Full version: Easy Rider......
birgitek
.....fantastiskt att se den igen efter nästan 40 år. Den berörde mej nästan lika mycket nu som när jag var 16 år. Drömmen om frihet, scenen när dom slänger sina klockor och drar iväg........ Men också intoleransen och fördomar mot det som uppfattas som annorlunda, stelbenheten hos förespråkarna för ordning och reda.
Slutet på sextio-, början på 70-talet vilken fantastiskt tid det var, allt var möjligt och allt var tillåtet. Fantastisk film, musik, litteratur och konst.....
Nostalgi, underbart att jag fick vara med då.
Birgit Ek
krellus
CITAT (birgitek @ 12-07-2006, 10:32)
.....fantastiskt att se den igen efter nästan 40 år. Den berörde mej nästan lika mycket nu som när jag var 16 år. Drömmen om frihet, scenen när dom slänger sina klockor och drar iväg........ Men också intoleransen och fördomar mot det som uppfattas som annorlunda, stelbenheten hos förespråkarna för ordning och reda.
Slutet på sextio-, början på 70-talet vilken fantastiskt tid det var, allt var möjligt och allt var tillåtet. Fantastisk film, musik, litteratur och konst.....
Nostalgi, underbart att jag fick vara med då.
Birgit Ek

Ta inte illa upp men jag vet inte om jag gillar det där med "allt var tillåtet".

Jag föredrar lite diciplin och när människor tar ansvar och respekterar andra samt andras egendom. Hippie stuket är inte min grej...
gammelnalle
born to wild......... steppenwolf...

b
Dodde
CITAT (krellus @ 12-07-2006 @ 15:54)
jag vet inte om jag gillar det där med "allt var tillåtet".

Jag föredrar lite diciplin och när människor tar ansvar och respekterar andra samt andras egendom. Hippie stuket är inte min grej...

Usch så tråkigt det låter med sådana haranger! Nä, lite love peace and understanding ska det va! "Disciplin", "ansvar" — äsch!

En finfin tid och en minnsevärd film. Fast det där barnoffret i odlingskollektivet var ju klart läskigt — eller har jag missförstått den scenen?
grycken
Jag såg den i Paris i början av 70-talet. Jag satt och nickade till hela tiden. Jag brydde mig aldrig om att se om den...
krellus
CITAT (Dodde @ 12-07-2006, 22:40)
CITAT (krellus @ 12-07-2006 @ 15:54)
jag vet inte om jag gillar det där med "allt var tillåtet".

Jag föredrar lite diciplin och när människor tar ansvar och respekterar andra samt andras egendom. Hippie stuket är inte min grej...

Usch så tråkigt det låter med sådana haranger! Nä, lite love peace and understanding ska det va! "Disciplin", "ansvar" — äsch!

En finfin tid och en minnsevärd film. Fast det där barnoffret i odlingskollektivet var ju klart läskigt — eller har jag missförstått den scenen?

JA, jag råkade gilla lumpen biggrin.gif

Visst ska man ha kul men det finns gränser...
Gossen Ruda
Jag såg inte filmen, bara några brottstycken, men har förstått vad den ungefär handlade om. Kan ju bara säga att om alla bara hade drivit runt och flummat hade det inte funnits några vägar att köra mc på. Förmodligen inga filmkameror heller. Vårt samhälle förutsätter att alla jobbar mot ungefär samma mål. Den som hoppar av denna strävan men ändå drar nytta av vad andra skapar kan på sätt och vis betraktas som parasiter. Trist men sant.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 09:09)
Jag såg inte filmen, bara några brottstycken, men har förstått vad den ungefär handlade om. Kan ju bara säga att om alla bara hade drivit runt och flummat hade det inte funnits några vägar att köra mc på. Förmodligen inga filmkameror heller. Vårt samhälle förutsätter att alla jobbar mot ungefär samma mål. Den som hoppar av denna strävan men ändå drar nytta av vad andra skapar kan på sätt och vis betraktas som parasiter. Trist men sant.

En mycket bra beskrivning av Östtyskland! Fast den samhällsformen överlevde ju inte heller!
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 13-07-2006, 09:16)
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 09:09)
Jag såg inte filmen, bara några brottstycken, men har förstått vad den ungefär handlade om. Kan ju bara säga att om alla bara hade drivit runt och flummat hade det inte funnits några vägar att köra mc på. Förmodligen inga filmkameror heller. Vårt samhälle förutsätter att alla jobbar mot ungefär samma mål. Den som hoppar av denna strävan men ändå drar nytta av vad andra skapar kan på sätt och vis betraktas som parasiter. Trist men sant.

En mycket bra beskrivning av Östtyskland! Fast den samhällsformen överlevde ju inte heller!

Märklig sammankoppling. ohmy.gif Det borde väl i så fall gälla alla länder.
birgitek
Men hallå.... har somliga aldrig varit unga? De åren efter studentexamen som jag levde som hippie/backpacker bär jag med mig som en stor glädje, en rikedom att tänka tillbaka på. Självklart har jag också blivit vuxen, skaffat mig en bra utbildning, bra jobb, man ,barn, villa, vovve och volvo. Dessutom betalat/betalar en jäkla massa skatt, aldrig fått några bidrag (utom barnbidrag)så parasit som någon drog till med, har jag aldrig kännt mig som.
Men jag är väldigt glad att jag unnande mig själv några år i total frihet.
Mitt i mitt välordnade liv tycker jag nog att "PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING" håller än.
Birgit Ek
mulle
CITAT (birgitek @ 25-07-2006, 21:20)
Men hallå.... har somliga aldrig varit unga? De åren efter studentexamen som jag levde som hippie/backpacker bär jag med mig som en stor glädje, en rikedom att tänka tillbaka på. Självklart har jag också blivit vuxen, skaffat mig en bra utbildning, bra jobb, man ,barn, villa, vovve och volvo. Dessutom betalat/betalar en jäkla massa skatt, aldrig fått några bidrag (utom barnbidrag)så parasit som någon drog till med, har  jag aldrig kännt mig som.
Men jag är väldigt glad att jag unnande mig själv några år i total frihet.
Mitt i mitt välordnade liv tycker jag nog att "PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING" håller än.
Birgit Ek

Här har du en likasinnad med samma erfarenheter och känslor!
wub.gif
Mulle
Anki V
CITAT (birgitek @ 25-07-2006, 21:20)
Men hallå.... har somliga aldrig varit unga? De åren efter studentexamen som jag levde som hippie/backpacker bär jag med mig som en stor glädje, en rikedom att tänka tillbaka på. Självklart har jag också blivit vuxen,

Jo jag har varit ung (och vild) wub.gif wub.gif wub.gif .......och jag är mycket tacksam att jag inte föddes klok, tänk va´mycket roligt jag kunnde gått miste om wub.gif wub.gif

/Anki
Anki på Öland
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 21:28)
CITAT (birgitek @ 25-07-2006, 21:20)
Men hallå.... har somliga aldrig varit unga? De åren efter studentexamen som jag levde som hippie/backpacker bär jag med mig som en stor glädje, en rikedom att tänka tillbaka på. Självklart har jag också blivit vuxen, skaffat mig en bra utbildning, bra jobb, man ,barn, villa, vovve och volvo. Dessutom betalat/betalar en jäkla massa skatt, aldrig fått några bidrag (utom barnbidrag)så parasit som någon drog till med, har  jag aldrig kännt mig som.
Men jag är väldigt glad att jag unnande mig själv några år i total frihet.
Mitt i mitt välordnade liv tycker jag nog att "PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING" håller än.
Birgit Ek

Här har du en likasinnad med samma erfarenheter och känslor!
wub.gif
Mulle

Här är en till som hade roligt på "det glada 60-talet"!!!! Och det blev folk av mig med!
Anki
kerstin z5-6
Skriver under där Birgit o Anki smile.gif det var en underbar tid,visserligen hann jag bara med 70 talet men det hände en hel del då med smile.gif
gammelnalle
NÄÄÄÄÄÄ ung har jag aldrig varit... det ÄR jag!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif åtminståne så länge jag inte ser på mitt barn....

odödlig... trodde man länge...
störst iallafall i kilo....
bäst nåja... men tillhör eliten
vackrast har jag nog aldrig tyckt

laugh.gif biggrin.gif
AnitaO
CITAT (Anki V @ 25-07-2006, 21:30)
Jo jag har varit ung (och vild) wub.gif wub.gif wub.gif .......och jag är mycket tacksam att jag inte föddes klok, tänk va´mycket roligt jag kunnde gått miste om wub.gif wub.gif

/Anki

Precis så känner jag smile.gif wub.gif
Himmel så trist att inte fått uppleva dom åren när man testade allt.

Man behöver ju inte skada eller såra andra människor bara för att man lever lite "busigt" några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon