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon