Full version: Fornminnen i Uppland
anna_rispan
När vi var i Uppland på semester så letade vi rätt på en av platserna som Johanne Hildebrandt tydligen har inspirerats av. Broby fornminnes område, i Börje socken, om jag minns rätt. (Utanför Uppsala) Där finns det ett par husgrunder och lite nadra spår. Men det känns som man måste gått en kurs för att Se vad det är man ska Se. Där finns även en stor sten rest. som förmodligen använts som offersten o liknande.

Nu vill jag åka till Uppsala trakten igen, det ska tydligen finnas en klangsten ute vid Björns hög/ Håga??!! Någon som vet??
Gossen Ruda
Hågahögen, 4 km SV Uppsala centrum vid stadsdelen Eriksberg på en höjd omedelbart V Hagaån. Högen, som är 9 m hög, anlades ca 1000-700 f kr. I folkmun har den kallats "Kung Björns hög". En undersökning 1902-03 visade att den döde hade bränts och erhållit rikligt med gravgåvor, som t.ex svärd, rakknivar och pincetter av brons, de flesta belagda med guldbleck.

Citat från Värt att se i Sverige, Bonniers 1978.

Boken finns tydligen i nyare version: Här
anna_rispan
ja en sån där bok ska jag skaffa, helt klart. har muttrat två-tre år i rad nu.

men jag undrar också om det är någon här som har sett klangstenen o om den är svår att hitta?

det ställe vi besökte, broby fornminnes område, var stort o det var mer tur än skicklighet att vi stöte på den där offerstenen.
Gossen Ruda
Jag har inte varit på plats tyvärr, bara i fantasin. Skaffar du boken så glöm inte att leta efter "Värt att se i Sveriges natur" också. Finns tyvärr bara antikvariatiskt. Samma upplägg och listar alla fina naturområden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon