Full version: Physallis
netaave
Odlar physallis för tredje året i rad och fick rådet av den lokala trädgårdsmästaren förra året att ha dom i söderläge men inte i växthus.
Gjorde så i år och tycker mig ha fler blommor, men själva plantan är inte så kraftig.
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Kan det vara så att växthuset gör tillväxten på plantan till nackdel för blomning/fruktsättning.
rosita
Jag har plantor som jag satte i 20-liters hinkar förra sommaren. Jag har dem ute och de är mycket kraftiga, bär redan frukt och blommar också. jag tog en stickling i maj och även den är ganska kraftig redan.[IMG]

Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbär funkar iallafall utmärkt i växthus (den funkar bra utanför växthuset med). Jag har redan ätit 5 mogna gyllenbär och jag sådde en bit in i april (det brukar ta nästan exakt 3 månader mellan sådd och första mogna frukten för mig) och förra året kunde jag skopa upp massor varje vecka som låg på marken i växthuset.



Här är bild från växthuset förra året

ullislerum
Jag undrar oxå en sak ang. physalis, vad gör man med plantan under vinterhalvåret? Nu har jag den i kruka i växthus.
ingrid fuxwall
Övervintade ju mina plantor och har två ute på altanen och en inne i växthuset och de två ute är fulla av knoppar och den i växthuset har inte en enda!!
Tror att jag ska ställa ut även den tredje.

ingrid
netaave
Toppen på min physallis blåste av idag, plantan är stor och buskig så det är nog ingen fara för resten.
Vet att hela plantan bröts av vid jorden förra året men den kom ändå tillbaka i år.
Kommer inte ihåg om det gick att rota den del som gick av, någon som vet om det fungerar?
Christa
Menar ni att ni övervintrat physalis utomhus? Jag har haft physalis i växthus vid två tillfällen. Fösta gången trillade frukterna av innan de var mogna och mognade först när jag lade in dem på köksbänken. Andra gången kom frukterna väldigt sent och endast några per planta mognade. Den andra gången var det nog en annan sort. Hade i alla fall köpt fröna på ett annat ställe.

Vilken sort tycker ni är bra och hur kan man övervintra plantorna?

Vore roligt om jag kunde lyckas med dem, de är ju så goda

tongue.gif
ingrid fuxwall
CITAT (netaave @ 10-07-2006, 14:31)
Toppen på min physallis blåste av idag, plantan är stor och buskig så det är nog ingen fara för resten.
Vet att hela plantan bröts av vid jorden förra året men den kom ändå tillbaka i år.
Kommer inte ihåg om det gick att rota den del som gick av, någon som vet om det fungerar?

I våras klippte jag ner mina plator som övervintat inne och satte i vatten. När skotten fick groddar planterade jag dem - testa även du.

ingrid
Dodde
Stämmer det att physalis är ena riktiga rackare
till att växa?
huh.gif
netaave
CITAT (Dodde @ 12-07-2006, 22:56)
Stämmer det att physalis är ena riktiga rackare
till att växa?
huh.gif

Oh yes!
Nog växer dom alltid. Jag övervintrar dom inne tillsammans med pelargonerna, d.v.s. mörkt i garaget utan vatten.
Klipper ner och planterar om i april, börjar ställa ut dom lite försiktigt dagtid för att så småningom ställa dom i söderläge.

Har satt min topp i vatten men den ser bra ledsen ut. sad.gif
silas
jag satte frön från några som jag hittade på ica ett tidigare år. dom stod i rätt sm¨å krukor på balkongen, men gav en massa frukt i alla fall. tror dom växer så mycket som dom får plats till, helt enkelt...
cinapuff
Jag har två sorters Gyllenbär. Bägge är köpta som Gyllenbär i alla fall, men den ena verkar mer och mer som Kapkrusbär..

Den ena sorten (som verkar vara Gyllenbär) är klenare, runt halvmetern höga, men ger relativt rikligt med bär. Den andra däremot (troligen Kapkrusbär, från Weibulls Gyllenbärs-fröer) är rena djungeln, plantorna är gott och väl manshöga och jag har fått beskära dem flera gånger för att de inte ska ta över balkongen, men de har inte ens minsta antydan till blomma.. Finns det överhuvudtaget hopp om att dessa monstruösa växter ska hinna sätta knoppar-blommor- och bär innan hösten kommer?
Eller ska jag vara kallhjärtad och slänga ut dem? Min sambo har komit med vissa hintar om att balkongen faktiskt är till för människor också...

Tack på förhand!
Cinapuff
Klura
Ska man fortsätta gödsla Physalisen när den börjar blomma och får bär?
Jag använder bl a Blomstra
Magdis
Mina physalisar börjar blomma nu, det är ganska sent va? Jag tog in dem igår för de såg så slokiga ut därute på altanen. Kan man ha dem inomhus när de blommar eller blir det inga frukter då?
åsgård
Ja det kan du.
Men
Dåligt ljus så ränner de iväg till långa slanor, torr luft, frukterna mognar och även nya frukter.
Men
Vita flygare trivs alldeles utmärkt bl.a.

Inget att rekommendera tycker jag
Magdis
Jag ska försöka ha dem ute ett tag till men just nu är det så regnigt och ruggigt. Så småningom kommer jag ju ändå bli tvungen att ta in dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon