Hasse_h
Hej!

Har ett par sockertoppsformade enar där ett par partier i nederkant är helt utan barr. Om jag klipper in dessa kommer det att växa ut nytt friskt då?

Står i valet och kvalet att klippa eller inte. Klipper jag så förlorar dem formen nertill. Samtidigt så är det inte snyggt med det brungråa torra som iofs inte syns på lite avstånd.

Hur skulle ni gjort?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så brukar inte sockertoppsgranar skjuta nya skott på döda bruna partier långt ner. Det är mycket vanligt att sockertoppsgranar får bruna partier längre ner när de blir äldre.
Det man kan göra och som faktiskt kan bli ganska lyckat är att stamma upp äldre sockertoppsgranar genom att ta bort alla grenar längst ner, det blir dock ett lite mera annorlunda utseende för växten så det är ju en smaksak.
Trädgårdsmannen
Är lite tveksam till att det skulle fungera - finns säkert bättre vetande än mig här inne.

Det är ju så att många barrträd i häckform blir klena och fula nedtill pga dåligt med ljus - är det kanske anledningen hos dig?

Annars kanske det kan vara åldern? Hos gran är det ju vanligt att häckar blir kompakta och fina - men trista i nederkanten med åren.
Hasse_h
Dåligt ljus kanske kan vara en förklaring, åldern vet jag inget om. De är drygt 1.5 meter höga. De har tidigare stått precis intill husfasaden i nordostläge, men nu har jag flyttat ut dem i trädgården för att de skulle få bli del av ett vindskydd till några felplacerade rhododendron.

Man kanske skulle sätta några låga rhododendron eller azaleor som döljer de döda partierna? De har väl samma krav på marken? Kalkfritt, lite surt och fuktigt?
Trädgårdsmannen
Aha du har flyttat gamla enar - var detta nyligen med detta som följd kanske? Troligtvis inte - för då hade du ju säkerligen kommit på detta som anledning själv.

Idéen med Rhododendron eller Azalea kan vara en bra och vacker lösning. Tänk bara på vilken sort du väljer för vissa blir rejält stora och om en Rhododendron växer till sig och skymmer andra delar av enarna än det som idag är trist - lär även dessa delar bli trista pga ljusbrist...

När det gäller valet mellan Rhododendron och Azalea står ju valet i mångt och mycket mellan vintergrön eller ej då Azalean fäller sina blad. Det finns flera Rhododendron som inte gör det.
Hasse_h
De döda partierna fanns där innan flytten av dem för några veckor sedan. Annars verkar de trivas bra, det är mängder av ljusgröna nya skott på solsidan av buskarna.

Jag tänkte en låg Rhododendron på kanske 50 cm, det finns väl sådana arter? Det skulle räcka för att täcka det fula på buskarna.
Trädgårdsmannen
Då har ju troligtvis flytten gått bra om den slår fina skott.

Titta närmare på Rhododendron Minus som kallas Dvärgrhododendron. Den blir ca 0.5 m hög sätts med plantavstånd på ca 0.6 m. Passar i zon 1-5. Kolla hos exempelvis Rångedala Plantskola. Dom säljer via postorder.
Hasse_h
Ja, något sånt kanske. Ska kolla på "mina" plantskolor häromkring.
Tack!
Trädgårdsmannen
Var på Plantagen under lunchen - gick bara omkring och tittade, läste och njöt - kan man göra något bättre? I ösregn i och för sig - men jag torkar väl - hoppas även min stickade tröja gör det...våt katt...

Där såg jag en låg vacker Rhododendron som inte blir mer än drygt 40 cm - tyvärr stod det inte något sortnamn - men om du har Plantagen i närheten kan du ju göra en kik för dom brukar ofta ha ett gemensamt sortiment i de olika butikerna.
Hasse_h
Jag var förbi Blomsterlandet på vägen hem idag och hittade flera olika rhododendron med max höjd 40 cm, så det verkar finnas en del att välja på. Det kanske blir något sånt.
Trädgårdsmannen
Det blir säkert mycket snyggt - som en friväxande låg "häck" framför av dvärg-Rhododendron....mmmm

Glöm bara inte att på en punkt skiljer sig Rhododendronens behov avsevärt gentemot det som Sockertoppsenarna kräver och det är att Rhododendron vill ha/behöver mycket lucker jord. Det finns en gammal rekommendation om att man skall kunna trycka ner armen 70 cm rakt ner i jorden utan problem - dit når man säkert inte - men om man har det i åtanke trivs dom så mycket bättre... smile.gif
Hasse_h
CITAT (Trädgårdsmannen @ 21-05-2003, 09:40)
det är att Rhododendron vill ha/behöver mycket lucker jord. Det finns en gammal rekommendation om att man skall kunna trycka ner armen 70 cm rakt ner i jorden utan problem - dit når man säkert inte - men om man har det i åtanke trivs dom så mycket bättre... smile.gif

Oj då....när jag har planterat rhododendron tidigare så har jag grävt grunt och brett enligt rekommendationer både från mina trädgårdsböcker och på rhododendronjordpåsen. Kanske 40 cm djupt och 60 cm brett. Under detta är det kompakt jord.

Har jag gjort bort mig då?
Trädgårdsmannen
Verkar dom trivas är det nog ingen fara - själv har jag inte heller enligt den gamla rekommendationen - det är ganska kompakt hos mig och dom trivs och blommar sannerligen. Därför har jag tagit det där med armlängdsmåttet men en nypa salt tills jag läste att Håkan Bergsten som är slottsträdgårdsmästare på Sofiero där dom har fantastiska Rhododendron med gamla anor betonade detta. I och för sig skriver han att en annan mycket viktig detalj är att vindskydd nästan är det absolut viktigaste - hos oss blåser det friskt...så jag vet inte. Men om du besökt Sofiero någongång vet du att han nog vet vad han talar om.

Så om du planterar fler Rhododendron så kan du ju ha rekommendationen i åminne i alla fall. Kan ju inte skada...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon