Full version: Nässelmedicin
Wargen
Enligt en medicinkvinna vars namn jag glömt, länge sedan jag fick detta råd, ohmy.gif så lär nässelfrö hjälpa mot "klimakteriebesvär", lär innehålla östrogen.... wink.gif Jag har en hel burk men fick aldrig några besvär laugh.gif så man får skälla mig för annan häxa biggrin.gif Kanske ska strö dem i någon elakings trädgård... tongue.gif
Allvarligt talat så är ju nässlan en nyttoväxt av stora mått, finns det ingen som kan genmanipulera fram brännfria nässlor så man kan odla den.?
(Fast egentligen är jag kluven i frågan om genmanipulerat. Människan ska hela tiden hålla på och ändra på naturen, ingen verkar tänka längre än sin egen tid på jorden.) sad.gif
evarina
Det stämmer att nässlan kan användas som tonikum vid övergångsbesvär. Den kan också användas som näringstillskott, den främjar mjölkproduktionen hos ammande mödrar, den är vattendrivande, avgiftande, sammandragande (bra på sår), maglugnande och blodsockersänkande, saften är bra mot myggbett och "brännässelbränn" etc. Vet inte om man kan tro på allt detta, men i så fall är den ju verkligen en mirakelört! God soppa kan man iallafall göra av den. biggrin.gif
/Eva
Christoffer
Och så är nässlan väldigt näringsrik och förbättrar blodcirkulationen sägs det. Men hur är det med humle och cikoria? Båda dessa sägs ju också innehålla östrogenliknande ämnen...
sanna
... och förutom allt gott den gör för människan är den ju även alla fröplantors allra bästa vän!

Länge leve nässlan - en sann mirakelört! rolleyes.gif
sanna
...förresten, alla nettle-lovers! wub.gif

Har väl inget direkt behov av klimakterielindring just nu, men vi ska ju alla den vägen vandra... sad.gif , vi kvinnor vill säga...även om det finns vissa som klarar sig bättre! smile.gif Hoppas att jag kommer att få tillhöra den kategorin!

Men, om inte: frön av nässlan, säger ni...
"råa" då, eller? *bränna tungan* Bryggda som thé? Tonikum - vad är det? Gjort av vilken del?


tack å tjabba! smile.gif

Sanna
Wargen
Jag tror inte att fröna bränns, men jag kanske har plåt-tunga! wacko.gif
Har tyvärr glömt hur den ska intagas....och tonikum...hm wink.gif Får nog kolla det. sleep.gif
Eva Swahn
Om nu nässlor lär innehålla östrogen, finns det då växter som innehåller testosteron? Nån jämlikhet borde det väl ändå finnas? Kunde kanske hjälpa kärlekskranka kvinnors dilemma när männen tänker på annat?
ulfven
Bland alla dessa "mirakelfunktioner" kanske man ska ta det varsamt den som handlar om amning eftersom jag förstått att den kan samla på sig en hel del tungmetaller som kan föras över med bröstmjölken. Men det finns säkert någon av er som läst någonting helt annat?

Mvh/Ulfven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon