Full version: J-vla sk-t!
Fru fet
Ja ursäkta kraftuttrycken men nu är jag ARG mad.gif mad.gif . När jag kom hem från jobbet idag var två rutor pangade på mitt växthus och bland glassplittret låg en golfboll! Ingen bor i grannhuset på den sidan men det är ju tätt mellan husen och en golfboll går ju långt. Typiskt! Vad skall jag göra nu då? Gå och ringa på hos grann-grannarna och fråga om det är de som gjort det? (jag känner dem inte). Och var får man tag på nya glas? huh.gif
Månskensbonden
Jag tycker du skall åka till den lokala golfbanan sent i natt och plantera kirskål på greenen till sjunde hålet!

tongue.gif
catlady
Du kan nog anmäla det någonstans, hos polisen eller kommunen. Det kan ju inte vara tillåtet att spela golf i tätbebyggt område?! Om det kommer ut en uppmaning/varning så händer det nog inte igen i alla fall.
Snacka om det med alla grannar så kommer det nog fram till rätt person till slut. Du kommer kanske aldrig få reda på vem det var, men kanske är de mer försiktiga i framtiden då. I bästa fall är det en ansvarsfull persons barn som gjort det, och när de hör om det så får du en ursäkt och ersättning!
(Ja, man kan ju alltid hoppas...)
Whiskuchi
Sånt bör gå att polisanmäla tycker jag... huh.gif
Monica M zon 4
Är det inte allra enklast att prata med närmsta grannarna? Nån kanske har sett nåt och kan tala om vem det är som är skyldig. Sen är det väl bara att gå till den skyldige med bollen och säga att du hittat den inne i ditt växthus. Har dom lite heder ersätter dom väl rutorna.
olgak
Det låter jättetråkigt det som hänt dig. Jag undrar om hemförsäkringen kan ersätta? Om du nu inte får tag på den ansvarige, som kanske i så fall kan ta på sig att ordna till det. (Du skulle ju kunna dela ut en lapp till de som bor runtomkring, berätta vad som hänt och fråga om de vet något. På så vis blir kanske folk inte så försvarsinriktade utan kanske kan tänka sig att träda fram med en ursäkt och ersättning. Det kan ju också vara någon busunge som varit framme, men kanske vet då föräldrarna om det och kan ställa upp och hjälpa dig fixa rutorna.) Lycka till!
Bee
Golfbollar är dyra! Sätt upp små anslag lite här och var
"Golfboll upphittad i mitt växthus. Återfås mot beskrivning"

Den skyldige lär aldrig höra av sig men han/hon får veta var bollen hamnade.
Pirum
CITAT (Bee @ 28-06-2006, 17:13)
Golfbollar är dyra! Sätt upp små anslag lite här och var
"Golfboll upphittad i mitt växthus. Återfås mot beskrivning"

Den skyldige lär aldrig höra av sig men han/hon får veta var bollen hamnade.

Låter som den bästa lösningen i det här läget. Både humor och udd.
ullislerum
och nya glas är rätt så lätt att fixa, vi köpte ett beg. växthus med några rutor som var paj, och vi ringde till lokala glasmästaren och måttbetällde nya, dom kom på några dagar och kostade 50 kr st.
Fru fet
Jo, det är väl egentligen inte hela världen. Jag har lugnat ner mig nu. sleep.gif Det är inte i första hand pengarna som svider utan arbetet med att mecka med nya rutor, speciellt som vi åker på semester snart. Hoppas bara att det var ett "ärligt misstag" och inte någon som var ute efter att förstöra (för då blir jag verkligt arg)!
KURT
CITAT (Fru fet @ 28-06-2006, 17:28)
Jo, det är väl egentligen inte hela världen. Jag har lugnat ner mig nu. sleep.gif Det är inte i första hand pengarna som svider utan arbetet med att mecka med nya rutor, speciellt som vi åker på semester snart. Hoppas bara att det var ett "ärligt misstag" och inte någon som var ute efter att förstöra (för då blir jag verkligt arg)!

Har du inte tidigare sett golfbollar i trädgården så är ju sannolikheten för att det skulle vara en olycka mycket liten!
Ewa L
Om det inte finns en golfbana i närheten fattar jag inte vad det är för idiot som har slagit en vanlig golfboll.

Normalt om man svingar i trädgården, använder man luftbollar. De är ihåliga, med massor av hål som gör att de inte går speciellt långt. Inte ens med full sving med en driver kommer jag utanför tomten.
Det gör inte ens speciellt ont att bli träffad av en sådan.

Tror därför att det är något olydigt barn/ungdom som har "spelat".
Lady Hamilton
sad.gif Ja jag kan förstå hur det känns för dig att "hitta" rutorna pangade i växthuset. I fjol när jag varit i stan "fann" jag att någon/något hade kraschat/pangat en ruta i dörren till vinterträdgården sad.gif Dörren Och eftersom det är vinterisolerglas och det är dubbla rutor med gas emellan kunde jag inte byta själv Ännu en bild Glaset med inmontering gick på 5327:- Troligtvis var det grannpojken (över 20 år) som skjutit mot vårat hus men jag hade inga bevis Huset mitt emot Men som tur är har jag ett bra försäkringsbolag som ersatte rutan utan diskussion wub.gif
Hoppas att du snabbt hittar nya rutor och att det inte blir allt för krångligt att sätta in dem
KURT
CITAT (Hamilton @ 29-06-2006, 09:54)
sad.gif Ja jag kan förstå hur det känns för dig att "hitta" rutorna pangade i växthuset. I fjol när jag varit i stan "fann" jag att någon/något hade kraschat/pangat en ruta i dörren till vinterträdgården sad.gif Dörren Och eftersom det är vinterisolerglas och det är dubbla rutor med gas emellan kunde jag inte byta själv Ännu en bild Glaset med inmontering gick på 5327:- Troligtvis var det grannpojken (över 20 år) som skjutit mot vårat hus men jag hade inga bevis Huset mitt emot Men som tur är har jag ett bra försäkringsbolag som ersatte rutan utan diskussion wub.gif
Hoppas att du snabbt hittar nya rutor och att det inte blir allt för krångligt att sätta in dem

I tidningen "Gör det själv" var det nyligen en artikel om hur man byter isolerglas, det är inte så svårt. Ett problem med isolerglas är att de tidigare bara har varit fastsatta med en list. Det har inbrottstjuvar utnyttjat och mycket enkelt bara pillat bort listen och lyft ut hela "paketet".
Lady Hamilton
CITAT (KURT @ 29-06-2006, 10:02)
I tidningen "Gör det själv" var det nyligen en artikel om hur man byter isolerglas, det är inte så svårt. Ett problem med isolerglas är att de tidigare bara har varit fastsatta med en list. Det har inbrottstjuvar utnyttjat och mycket enkelt bara pillat bort listen och lyft ut hela "paketet".

Ja det gäller att ha "listen" på rätt sida laugh.gif = Insidan Visst har du rätt i att själva "glaskassetten" inte är svår att byta men den skall transporteras hem och glaset är väldigt tungt att "lyfta in" Då är det bra med 2 strka karlar som hjälper mig att lyfta det på plats............
Men att själv försöka byta typ ena rutan kan man inte göra själv eftersom det är gas mellan båda rutorna. (Mitt uterums glas har ett U värde på 1,2)
Mozart
jag tycker det är oerhört fult, olycka eller ej, att inte berätta att man pangat en ruta!
Jag skulle nog försöka ringa på hos grannarna och se om de vet något. Självklart ska den som pangat rutan ersätta skadan!

(kommer att tänka på ett rättsfall där en golfspelare råkade skjuta en boll på en bil, som stod parkerad på golfbarnans parkering, golfspelararen fick betala för skadorna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon