Full version: Vilken sorts plommon?
noora
Vi har ett "plommonträd" (en prunus är det i alla fall, frågan är om det är just "plommon") som i år har gjort en mängd små gula frukter, bara 2-3 cm stora. De doftar och smakar som plommon, och de är inte alls sura. Trädet har törnen på grenarna och även en del på stammen. Det gjorde inga frukter förra året, då blommade det inte ens. Innan dess vet jag inte eftersom vi flyttade in förra vårvintern smile.gif Blommorna är enkla och vita och den blommade i massor!

Är det någon som vet vad det kan vara för sort? Är det alls ett plommon eller heter den något annat? Kan det vara så att den bara blommar vart annat år?
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbärsplommon gissar jag
Cilla
Tror jag också, Prunus cerasifera, de brukar komma vilt, där andra plommon stått eller står. Beskär ma dem får man vänta länge på frukt, de ger mest som obeskurna (gäller också glesning) är min erfarenhet. Jag har stammat upp några hemma hos mig och har därför fått vänta lääänge på frukt, men de är rätt gulliga som småträd utan frukt också.

Bilder här http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=...ategory=planter.
Hannele
Körsbärsplommon, Prunus cerasifera, har små röda frukter.



De gula små är någon Prunus, hittade på skolgården.
De stora gula är en söt gammal sort, gissar på Husmor?
Cilla
Kan de små gula vara Allmänt gulplommon?
KURT
CITAT (Cilla @ 09-08-2006, 01:00)
Kan de små gula vara Allmänt gulplommon?

Allmänt gulplommon brukar inte ge mogna frukter förrän i september, och det har ett mycket kraftigt växtsätt (man ser nästan bara blad och frukterna sitter mera glest). Krikon mognar tidigt, men de har ju aldrig gula frukter. Jag skulle nog ändå gissa på körbärsplommon, även om jag inte har någon större erfarenhet av dem. Men de verkar ju i alla fall kunna ha gula fruikter också:

noora
CITAT (Hannele @ 08-08-2006, 23:55)
Körsbärsplommon, Prunus cerasifera, har små röda frukter.

De gula små är någon Prunus, hittade på skolgården.
De stora gula är en söt gammal sort, gissar på Husmor?

De här frukterna är definitivt gula, ingen som helst antydan av rött. De är mest lika de små gula på ditt foto. Löven är ganska små också. Jag ska försöka komma ihåg att ta ett foto på dem, så får ni se smile.gif
KURT
CITAT (noora @ 09-08-2006, 10:40)
CITAT (Hannele @ 08-08-2006, 23:55)
Körsbärsplommon, Prunus cerasifera, har små röda frukter.

De gula små är någon Prunus, hittade på skolgården.
De stora gula är en söt gammal sort, gissar på Husmor?

De här frukterna är definitivt gula, ingen som helst antydan av rött. De är mest lika de små gula på ditt foto. Löven är ganska små också. Jag ska försöka komma ihåg att ta ett foto på dem, så får ni se smile.gif

Ta gärna en bild på hela trädet också, trädstrukturen kan säga mycket om vad det är för sort.
Hannele
Här är blad på alla tre sorterna:



Prunus cerasifera, röda körsbärsplommon till höger.
Cilla
Vilket bra foto Hannele!

Jag är inte särskilt bra på stenfrukt, men jag har ätit Allmänna gulplommon som sett ut som de till vänster i bild, men bladen kan jag inte minnas var så små. Däremot har jag ätit både röda, rödguloranga och gula körsbärsplommon.

...men då var det inte jag som sortbestämde dem utan någon som verkligen kunde plommon!
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbärsplommon kan vara både gula och röda.

Kopierat från virtuella floran:

"Plommon och krikon kan lätt förväxlas med körsbärsplommon (P. cerasifera), en art som ofta används som grundstam för ympning, men den senare skiljs genom kala tunnare blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak"
Hannele
Noora, fina bilder.

Vår vilda körsbärsblommon, Prunus cerasifera, har i år gett ovanligt mycket plommon,
söta och stora (som krusbär förra året).
Min vän från Rumänien sa, att man ska plocka dem från marken, då är de söta och mogna.


Lite omogna ännu, blir rödare, bild på större gren.


Underbart söta och goda. Skräpträd, sly, som jag vårdat ömt. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon