Full version: Olivträd
Hellan
Hej! Jag provar igen och ser om jag får några svar, jag har ett litet olivträd, fick det för ett år sen. Det har klarat min dåliga övervintring av det men har tappat alla blad dessvärre. Vet någon hur jag kan göra för att "pigga upp" det nu igen? Är det normalt att det blir så här? Är det någon mer som odlar olivträd och tycker det är kul? Tar tacksamt emot lite tips, funderingar osv. Tackar på förhand!
Kramelikram från Hellan wub.gif
Nilas
Hej!
Vet tyvärr inte riktigt hur man piggar upp ditt träd. Kanske bara att vattna, vänta och se?
Annars bör trädet stå svalt och ljust på vintern, ca 10 grader är lagom (uterum eller växthus mot vägg). Även om trädet vilar i kylan behöver det lite vatten då och då, speciellt om det får mycket ljus!
Jag brukar vattna rikligt och sedan låta det torka ut då och då under säsongen. Jag är ganska sparsam med gödning och tycker det verkar som om trädet mår bra i ganska mager jord.
Hoppas du får glädje av dessa mini-tips!
Mvh
Nilas


PS. Väldigt vad du såg trevlig ut på bilden ;-) biggrin.gif
Hellan
Till Nilas : Tackar så ödmjukast! Jag ska prova o se vad mitt stackars träd kan må bra av. Ja, visst är bilden snygg? Slående likhet med verkligheten...

;-) En stor kram från Hellan wub.gif
Hellan
Måste bara meddela...jag är så glad! Idag såg jag massor av fina knoppar på mitt kära olivträd! Så nu är hoppet tillbaka!! Hälsar Hellan
Trädgårdsmannen
Vet du om det går att få skörd på oliver man har inomhus eller i uterum, eller ger dom frukt först vid så hög ålder att man aldrig får uppleva det?
Hellan
Hej! Jag har hört att "vanliga" olivträd ger skörd först efter många, många år, men enligt anvisningarna som var med när jag fick det här så ska man kunna få oliver redan första året (?) men det fick inte jag. Någon annan som har erfarenhet av detta?
JOLE
Visst kan man få skörd på sina olivträd som man odlar hemma i krukor.
En sticklingsförökad oliv blommar ofta efter ett par tre år.

För att blomma rikligt behöver oliven stå svalt och ljust på vintern, precis som nilas skriver. Bryr man sig inte om blommorna går vervintring bra upp till 20 grade om man inte har för mörkt och för torrt.

När man fått blommor måste dessutom ha en självfertil sort eller två olika sorter för att det ska bli frukt. Man bör pollinera med en pensel ofta under blomningen för att öka chanserna för fruktsättning.

När frukten är mogen gör man förstås heminlagda oliver som kan bli jättegoda. Bätttre än köpta!

Lycka till med olivträden
Hellan
Undrar om man skulle prova att ta en stickling! Tack för alla fina tips ni ger här!
Hälsar Hellan wub.gif
Trädgårdsmannen
Jaha - där blev det till att planera inköp av Olivträd också - det blir trängre och trängre i vintervilsrummet...kul problem förstås! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon