Cam & co
Vid vårt staket som gränsar mot en större väg genom samhäller har det under många år stått ölandstokar ... dessa har nu dött av, vad vi fått höra, saltet från vägen ... Först & främst - kan det stämma att de dött av vägsaltet? Och finns det någon annan buske/häckliknande växt vi skulle kunna plantera på insidan staketet och som klarar av vägsaltet?

Vi bor i Marks kommun mitt på gränsen mellan zon 3 & 4.
Betty
Halimondendron halodendron - Saltbuske, är både salt- och torktålig.
Jejja
En annan är silverbuske - Elaeagnus commutata
Vackert silverfärgat bladverk, med små gula blommor på våren. Tappar inte bladen under vintern.
Cam & co
CITAT (Betty @ 26-06-2006, 19:06)
Halimondendron halodendron - Saltbuske, är både salt- och torktålig.

Letade reda på några bilder av saltbusken ... men tycker nog att den verkar se lite spretig & vildvuxen ut? Det var dock inga superbra bilder jag hittade via google ... hur pass stor blir den tro? Blommorna i sig var ju fina iaf ...
Cam & co
CITAT (Jejja @ 26-06-2006, 23:02)
En annan är silverbuske - Elaeagnus commutata
Vackert silverfärgat bladverk, med små gula blommor på våren. Tappar inte bladen under vintern.

Ja den var ju faktiskt finare än saltbusken måste jag säga ... men jag hittade att den blir 2,5 meter ohmy.gif Måste den nödvändigtvis bli så hög eller kan man hålla den nere till staketnivå kanske?
Gloriana
Vad jag vet så kan man klippa i silverbusken, den är inte så lätt att ta död på. Den har dock klara rymningstendenser och skjuter rotskott. Mao, ej lämplig om den står nära rabatter eller annat växande som man vill ha ifred. Men den är faktiskt snygg, tycker jag i alla fall.
Cilla
Utöver alla tips du fått kan du få idéer från Veg Techs hemsidor, ett smålandsbaserat företag som bland annat producerar växtlighet för vägrenar och refuger. http://www.vegtech.se/
Cam & co
CITAT (Cilla @ 26-06-2006, 23:49)
Utöver alla tips du fått kan du få idéer från Veg Techs hemsidor, ett smålandsbaserat företag som bland annat producerar växtlighet för vägrenar och refuger. http://www.vegtech.se/

STORT TACK för länken! Mycket intressant. biggrin.gif
Cam & co
CITAT (Gloriana @ 26-06-2006, 23:19)
Vad jag vet så kan man klippa i silverbusken, den är inte så lätt att ta död på. Den har dock klara rymningstendenser och skjuter rotskott. Mao, ej lämplig om den står nära rabatter eller annat växande som man vill ha ifred. Men den är faktiskt snygg, tycker jag i alla fall.

Den var jättefin på de bilder jag fick fram ... och ingen fara är det för rabatter i närheten heller ... den blir mol allena vid staketet ut mot gatan och ska enbart vara till för att minska insynen & göra det lite mer hemtrevligt ... så den skulle nog kunna funka bra om man kan hålla den nere ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon