Full version: Saltön
Rossi
Jag ser att Saltön ska sändas i repris med början ikväll. Vi såg inte serien när den gick. Ni som har sett den - tycker ni att den var bra och att det är lönt att titta? Tydligen ska fyra nya avsnitt sändas så småningom.
Pirum
Lönt att titta, det är en kvalitetsserie.

Själv tyckte jag att den var bitvis klichéartad dock, och så märktes det att de försökte ta upp samhällsproblem som debatteras i nutiden liksom...fast det behöver ju inte vara dåligt.
Det är bara så att jag själv är så gammeldags att jag inte är speciellt intresserad av nutidsskildringar; föredrar mer fantasifulla kreeringar alternativt historier som utspelar sig i en annan tid, helst då förr.

Men alltså, den ÄR sevärd, åtminstone om man inte är väldigt upptagen med annat. Ganska fina miljöer, jag har varit där i verkligheten också. Hoho, fast det är en annan historia, serien genererade tydligen en hel del turism smile.gif
Eva i Skåne
Tycker absolut du ska se den!!!
Det är inte många tv-program som får mig att se avsnitt efter avsnitt, men Saltön hörde till de sevärda.
Visserligen är det stor synd att gå in till tv:n såna härliga kvällar som vi har nu, men kanske en inspelning att se en annan dag när det regnar? Det kommer nog inte fortsätta så här i nån evighet unsure.gif wink.gif
Månskensbonden
Jag tyckte den var 'gjord med vänsterhanden', dvs ett klichéartat hafsverk, med fullt av 'fel' i hantverket, såsom tidsförskjutningar, fel i rekvisitakontinuitet, och andra 'grodor' som är fasligt irriterande när man väl börjat lägga märke till dem.
Och karaktärerna var inte trovärdiga heller, utan i många fall för skruvade.

Men visst, kläm in lite oemotståndliga solnedgångar i skärgårdsmiljö. en hoper folkkära skådespelare, småstadsgemyt a la Söderkåkar, och sätt Karin Mannheimer vid rodret, och givetvis blir det en tittarsuccé! tongue.gif

-Själv tycker jag dock att det var den klart sämsta av hennes annars ofta goda produktioner... smile.gif

(Åsså KAN jag ju inte se om den, eftersom digitaltevetyranniet utsett min by till en vit fläck på signalkartan... mad.gif )
ullislerum
Jag tyckte att serien var ganska småtrevlig men hon som spelade huvudrollen, den unga tjejen som kommer till ön var FRUKTANSVÄRT usel!! Men Thomas von Brömsen är ju ljuvlig och Ulla SKoog. wub.gif
Fast sevärd kan man nog iaf säga att den var.
storm
Salt ön tycker jag är en väldigt bra serie,men alla har ju olika smak jag längtar till nästa säsong.
Castea
Den serien tyckte jag mycket om, liksom böckerna förstås!

Och musiken! Ljuvligt!

Och Thomas von Brömsen tycker jag också var helt suverän som Tobakshandlare Blomgren. Har svårt att se vem annars som skulle kunnat spela den rollen bättre. wub.gif
ullislerum
Rossi, vad tyckte du då? (om du såg den)
Berith
Tyckte inte den var nåt vidare (*duckar* sleep.gif ) för som Ullis sa så var tjejen fruktansvärd, och det drog ner härligheten med Brömssen och Skoog.
Snöflinga
Ser om den för andra gången och tycker den ger ännu mer nu, eftersom man har lite hum om persongalleriet rolleyes.gif Den har både humor och allvar, fin natur... jag tycker den är i högsta grad sevärd... men sitter man och letar fel som månskensbonden då förstår jag att nöjet ligger däri sad.gif

Fast så är det ju med de flesta serier att det tar ett tag att komma in i berättelsen, så och denna ... så fortsätt att titta rolleyes.gif
Rossi
CITAT (ullislerum @ 07-07-2006, 21:29)
Rossi, vad tyckte du då? (om du såg den)

Min man och jag spelade in avsnittet och såg det senare igårkväll. Min man var måttligt intresserad. Jag tyckte att det var lagom sommarunderhållning. Lättsamt och rätt så underhållande.

Tjejen som var gift med den äldre mannen tyckte jag inte spelade så bra. Inte heller Sara som kom till Saltön. Men annars var det godkänt.

Det är ju alltid lite trevande i första avsnittet när alla ska presenteras.

Jag kommer att fortsätta att titta ett tag till!
Pirum
Tycker "tjejens" roll var väldigt...otacksam. Hela historien med hennes schablonmake kändes dessutom rätt forcerad på nåt vis.

Så jag tycker att hon var rätt bra alltså, inte hennes fel att storyn var tunn.

Tycker för övrigt att von Brömssen bör spela psykopatisk seriemördare i nästa TV-produktion han är med i smile.gif
Klura
Jag har missat något och det såg ut att bara sändas en gång (ingen repris på reprisen så att säga)
Tydligen har jag och någon av skådespelarna växt upp i samma radhuslänga. Hon är lite äldre än jag så vi lekte nog aldrig och jag minns inte ens vad hon hette mer än Larsson (på 70-talet), men hon spelar någon ensamstående i serien (?)
Får väl kika nästa vecka om det är någon man känner igen.
Castea
CITAT (Klura @ 08-07-2006, 20:31)
Tydligen har jag och någon av skådespelarna växt upp i samma radhuslänga. Hon är lite äldre än jag så vi lekte nog aldrig och jag minns inte ens vad hon hette mer än Larsson (på 70-talet), men hon spelar någon ensamstående i serien (?)

Anki Larsson, kanske?! smile.gif
Månskensbonden
CITAT (Snöflinga @ 08-07-2006, 12:20)
... men sitter man och letar fel som månskensbonden då förstår jag att nöjet ligger däri  :(

Nädå, jag satt inte och "letade fel" från början. Såg den med öppna sinnen och rätt höga förväntningar, eftersom som sagt Mannheimers produktioner brukar vara välgjorda och sevärda! smile.gif
Men jag vidhåller att Saltön nog är hennes sämsta hittills, med schablonlika skruvade karaktärer, och tunn tunn story.
Att man då flyttar fokus från den oengagerande storyn till att syna själva hantverket, är liksom ett 'tråkigt' självgenererande faktum... sad.gif
Har annars inga problem att överse med en och annan 'fadäs' om det är en i övrigt engagerande och trovärdig historia som visas! smile.gif
Gaia
Tycker att Saltön är en riktigt svensk kalkonserie, stackars stackars Per Myrberg biggrin.gif Bottendåligt replikskifte och handlingen är så att man baxnar blink.gif Några ljusår från den danska serien Krönikan...
Snöflinga
Jag förstår inte att man kan såga en serie efter 1:a avsnittet blink.gif Har läst böckerna med stor behållning och tycker att TV filmatiseringen är bra gjord, efter de begränsningar som en sådan har ....
Gaia
Det är väl en repris som går nu? Jag såg alla avsnitten när den gick första ggn och tycker fortfarande att det är en kalkon blink.gif
Smaken är som baken...
*Felix matte*
Det är som med böcker.... jag läser aldrig om en. smile.gif

Men jag såg hela första omgången... underhållande fast inte alls i klass med t.ex Tre Kronor.
ullislerum
CITAT (Felix matte @ 08-07-2006, 23:43)
fast inte alls i klass med t.ex Tre Kronor.

VAAA!? Är det ironi eller menar du verkligen det? blink.gif
Klura
CITAT (Castea @ 08-07-2006, 21:19)
CITAT (Klura @ 08-07-2006, 20:31)
Tydligen har jag och någon av skådespelarna växt upp i samma radhuslänga. Hon är lite äldre än jag så vi lekte nog aldrig och jag minns inte ens vad hon hette mer än Larsson (på 70-talet), men hon spelar någon ensamstående i serien (?)

Anki Larsson, kanske?! smile.gif

Stämmer, det är Anki.
Tackar för tipset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon