Full version: Om någon saknar
Gossen Ruda
Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran. Detta eftersom den tydligen närmat sig lagens utmarker. Inte för att jag var speciellt rädd för egna problem men det gäller att hålla forumet någorlunda rent och städat. Jag har fått sagt vad jag tycker och många har yttrat sig och vi kommer nog alla ihåg det mesta.
*Felix matte*
Aha... inte för att jag skulle letat efter den...
men det påminner mig om en som hotade skicka polisen på mig för att jag la in "trollbild" laugh.gif

Tror inte jag skrattat så mycket på år o dag som jag gjorde då...
men jag lät personen (personerna) tro att jag var skiträdd och helt ovetande om lagar och förordningar
och lovade att jag inte hade kvar bilden
pejori
CITAT (Felix matte @ 12-07-2006, 23:40)
Aha... inte för att jag skulle letat efter den...
men det påminner mig om en som hotade skicka polisen på mig för att jag la in "trollbild" laugh.gif

Tror inte jag skrattat så mycket på år o dag som jag gjorde då...
men jag lät personen (personerna) tro att jag var skiträdd och helt ovetande om lagar och förordningar
och lovade att jag inte hade kvar bilden

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag minns den bilden ja laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Den måste jag ha missat. sad.gif
kristerh
jag med, kan man få en repris wink.gif
krister
Inga från Närke
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 22:14)
Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran.

DU har ju inte behövt tagit bort hela tråden utan endast bilden vid redigerigen, för det hade varit kul läsa ändå. Men gjort är gjort.
Rossi
CITAT (Inga från Närke @ 13-07-2006, 12:20)
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 22:14)
Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran.

DU har ju inte behövt tagit bort hela tråden utan endast bilden vid redigerigen, för det hade varit kul läsa ändå. Men gjort är gjort.

Nu var det ju inte bilden som var förbjuden utan själva förtalet så det var nog bra att tråden försvann.

Därmed inte sagt att vi inte är idel öra att höra hur det går med grannfejden/grannsämjan!
Gossen Ruda
En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring.
Rossi
Är det grova brott det rör sig om kan man säkert beslagta datorn och hitta informationen. Det är svårare än man tror att radera saker från datorn. Bara för att man inte ser dem längre så betyder det inte att de inte är där.
Ramoth
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00)
En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring.

Att skriva ut sidan går tydligen bra som bevisföring.
Fick berättat för mej *från mycket säker källa* om en polis som ägnade sig åt att ragga småtjejer på internet. En av töserna skrev ut en bild på mannens .... ja hm ni förstår .... med polisbrickan intill. (med polismannens idnummer på!)
Snacka om att få söka nytt jobb sedan. Webbkameror kan användas till mycket....
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00)
En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring.

Förresten ..... Är detta något autentiskt fall du relaterar till ...? Ingen direktör eller så inblandad ....? wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 13:08)
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00)
En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring.

Förresten ..... Är detta något autentiskt fall du relaterar till ...? Ingen direktör eller så inblandad ....? wink.gif

Helt gripet ur luften. Vet man hur man skall göra går det bra att helt plocka bort en fil. Gå in i dos. Ställ dig i rätt bibliotek och skriv: copy nul "filnamnet". Allt sopas och dataareorna nollställs. Funkade åtminstone i äldre versioner av dos, vet inte om det fungerar numera. Finns fler sätt, men min hypotetiska fråga gällde att inga backuper eller liknande fanns. Inga utskrifter heller utan bara en datafil.

Tillägg: Man skall givetvis trycka Enter efter Copy nul...
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:16)
CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 13:08)
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00)
En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring.

Förresten ..... Är detta något autentiskt fall du relaterar till ...? Ingen direktör eller så inblandad ....? wink.gif

Helt gripet ur luften. Vet man hur man skall göra går det bra att helt plocka bort en fil. Gå in i dos. Ställ dig i rätt bibliotek och skriv: copy nul "filnamnet". Allt sopas och dataareorna nollställs. Funkade åtminstone i äldre versioner av dos, vet inte om det fungerar numera. Finns fler sätt, men min hypotetiska fråga gällde att inga backuper eller liknande fanns. Inga utskrifter heller utan bara en datafil.

Tillägg: Man skall givetvis trycka Enter efter Copy nul...

Nää du gossen ruda, spåren finns kvar på datorn ändå och kan återställas. Det ända sättet att få bort filer i från datorn är att ta ut hårddisken och gå på med svetsagrigatet på hårddisken, då kan ingen information läsas ut ifrån den.
pejori
CITAT (andersen @ 13-07-2006, 13:40)
Nää du gossen ruda, spåren finns kvar på datorn ändå och kan återställas. Det ända sättet att få bort filer i från datorn är att ta ut hårddisken och gå på med svetsagrigatet på hårddisken, då kan ingen information läsas ut ifrån den.

det går bra att diskrensa den och installera om nya program också laugh.gif
det är lättare än svetsen wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 11:30)
CITAT (Felix matte @ 12-07-2006, 23:40)
Aha... inte för att jag skulle letat efter den...
men det påminner mig  om en som hotade skicka polisen på mig för att jag la in "trollbild" laugh.gif

Tror inte jag skrattat så mycket på år o dag som jag gjorde då...
men jag lät personen (personerna) tro att jag var skiträdd och helt ovetande om lagar och förordningar
och lovade att jag inte hade kvar bilden

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag minns den bilden ja laugh.gif laugh.gif

laugh.gif Även jag minns det "intermessot" Men för "allas trevnad" så rekommenderar jag inte att låta "det" gå i repris..................... wink.gif
andersen
Pejori, diskrensning lär inte ta bort några filer, om det är formatering du menar så hjälper inte det heller det är inte svårt att återställa datorn det klara du med ett program som heter get data back.get data back
pejori
jag fick 120 gb musik raderad av misstag (djävulskap) sad.gif
eftersom disken redan var omformaterad och ominstallerad, gick det inte att få fram någon information på den igen, enligt firman jag lämnade in den till sad.gif sad.gif sad.gif
Rossi
Jag råkade formatera minneskortet på kameran innehållande 300 semesterbilder men det var inga problem att hitta ett program på nätet som återskapade dem.
andersen
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 14:00)
jag fick 120 gb musik raderad av misstag (djävulskap) sad.gif
eftersom disken redan var omformaterad och ominstallerad, gick det inte att få fram någon information på den igen, enligt firman jag lämnade in den till sad.gif sad.gif sad.gif

Det är inga problem att få tillbaka information från en raderad hårdisk, det finns många program för det, och polisen är duktig numera att ta fram sådan information pga barnporr.
Pirum
Ja, enda sättet att garanterat få bort informationen är att demolera hårddisken.

Även om du har ett program som raderar "hela" hårddisken, och inte bara gör en snabbformatering, och även om du installerar nya program så den är proppfull, så kan det ändå ligga kvar gammal information i en hel del sektorer.
Hårddiskar har exempelvis automatisk felkontroll, med en del av hårddisksytan avsedd som "ersättningssektorer". Sektorer som bedöms dåliga "läggs i malpåse" och istället används andra sektorer. Denna "reservdelsyta" (eller vad man ska kalla den) och undanskuffade sektorer kan läsas med specialprogram.

Svårt att förklara, men även om man raderar allt så kan EN DEL av informationen återskapas. Men säkert inte allt. Men kanske tillräckligt.

Är man helt paranoid så kan man köra krypterade filsystem på krypterade virtuella diskar, men då blir datorn rätt seg smile.gif Själv krypterar jag min mail-box, men det är allt.
Gossen Ruda
Nä du andersen, nu har du fel. Skriver man copy nul... så plockas allt bort. Jag läste tipset i en datortidskrift en gång och det är testat. Att bara radera en fil funkar inte. Sista bokstaven i filnamet tas bort och dataareorna ledigmarkas men allt finns kvar. Likadant med en omformatering. Om man däremot ominstallerar som Pejori gjorde skrivs areorna över.

Vill man ta bort en fil kan man först namnändra den. Sen tar man bort den. Därefter fyller man hela disken med filer, eller åtminstone en del av den. Sen tar man bort alla oönskade filer och kör en diskfrag. Finns nåt kvar av filen sen då är jag en nors.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 14:15)
Nä du andersen, nu har du fel. Skriver man copy nul... så plockas allt bort. Jag läste tipset i en datortidskrift en gång och det är testat. Att bara radera en fil funkar inte. Sista bokstaven i filnamet tas bort och dataareorna ledigmarkas men allt finns kvar. Likadant med en omformatering. Om man däremot ominstallerar som Pejori gjorde skrivs areorna över.

Vill man ta bort en fil kan man först namnändra den. Sen tar man bort den. Därefter fyller man hela disken med filer, eller åtminstone en del av den. Sen tar man bort alla oönskade filer och kör en diskfrag. Finns nåt kvar av filen sen då är jag en nors.

Det finns många företag som hjälper till att återställa datorer återställer datorer

Och som jag har sakt förut polisen är duktig på att se vad som har varit på datan förut. Men jag är ingen datanörd så om du är nors eller inte det låter jag vara osakt.
Gossen Ruda
Problemet är nog att du inte riktigt kan ta åt dig vad jag skriver. Jag började med PC 1988 när det senaste operativsystemet hette Dos 3.20. Windows kom flera år senare.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 14:34)
Problemet är nog att du inte riktigt kan ta åt dig vad jag skriver. Jag började med PC 1988 när det senaste operativsystemet hette Dos 3.20. Windows kom flera år senare.

Ja Gossen ruda jag förstår vad du säjer, och därför så skrev jag att jag inte var någon datanörd.Du har helt säkert större datakunskap en vad jag har.
Pirum
Om du skriver över en fil, dvs, skriver över samma sektorer som filen tidigare ockuperat, så är informationen där att betrakta som raderad. MEN, du kan inte veta om denna fil redan tidigare 'osynligt' flyttats av hårddisken till andra sektorer, därför att platsen där filen låg tidigare sviktade en smula. I sådana fall raderar du sektorerna där filen numera ligger, men de "hemliga" sektorerna som hårddisken flaggat som 'svajiga", de kan fortfarande innehålla filen.

Moderna hårddiskar har rätt stora "felersättningsytor" eller vad man ska kalla dem. Förmodligen flera hundra megabyte 'skadade' sektorer kan ligga dolda där. Och på flera hundra megabyte kan ju hur mycket information som helst finnas, ungefär.

Det jag menar är, köper du en hårddisk på 160GB så kanske den egentligen är på 162GB. Men de sista 2GB används för att ersätta skadade sektorer som efterhand uppstår i de första 160GB. Alla hårddiskar har sektorer som är mer eller mindre dåliga, så moderna hårddiskar kollar fortlöpande statusen. Dessa skadade sektorer syns inte för operativsystemet, de "finns inte". Som användare märker man inte att hårddisken har stuvat om lite grand bland sektorerna. Jämför med att en bräda på staketet blir dålig, man byter ut brädan mot en ny, likadan, och målar i samma färg. Staketet ser fint ut. Men den gamla brädan ligger kvar i vedboden, och på den brädan kanske någon ristat in "Kalle *hjärta* Lisa" smile.gif Ok, helt kass jämförelse biggrin.gif Men, hårddiskar är inte att lita på.
De skadade (och undanskuffade/gömda) sektorerna kan bara återläsas med specialprogram, som polis och säkerhetsfirmor har. Vanliga "återställningsprogram" klarar inte av det.

Så jag vill säga att både Ruda och Andersen har rätt, men på olika sätt smile.gif
Ramoth
CITAT (Hamilton @ 13-07-2006, 13:49)
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 11:30)
CITAT (Felix matte @ 12-07-2006, 23:40)
Aha... inte för att jag skulle letat efter den...
men det påminner mig  om en som hotade skicka polisen på mig för att jag la in "trollbild" laugh.gif

Tror inte jag skrattat så mycket på år o dag som jag gjorde då...
men jag lät personen (personerna) tro att jag var skiträdd och helt ovetande om lagar och förordningar
och lovade att jag inte hade kvar bilden

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag minns den bilden ja laugh.gif laugh.gif

laugh.gif Även jag minns det "intermessot" Men för "allas trevnad" så rekommenderar jag inte att låta "det" gå i repris..................... wink.gif

Men kan ni inte åtminstonde *berätta* vad det var för bild?
Använda ord istället.
Inte tusen kanske, men ge oss nyfikna en liten ledtråd.
Vill också skratta ju! rolleyes.gif
Månskensbonden
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 14:34)
Problemet är nog att du inte riktigt kan ta åt dig vad jag skriver. Jag började med PC 1988 när det senaste operativsystemet hette Dos 3.20. Windows kom flera år senare.

Min första PC köpte jag 1987, en "Ergo 8088" som processorn hette då, för blygsamma 4.400:- + moms. Jag köpte även till en riktig 'spjutspets-teknologi' som kallades "hårddisk". rolleyes.gif Den var på ohemult gigantiska 20 MB ohmy.gif, och kostade 3.500:- + moms laugh.gif Enligt försäljaren var 20 MB så vansinnigt stort lagringsutrymme, att det skulle räcka "till dö-dagar" laugh.gif
DOS 3.11 hette operativsystemet på den tiden...

(Har faktiskt sparat fakturan genom åren bara för skojs skull. smile.gif )
Gossen Ruda
Fina saker på den tiden. Min PC hade också en hårddisk på 20 Mb. Internminne 640 Kb. Klockfrekvens 6 MHz. Spjutspetsteknologi. laugh.gif

Fast min första dator var en ABC80 inköpt 1981.

Glömde detta: Vet inte riktigt om det behövligt att radera tråden men gjort är gjort. Så här står det i lagen:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Notera det sista, allt jag har skrivit har varit sant.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 17:02)
Glömde detta: Vet inte riktigt om det behövligt att radera tråden men gjort är gjort. Så här står det i lagen:

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Notera det sista, allt jag har skrivit har varit sant.

Finns siter där mkt värre utpekanden sker.
Dock så måste också personen vara identifierbar. Det är han knappast nu. Egnahemsområde o gbg är ej mkt att gå på. ok Elfirma oxå....


För övrigt har jag lärt mig o detta var nog a 10 år sedan, att om man formaterar om en hårddisk 7 ggr så går den fortfarande att återskapa. De flesta företagen brukar ju slå sönder hårddiskarna.
Inga från Närke
CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 12:39)
CITAT (Inga från Närke @ 13-07-2006, 12:20)
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 22:14)
Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran.

DU har ju inte behövt tagit bort hela tråden utan endast bilden vid redigerigen, för det hade varit kul läsa ändå. Men gjort är gjort.

Nu var det ju inte bilden som var förbjuden utan själva förtalet så det var nog bra att tråden försvann.

Därmed inte sagt att vi inte är idel öra att höra hur det går med grannfejden/grannsämjan!

Återkommer i denna fråga.
Jag är nog helt novis eller dum för om man inte har någon bild som visar en person eller flera hur vet man vem det är man pratar om då. Det kan väl inte kallas förtal om man inte visar bild eller namnger personen ifråga, men ser man personen så förstår man ju eller hur? I så fall har nog alla i detta forumet förtalat någon t.ex. den granne som har en argsint hund m.m.
I princip skulle jag kunna skriva hur mycket som helst skitprat om min granne för så länga jag själv är annonym (signaturen) så vet ju ingen vem min granne är och då går det väl inte att anmäla. Men lägger jag in en bild på grannen och sedan skriver samma text då är det ju självklart att om då grannen går in här och läser och kan ju h*n förstå att det kanske är jag.
Eller?
Gossen Ruda
Jo visst. Men som det står i mitt citat, om det finns anledning till vad man skriver och om det är sant så är det inte straffbart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon