Full version: Söker efter en bok
ester
Vet inte om det finns längre eller om de anses rasistiska???
När jag gick i skolan fanns det en underbar fotobok i biblioteket. En tung, gammal bok i fina pärmar full av svartvita foton av människor. Ett porträtt och en helfigur av både kvinnor och män, ibland även barn. Bilderna visar olika folkslag och på helfigursbilderna har den avfotograferade människan folkdräkt eller annat typiskt klädesplagg för sitt slag. Alla människor är fotograferade framför en vit fond och jag gissar att fotografierna är tagna i början av 1900-talet.

Jag skulle vilja ha en sådan bok! Ett eget exemplar. Det är helt underbara bilder.
Frågan är om man kan få tag på en och i så fall var. Jag har sökt lite på adlibris, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Det verkar som om det hade varit ett omöjligt projekt att söka land och rike runt efter en sådan antik, även om det egentligen är en sådan jag helst skulle vilja ha. Fast om jag skulle annonsera efter en - vad kan en sådan bok heta?

I det gamla skolbibliotketet har de för länge sedan rensat bort boken eftersom det ansågs rasistiskt att namnge folkraser. Vart boken tagit vägen var det ingen som visste.
kristerh
Jag skulle rekommendera något antikvariat om det är en gammal bok wink.gif
krister
RibesRubusVitis
Den på sin tid firade svenske rasbiologen Herman Lundborg utgav år 1919 ”Svenska folktyper: bildgalleri ordnat efter rasbiologiska principer och försett med en orienterande översikt av H. Lundborg”.
Skulle tillråda viss skepsis mot verket, som emellanåt syns på antikvariat.
ester
CITAT (RibesRubusVitis @ 10-07-2006, 18:05)
Den på sin tid firade svenske rasbiologen Herman Lundborg utgav år 1919 ”Svenska folktyper: bildgalleri ordnat efter rasbiologiska principer och försett med en orienterande översikt av H. Lundborg”.
Skulle tillråda viss skepsis mot verket, som emellanåt syns på antikvariat.

Det här var en bok med folk från hela världen, indelat efter värdsdelar. En ansiktsbild och en helkroppsbild av varje. Inte några kommentarer om rasbiologi eller så utan bara bild på människor rakt upp och ner. I början av boken finns ett par svenska och nordiska "folk" och efter det avsnittet kom resten av europa och sedan de andra världsdelarna. Fast jag har för mig att boken var på svenska.

Kan det vara samma eller är Lundborgs bok enbart med bilder av svenskar?
RibesRubusVitis
Herman Lundborg gav ut flera böcker i samma anda, t ex ”Rasbiologi och rashygien” och ”Die Rassenmischung beim Menschen”. Men även andra svenskar skrev i ämnet; Gaston Backman, ”Människoraserna och moderna rasproblem”, eller Bertil Lundman, ”Jordens människoraser och folkstammar”, ”Nutidens människoraser”, m fl titlar.
Det framgår inte ur UB-katalogen om dessa senare också var bilderböcker, men genren var rätt spridd. Pröva att slå upp ”Människan” i ett äldre svenskt uppslagsverk, så får du se ett par sidor med sådana bilder.
ester
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-07-2006, 18:10)
Herman Lundborg gav ut flera böcker i samma anda, t ex ”Rasbiologi och rashygien” och ”Die Rassenmischung beim Menschen”. Men även andra svenskar skrev i ämnet; Gaston Backman, ”Människoraserna och moderna rasproblem”, eller Bertil Lundman, ”Jordens människoraser och folkstammar”, ”Nutidens människoraser”, m fl titlar.
Det framgår inte ur UB-katalogen om dessa senare också var bilderböcker, men genren var rätt spridd. Pröva att slå upp ”Människan” i ett äldre svenskt uppslagsverk, så får du se ett par sidor med sådana bilder.

Jag ska leta i mitt lexikon. Har ett från -43. Svårt att veta vilka böcker som är bilderböcker om man inte kan bläddra i dem. Lundborgs bok hittade jag i flera exemplar på nätet, begagnade.
Jag är ju inte intresserad av rasbiologi utan av just de där bilderna. Tyckte att ansiktsuttrycken och kläderna var så spännande.

Tack för hjälpen i alla fall. Nu är jag ju en bit på väg!
Gossen Ruda
Ämnet är kontroversiellt men jag tycker det är ganska viktigt att man undersöker hur dom olika raserna av människor har uppkommit och vad som skiljer och förenar. Det finns ju flera medicinska skillnader som t.ex att vissa asiater bryter ner mediciner långsammare än andra. Resultatet kan bli att dom får överdoser om inte sånt beaktas. Vad som däremot är milt sagt mycket tveksamt är när man rangordnar olika raser och ställer dom mot varandra.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2006, 18:56)
Ämnet är kontroversiellt men jag tycker det är ganska viktigt att man undersöker hur dom olika raserna av människor har uppkommit och vad som skiljer och förenar. Det finns ju flera medicinska skillnader som t.ex att vissa asiater bryter ner mediciner långsammare än andra. Resultatet kan bli att dom får överdoser om inte sånt beaktas. Vad som däremot är milt sagt mycket tveksamt är när man rangordnar olika raser och ställer dom mot varandra.

Genetiskt så finns det inga mänskilga raser. De genetiska skillnader som finns mella olika populationer av människor är så små att man inte kan tala om raser. Eftersom alla människor dessutom härstammar från Afrika, är det på den kontinenten som de största genetiska skillnaderna finns mellan olika populationer.
ester
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2006, 18:56)
Ämnet är kontroversiellt men jag tycker det är ganska viktigt att man undersöker hur dom olika raserna av människor har uppkommit och vad som skiljer och förenar. Det finns ju flera medicinska skillnader som t.ex att vissa asiater bryter ner mediciner långsammare än andra. Resultatet kan bli att dom får överdoser om inte sånt beaktas. Vad som däremot är milt sagt mycket tveksamt är när man rangordnar olika raser och ställer dom mot varandra.

Kanske mer att man anpassar sig efter den miljö man lever i? Jag är inte alls insatt, men såg ett intressant program på nån discovery-kanal om att alla män i hela världen härstammar från en enda man som levde i norra afrika för massor av tusentals år sen.

För mig är ansiktena intressanta. Och kulturen! Nu är alla folkdräkter ersatta av jeans+T-shirt. språken och kulturerna antingen glöms bort eller blandas upp iom att världen blivit så liten med nya kommunikationer. Och det är ju något som hänt på en ganska kort tid. Hjälpte en gång till och satte upp en fotoutställning över 20-talet i Gbg och det var som om det var bilder från en helt annan värld. Min farmor är född på 20-talet så det känns ju inte så där hemskt länge sen.

Men det är ont om gamla fotoböcker med människan i fokus.
Gossen Ruda
Hoppas ester ursäktar att frågan skenat något. rolleyes.gif

Så här definierar SOAB ras:BETYDELSE: större grupp av individer hörande till en viss biologisk art, som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper, varigm den skiljer sig från andra grupper av samma art, o. som bildar en på olika sätt fixerad, ofta tämligen obestämt avgränsad enhet inom arten; grupp av biotyper med vissa gemensamma egenskaper l. med viss genomsnittlig ärftlig konstitution; ofta abstraktare, med tanke på det slag l. den typ av individer l. de egenskaper som en sådan grupp representerar. Ren, oblandad, blandad ras.

Så visst finns det olika raser av människor eftersom barnen liknar sina föräldrar eller åtminstone den befolkningsgrupp föräldrarna tillhör. Sen är väl skillnaderna inte speciellt stora genetiskt sett. Tror knappast att man via ett DNA-prov kan avgöra varifrån en människa kommer, bara vilka som är släkt med varandra.
Diabolique
I Bra böckers Världsatlas (som mina föräldrar har) finns det ett uppslag med bilder på olika folkslag. De är iof tecknade.

En intressant sak med bilderna tyckte jag var att Samen var mer mörkhyad än Tamilen från Indien.

Boken är inte så förskräckligt gammal.
Kan kolla upp det om någon är intresserad.

I ett historiskt ljus kan jag tycka att det är intressant att se hur man tidigare har definierat och kategoriserat människor. Det är något som vi gör än idag, fast vi kanske inte tänker så mycket på det.
Det är en mänsklig och naturlig företeelse, men det innebär tyvärr ofta grova generaliseringar och logiska felslut. Mekanismen bakom detta förklaras lite i boken "Osunt förnuft" som jag varmt rekomenderar alla att läsa!

Jag tycker också att det är kul att se hur olika alla människor egentligen är.
Min bästa kompis och jag brukar bli tagna för syskon, ibland även som tvillingar. Men när vi står brevid varandra så ser vi att vi har totalt olika proportioner, och vi kan därför sällan låna kläder av varnadra, och om vi gör det så sitter de helt annorlunda.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 09:34)
Hoppas ester ursäktar att frågan skenat något. rolleyes.gif

Så här definierar SOAB ras:BETYDELSE: större grupp av individer hörande till en viss biologisk art, som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper, varigm den skiljer sig från andra grupper av samma art, o. som bildar en på olika sätt fixerad, ofta tämligen obestämt avgränsad enhet inom arten; grupp av biotyper med vissa gemensamma egenskaper l. med viss genomsnittlig ärftlig konstitution; ofta abstraktare, med tanke på det slag l. den typ av individer l. de egenskaper som en sådan grupp representerar. Ren, oblandad, blandad ras.

Så visst finns det olika raser av människor eftersom barnen liknar sina föräldrar eller åtminstone den befolkningsgrupp föräldrarna tillhör. Sen är väl skillnaderna inte speciellt stora genetiskt sett. Tror knappast att man via ett DNA-prov kan avgöra varifrån en människa kommer, bara vilka som är släkt med varandra.

Eftersom vi har tillgång till det mänskliga genomet sedan flera år, så är det mycket enkelt att konstatera att de genetiska skillanderna är större inom s. k raser än vad de är mellan s. k. raser. Alltså finns det inga raser, oavsett vad svenska akademin än anser. De egenskaper som vi kan iaktta som fenotyp representerar ju bara ett mycket begränsat antal egenskaper. Har vi väl tillgång till hela genomet och dess varation mellan olika individer så utgör det grunden för att avgöra hur stor skillanden är mellan olika individer. Att då hålla på och organisera olika individer efter de få egenskaper som gör sig synliga i fenotypen är meningslöst. Det gäller ju inte bara människor. Man håller ju på att flyttar om många växtarter när man väl får tillgång till gentiska data, och inte längre behöver organisera arterna efter hur de råkar se ut för det mänskliga ögat.
Ramoth
Låter som en intressant bok ester letar efter.
Gamla svartvita bilder kan vara mycket vackra!

Det är lite tråkigt att "rasistdebatten" har gått så långt sad.gif
Personligen tycker jag att vi borde annamma våra olikheter och ta vara på det possitiva som kan komma av det.
Istället uppfattar jag det som att den officiella bilden är att det inga olikheter finns. wacko.gif
Det viktiga borde väl vara att *värdera alla lika*, istället för att hävda att vi *är* lika!? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon