Full version: Färga tyg
anna_rispan
jag köpte ett tyg för en lite slant som jag tyckte var fint. o det är det nu med men färgen på mönstret är nog fel för mig. det är nästan neongröna rosor. är det någon som vet om det skulle gå att färga över med grått. ljusgrått kankse?? skulle rosorna blir mörkare då??
Björken
Är det bomull är första frågan man måste ställa sig när det gäller att färga, om inte så är det bara att glömma, för det blir inte bra......
Är det bomull så klipp bort en liten bit, provfärga.......mönstrade tyger är svåra....men det går att bleka ur den "gamla" färgen delvis i varje fall.
anna_rispan
ja det känns som bomull, ett litet trikåaktigt tyg. men hur ska jag kunna provfärga. har för mig att färgen ligger i en förpackning som man drar av en liten plastflik på o sen slänger i maskinen eller i grytan kanske??

tack för svarte, jag kanske chansar i trots allt. smile.gif
Björken
Jo visst kan man alltid chansa, det gör jag ofta och ibland så uppnår man fantastiska resultat biggrin.gif och ibland inte
sad.gif

När jag provfärgar så brukar jag ta ifrån lite i förpackningen och använda mig av.
anna_rispan
okej, typ smeta in i tyget o så koka eller?

mm, minsyster tänke att hon kunde slänga med sin svarta bikini som hade blivit solblekt i jeansfärgningen (svart). bikinin blev orange!!!!! hur går det till egentligen!
Björken
Att bikinin blev orange berodde säkert på att den var av syntettyg, och det går inte att färga.....jo går men man vet aldrig vilken färg det blir.
Björken
Här kan du läsa lite om att färga tyg

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopi...d293ddce0238e63
Björken
Oppps glömde svara dig vad det gällde provfärgning.......alltså en liten bit av tyget, lite färgpulver i en skål med vatten rör om flera gånger.......du följer alltså rådet som står på förpackningen även när det gäller provfärgning
Tag gärna en bit som du inte bleker och en liten bit som du bleker innan så får du se de olika resultaten
anna_rispan
bleka? med ett speciellt medel som står i samma hylla som färgmedlen eller med klorin?

bäst att veta så mycket som möjligt innan jag sätter igång

vilken bra länk. tack för den. smile.gif
Björken
Jag använder alltid Remol när jag bleker, men jag vet att det finns de som använder Klorin. Det är bara det att jag har en inte så rolig erfarenhet av Klorin, har du mycket järn i vattnet så får du bruna fläckar av Klorin som inte är lätta att få bort.
anna_rispan
Remol får det bli. Ska bli intressant det här. Jag kanske tar kort på experimentet och visar här....
Björken
Ja det tycker jag att du ska göra, jag blir så nyfiken på att få se det färdiga resultatet.
anna_rispan


Så här såg det ut innan.

Så här blev det efter provfärgning



Den översta bilden har jag tagit med vanlig kamera och den nedre, efterbilden, med webbkameran. Nu är de illgröna rosorna mermossgröna. så jag kommer nog att färga alltihopa.

någon som har något annat de villl säga? skulle det funka bättre med annan färg??
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 07-08-2006, 14:41)
det är nästan neongröna rosor

Låter gôrläckert!
anna_rispan
vill du ha en bit av tyget innan allt blir färgat???
Hannele
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 09:36)
CITAT (anna_rispan @ 07-08-2006, 14:41)
det är nästan neongröna rosor

Låter gôrläckert!

Jag tycker att tyget är jättefint, gillar både färgen och mönstret - innan...
anna_rispan
ja, jag gillar som sagt också färgen och mösntret. men om jag skulle sy mig något av det så skulle jag se alldeles sjuk ut. och då skulle jag ändå inte trivas i plagget.
kommer nog inte färga allt tyg. en kudde går ju alltid att sy.

mitt erbjudande står fast. vill du ha en bit. så att det räcker till ett linne eller ett par shorts???
Hannele
Läckert tyg, vi får se vad jag hittar på.
Ska fråga mamma, som nyss köpt ny symaskin.
Hannele
Anna, tyget hänger här, jag har en modell i huvudet, men tänkte kolla först om trenden gäller även denna sommar, min mor får sy kjolen. Jag ska försöka komma ihåg att fota och visa, vad det blir. Jag tycker så mycket om färgen och mönstret, mycket finare i verklighete än i bilden.
anna_rispan
Jag håller utkik! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon