Ti bee
Har ni några förslag?
Vi har funderat på körsbär (jag gillar körsbär, å det är fint också!), men det verkar vara så mycket problem med dem (fåglar, nät, pollinering, storlek)? "Stella", en sort skall vara självpollinerande, har någon den - är den stor? Bra? Goda bär?
Magnolia är fint, men den kan bli så stor och gillar ju inte beskärning.
Japanskt körsbär, är det ett stort träd? Det ger väl inga bär? Ljusa eller mörka blommor eller finns både ock?
Finns det några bra minikörsbärsträd? Som blir lite lummiga.
Mandelträd, fast jag har bara hittat det som spaljeträd.
Alla råd är goda!
Ha det gott! smile.gif
Almdalen
Det finns ju Japansk Magnolia eller Stjärnmagnolia de blir inte så stora. Mandelträd finns inte bara som spalje, min mor har haft ett i sin trädgård, det var jättefint litet och kompakt med enorm blomning.
smile.gif
Ingegerd
Ann i Göteborg
Skyddat, soligt läge i zon 1 - intresserad av det mer exotiska?

Åh, det finns ju så mycket att välja bland!

*Ätbart eller prydnad?
*vad menar du med "litet" - du säger själv att du inte vill ägna dig åt beskärning?1m, 2m, 4m? och bredd?
*städsegrönt eller ej?
*jordmån - sandig/lerig?


Bli gärna lite mer specifik så har jag nog en hel del förslag på lut!
Ti bee
Hej hej!

*Ätbart eller prydnad? - Jaa, hmm, ibland går det ju att kombinera. Men främst sätter jag prydnad just till denna plats. Gärna kopiös och hänförande blomning.rolleyes.gif

*vad menar du med "litet" - du säger själv att du inte vill ägna dig åt beskärning?1m, 2m, 4m? och bredd? - Höjden borde nog stanna kring högst 3 meter just där. Bredden, tja, 2-3 meter kanske. Jag kan inte så mkt om beskärning, men kan ju lära mig om det behövs.

*städsegrönt eller ej? Nej, det behöver inte vara städsegrönt, det har några barr-grannar längre bort som ger grönska.

*jordmån - sandig/lerig? Bästa jorden - myllig, fin, kan inte beskriva kompositionen riktigt (lite nybörjare), men grannen som är kunnig brukar säga att "här gror allt, i den här fina jorden!".

Jag gillar det magnika, fast det magnifika kan ibland vara väldigt finstämt också.
Så shoot! Vad har du på lager?
Louise i Göteborg
Vad är igentligen "japanskt körsbär". Det finns hur många prunusar som helst och en hel del har sitt ursprung i östra asien. Det kanske finns nån' svensk standard för detta men jag blir bara förvirrad.

Prunus subiritella blommade för ett par veckor sen hos mig. Den är nu, efter sådär 10 år, ca 3-4 m och blommar med enkla rosavita blommor. Vårens startskott hos oss. När den "snöar" känner man sig otroligt rik.

Detta träd har även vacker bark och fina höstfärger. Det ser dessutom väldigt trädaktigt ut trots sin relativa litenhet.

Sen finns som sagt massor med olika blommtid, mer eller mindre dubbla blommor och olika kraftig färg. Prydnasmandel p. triloba finns som friväxande träd.


Får jag berätta en historia?
Den vårvind som får körsbörsträden att snöa kallas i japan nåt poetiskt vars exakta betydelse jag inte kommer ihåg, nåt med välsingnelse, himmel och vind osv. Det japanska namnet mins jag dock: Kamakasi. Den överförda betydelsen hade varit klarare om det gått bättre för japan än det gick......I min familj kallar vi subiritellan kamakasi-trädet och det är viktigt att få en del av snöfallet i håret.
Lars
Enligt våra trädgårdsväxter finns det bara ett japanskt körsbär, Prunus x serrulata 'Kanzan' som blir mellan 7-9m högt och blommar med dubbla, ganska stora blommor (just nu i södra skåne). Det är ett av våra vanligaste lite större prydnadskörsbär. Det får en vasformig krona, men blir inte mycket äldre än 30 år...

Prunus subhirtella 'Pendula Plena Rosea' härdigt i zon I låter väl läckert. Hängande, dubbelt och rosa sånt som Louise pratade om. 2-4 m. Har ej sett det själv, men det verkar läckert.

Persika är ju både fint och ätligt, men det är lite pyssel med dem...

/Lars
Trädgårdsmannen
Mina tips är Snöbollsbuske som blir 3-4 meter och trivs i näringsrik jord - blommar mycket vackert eller varför inte Schersmin som blir något lägre. Ingen av dem behöver en expert på beskärning. Schersminen är nästan oöverträffbar när det gäller härlig doft!!
Louise i Göteborg
Så det är serrulata som är den japanska! Intressant och lärorikt, fast jag undrar nog fortfarande om alla som talar om japansk körsbär vet detta.....
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte bara serrulata som har namnet "japanskt körsbär" ifall man tittar i kulturväxtlexikonet.

Det finns en hel grupp körsbär som hör till Sato Zakura-gruppen som har det svenska namnet japanskt prydnadskörsbär. Till denna grupp hör olika serrulatahybrider + andra hybrider av körsbär. Ex. på namnsorter som hör till denna grupp: Amanogawa, Fugenzo, Geraldinae(Asano), Kanzan(Sekiyama, Hisakura), Kiku-shidare(Plena-pendula, cheal´s Weeping), Shirotae.
Louise i Göteborg
Inte konstigt att jag blir förvirrad då huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon