Full version: Vad tror ni om en...
humla
Är sugen på en ny digitalkamera med bättre närgräns smile.gif (har 4 cm nu men känner att det inte riktigt räcker till)

Någon som har erfarenheter av denna modell, eller kan rekommendera någon annan?


Canon Powershot S3 IS
• Upplösning: 6 miljoner pixlar
• CCD-storlek: 1/2.5 tum
• Optisk zoom: 12x (36-430mm i 35mm formatet)
• Digital Zoom: 4x
• Närgräns: 0-10 cm i supermakroläge
• Ljusstyrka optik: f/2.7 - f/3.5
• Ljuskänslighet (ISO): Auto, High ISO Auto, ISO 80/100/200/400/800
• Autofokus / Manuell : Ja / Ja
• Minneskorttyp: Secure Digital
• Storlek LCD-skärm: 2,0 tum
• Svenska Menyer: Ja
• Filmsekvenser (upplösning): Ja, 640 x 480 pixlar
• Filformat: JPEG
• PictBridge Kompatibel: Ja
• Storlek: 113.4 x 78 x 75.5mm
• Vikt: 410 gram utan tillbehör

Kostar mellan 4200 - 5900

Klura
Jag har "bara" en Powershot A95:a men brukar även pilla på min kompis S2:a. Kamerorna är väldigt lika, det är i stort sett bara storleken som skiljer. Lite mer finesser såklart som Zooomen och bildstabilisator.
Det enda jag stör mig riktigt mycket på är att fokuseringen (särskilt inomhus el om ljuset är lite dåligt) är otroligt långsam på båda dessa kameror.
Det händer allt för ofta att bilderna blir suddiga eller att motivet hinner "ur bild". Det är grymt irriterande.
Har inte hört någon som har S3:an, det har förhoppningsvis blivit bättre.
Utomhus i solsken blir det väldigt fina bilder med dessa kameror.
Klura
Glömde fråga varför en närgräns på 4 cm inte räcker till?
Fotar du med hög upplösning så kan du ju beskära bilden sen istället.
Klura
Två bra länkar vid val av kamera.
Välj kamera och se bilder och testresultat:
www.dpreview.com/reviews/specs.asp

Välj kamera och se "vanliga" människors foton:
www.pbase.com/cameras
Åsa, mälardalen zon 2
En annan sak när man väljer kamera kan vara batterierna. Jag valde mellan flera kameror och valde till slut Sony varianten som gick på vanliga uppladdningsbara R6 batterier + även engångs batterier funkar. Hade erfarenhet från morsans digitalkamera och hur ställd man blev när batteriladdaren blev kvar i sommarstugan, så jag ville vara säker på att man alltid i stort sett var man är i världen kan hitta passande batterier ifall det skulle behövas.
Zarah P
Vi har en Canon Powershot s2 IS - dvs modellen innan - och älskar den passioneeeerat!
Den är snabb, smart, enkel och tar superbra bilder.
Dessutom är det vanliga batterier till den, och den drar inte mycket, tycker jag.
biggrin.gif
ninnisky
CITAT (humla @ 16-07-2006, 11:18)
Är sugen på en ny digitalkamera med bättre närgräns smile.gif (har 4 cm nu men känner att det inte riktigt räcker till)

Någon som har erfarenheter av denna modell, eller kan rekommendera någon annan?


Canon Powershot S3 IS
• Upplösning: 6 miljoner pixlar
• CCD-storlek: 1/2.5 tum
• Optisk zoom: 12x (36-430mm i 35mm formatet)
• Digital Zoom: 4x
• Närgräns: 0-10 cm i supermakroläge
• Ljusstyrka optik: f/2.7 - f/3.5
• Ljuskänslighet (ISO): Auto, High ISO Auto, ISO 80/100/200/400/800
• Autofokus / Manuell : Ja / Ja
• Minneskorttyp: Secure Digital
• Storlek LCD-skärm: 2,0 tum
• Svenska Menyer: Ja
• Filmsekvenser (upplösning): Ja, 640 x 480 pixlar
• Filformat: JPEG
• PictBridge Kompatibel: Ja
• Storlek: 113.4 x 78 x 75.5mm
• Vikt: 410 gram utan tillbehör

Kostar mellan 4200 - 5900


Vår son fick en sådan kamera av oss för ett tag sedan och han är supernöjd. Fotograferar väldigt mycket och uppskattar speciellt möjligheten att köra korta videosnuttar (var det 8 min?)och att gå nära föremålen.

Pratade om det senast igår!

Förra årets modell (i silvermetallic) säljs just nu extra förmånligt. Den har samma prestanda som årets - bara färgen och några tusenlappar lär skilja!!!

Men visst är det tufft med en svart kamera (har jag också) biggrin.gif
humla
Tack för era svar, och länkarna, Klura!

Just nu har jag en nikon coolpix 3200, som är drygt två år gammal. Det blir rätt bra bilder med den, men är sugen på något bättre. Det är sant som du säger, att upplösningen gör en hel del. Har fotat en del med föräldrarnas kamera som har högre upplösning, men 10 cm närgräns. Och det märks, jag som älskar att krypa nere på marken och fota i blommor, på humlor osv. wub.gif

Jag har aldrig haft förmånen att fota med kamera med närmre närgräns än 4 cm, men har sett så många vackra närbilder på bl.a. insekter som jag drömmer om att få försöka fota själv.

Kul att höra att de flesta har bra erfarenheter av kameran! Jag ska kolla lite mer på nätet, och kika in om det finns några andra alternativ som inte är för dyra. Denna är den bästa jag hittat hittills wink.gif .

Är det någon mer som har synpunkter -skriv gärna!

MVH/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon