Full version: Zebraporslin
Diabolique
Hjälp jag har blivit besatt av en sevis som heter zebra, från 50-talet.

Min gammelmorfar Eugen Trost har designat den under sin tid som chefsdekoratör på Gefle porslinsfabrik. Jag har bara två kaffekoppar och tre tekoppar än så länge, och som det ser ut nu får jag vänta tills jag har råd och möjlighet att köpa fler delar.

Här är mina tre tekoppar, som jag är väldigt rädd om. wub.gif

Lena i Torslanda
Det är min favorit också. Min mamma har en hel kaffeservis och några tekoppar.
Det är kul när viss design får en nyrenässans, mamma har inte gillat mönster förrän på senare år. Hon fick kopparna någon gån slutet på 50-talet och jag har knappt sett dem användas tidigare.
Jag väntar på att hon ska skänka mig dem, påpekar varje gång jag ser dem att de är så läckra laugh.gif
birgitek
Vill också ha!
Birgit Ek
Flamingon - växtgalning
kanonläckra. 50-60 - och i viss mån 70-talet har många läckra grejer. själv har jag börjat samla på fire king peach lustre karotter, snygga och tåliga. smile.gif
anna_rispan
Ja, det var en riktigt snygg tekopp det där!!! Svart o vitt är en bra kombination. BLev lite sugen på att gå på jakt i loppisbodar nu faktiskt... smile.gif
Dragonfly
Verkligen ur-läckra!!
Tänk om min mormor ändå kunde samlat sånna till mig.. Nä, hon envisades med att köpa nån liten fjuttig kopp med guldkant på *suck* blink.gif
cosmos
CITAT (anna_rispan @ 11-08-2006, 15:24)
Ja, det var en riktigt snygg tekopp det där!!! Svart o vitt är en bra kombination. BLev lite sugen på att gå på jakt i loppisbodar nu faktiskt... smile.gif

Hej! rolleyes.gif
Ja,kanske det fortfarande finns nån loppis där man kan hitta dom billigt!
Jag kollade på Tradera;just nu är 1 tekopp uppe i 510 kronor och sex stycken i 3600 kr!!!!
Diabolique
CITAT (cosmos @ 12-08-2006, 13:10)
CITAT (anna_rispan @ 11-08-2006, 15:24)
Ja, det var en riktigt snygg tekopp det där!!! Svart o vitt är en bra kombination. BLev lite sugen på att gå på jakt i loppisbodar nu faktiskt...  :)

Hej! rolleyes.gif
Ja,kanske det fortfarande finns nån loppis där man kan hitta dom billigt!
Jag kollade på Tradera;just nu är 1 tekopp uppe i 510 kronor och sex stycken i 3600 kr!!!!

Ja, det är faktiskt hutlösa priser...

En tekanna med fat för tepåsar och en sockerskål gick på över 17 000 kr för någon vecka sedan. Men så är de också ruskigt ovanliga och eftertraktade samlarobjekt.

För mina koppar gav jag under 500 kr för alla tre (med frakt inräknat), så det var ett riktigt kap.

Nu har jag köpt en vas som jag tyckte passade ihop.
Fast den är av glas och hör inte till servisen.

Farbror Blå
Tjusig vas D!

Jag är inte besatt men en inbiten UE-samlare (Uppsala Ekeby köpte som bekant upp Gefle senare) och har en mängd fantastiska och underbara (enligt min smak) föremål.

Men själva samlandet är ju en process, där man vill känna att man gör fynd inte ruinerar sej?

Köpte en gång två stora uppläggningsfat på aouktion för 60 spänn..

Jag blir aldrig imponerad av hur stora summor folk köper sina saker för, för mej sänks min imponeringsnivå för varje hundralapp priset stiger....

En Zebrasamlare som kommit över en tekopp för en 50-lapp är mer impande än den som köper den för 700, då ÄR det besatthet.. sleep.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon