Björken
Jag fick i morse ett samtal från en förtvivlad sonhustru. Barnbarnet mitt hade varit hos läkare igår och öroninflammation konstaterades. Kåvepenin flytande skrevs ut men det visar sig att den lilla tösabiten absolut inte vill ta den, hon skriker och klöks när hon får det i munnen. Jag har tömt alla mina tips från min egna tid med barnen små så nu hoppas jag på att det finns tips bland er som ni vill dela med er.
Månskensbonden
biggrin.gif
Hemskt ledsen, men först trodde jag att inlägget hörde hemma i "besynnerliga ord"-tråden!
Fast jag visste inte vad ett 'kåvepen' var, eller vad en 'invägrare' gör. Nåt militäriskt kanske? Kanske man 'invägrar kåvepen' i armén? tongue.gif laugh.gif
-Men det var visst en meducin du menade....hehehe

(Har inte nåt bra tips, men kanske du kan preparera t ex e kula med mandelmassa eller nåt, med medicinen inuti? Så lurade jag i medicin i min kräsna hund en gång i tiden... smile.gif )
pejori
ring och byt preparat!!!!
kåvepenin borde vara förbjuden
läs här, en matnyttig tråd med lyckligt slut
penicillintråd
Gillan
Förutom att jag håller med till hundra om att byta preparat,
så finns det enligt mig bara ett sätt: TVÅNG!

Istället för att pina både barnet och dig själv i flera timmar,
gör processen kort! Håll fast barnet, öppna munnen och häll
ner medecinen! Det finns inga genvägar om det är så att
medecinen är ett måste för att bli frisk wub.gif

Det låter mycket värre än det är. Och om man sen belönar
barnet, kan jag absolut inte se nåt fel i wub.gif

Lycka Till !
Björken
Tack för tipsen, men jag håller nog på att byta ut Kåvepenin mot något annat. Tvinga i något som går att byta ut mot annat ser jag inte som någon lösning på problemet, snarare att bygga upp mera problem. Men alla har vi olika sätt bara att tvång inte passar mig.
Gillan
Jag är absolut ingen förespråkare av tvång när det gäller
någonting överhuvud taget.

Men ibland, nu gäller väl inte det pennicillin i kombination
med öroninflamation, så kan det hända att ett barn måste
inta livsuppehållande medecin. Ska man då fortfarande
inte " tvinga" menar du.

Och jag tror verkligen att det är så att barnet faktiskt förstår
vad det är du gör, när du med din snälla, vänliga, älskade
röst ( som barnet faktiskt känner sig trygg med ) förklarar
vad och varför du gör som du gör. Istället för att göra pinan
längre än vad som är nödvändigt.

Vilket är humanast? Att låta barnet gråta tills det inte får luft,
eller att det inte behöver gråta alls ( knappt ).

Sen började jag faktiskt med att säga att jag förordade byte av
medecinen. smile.gif
Björken
Jag ser också skillnaden i om det är en livsviktig medicin.
Såg också mycket väl att du först av allt förespråkade ett byte av pencillinet och snälla låt nu inte detta bli ordmärkningar som är så vanligt i allt för många trådar här. wub.gif
Gillan
wub.gif Det är luuuugnt. smile.gif
evarina
JAg fattar inte att de alltid skriver ut Kåvepenin mixtur när det finns droppar. Dropparna är mycket mer koncentrerade så man behöver oftast ge typ 1-2ml istället för 5-10ml. Så ska det prompt vara Kåvepenin, varför inte droppar?

Det är mitt tips förutom att :
*byta sort
*be om tabletter som man krossar och blandar med en sked sylt (de är superäckliga annars) eller något annat gott med ganska stark smak.
*prova med lite glass till, glassen gör att smaklökarna bedövas litegrann.
*muta barnet (förut fanns det böcker och pussel man kunde be om att få med på apoteket, men de kanske inte finns mer, de var gratis hur som helst).
*be om två sprutor. Använd den enda med medicin, den andra med något barnet tycker om. Så fort man gett medicinen så sprutar man efter med "det goda"

Undvik:
*att blanda ut det med något barnet tycker om. Smaken slår igenom och barnet kan få aversion mot maten. Dessutom är det inte säkert att barnet får i sig hela dosen.
*att blanda med något varmt, då förstörs penicillinet
virrevarv
Ring läkaren och byta medicin!! Oj, vad jag kämpade med Melvin, vi satt nästan på honom för att få i honom den vidriga smörjan som Kåvepinin är. Jag var knäckt, orolig och med känslan att vara totalt värdelös som mamma... Jag ringde upp läkaren med gråten i halsen och sa att antingen bytar vi medicin eller så kommer jag upp till vårdecentralen tre gånger om dagen så får dom ge Kåvepeninen. Det tog inte många minuter förrän Melle fick ett nytt recept och det var en sån lättnad!! Lite kink kunde det vara om att ta medicinen men det var inget att pruta på så han tog den även om han förstås kunde vara jättearg på mig, men det var fort glömt. En bamsekram och en liten klick glass gör underverk!! wub.gif wub.gif
Be dom kontakta läkaren och fråga om en annan medicin, kåvepenin i flytande form borde förbjudas till små barn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon