Åsa, mälardalen zon 2
Nu har den fula spireahäcken på framsidan blivit borttagen. Efter mycket slit och stora rivsår lyckades jag bända upp dem.

Såhär såg den ut efter att jag klippt ner den.




Såhär ser det ut nu efter en hel del jordförbättring och plantering





Orsaken till varför det tog ganska många år var att jag ville ha dvärgsyrenen Palibin som häck och det verkar inte säljas dvärgsyren som häckplantor så jag fick tillverka mina egna. Det hade kanske gått snabbare ifall jag hade planterat om dem oftare + gödslat mer regelbundet.
Elisabeth P
Vilket jobb ohmy.gif
Att dra upp en hel häck sjäv måste ju ta sin tid.

Du måste visa bilder så småningom på hur den växer och blommar.

Grattis och lycka till./ Lisa
Susanna
Puh, vilket jobb! Men det kommer bli kanonsnyggt!
Whiskuchi
Vilket jobb - men vad bra det kommer bli!! smile.gif
Cilla
Vilket jobb! Var det bukettspirea eller annan typ? Den är inte lätt att få upp. Tåligare häckväxt får man leta efter, bra för den som har bistra jordar.

Bra att se tidsramen på projekt som dessa. Att byta häck och få upp en ny är minst ett femårsprojekt... Iallafall om man inte använder maskiner, och det är inte alltid de lämpar sig. Om maskinerna får köra över markerna kan det dessutom bli ett femtioårsprojekt att få något vedartat att vilja resa sig...
Åsa, mälardalen zon 2
Det var brudspirea, som tur är i detta fallet så är tomterna som små frimärken och det är bara den lilla plätten på framsidan som häcken växer runt, så häcken var ju inte så väldigt lång men det tog tid att försöka bända upp åbäket det var ganska rejäla rötter.

Undrar bara varför ingen säljer små häckplantor av dvärgsyren den borde ju fungera utmärkt runt små tomter (lättskött och blir inte så stor) + sticklingarna rotade sig ju ganska snabbt så den verkar ju inte vara svårförökad. Visst kan man ju köpa buskplantor i kruka i handeln men de verkar ofta kosta runt 200kr/st så då blir även en liten häck ganska dyr.
Cilla
Blir intressant att följa ditt projekt Åsa, särskilt om du vill fota och lägga in här. Dvärgsyrénshck har jag aldrig sett förut, kanske blir din den första i landet.

Överallt där jag sett den som planta är den dyr. Sticklingförökade du på vanligt sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag tog sticklingar som vanligt (såjord i sålåda med plastpåse över på fönsterbrädan) tror jag tog dem under maj månad (jag har tagit några sticklingar nu ganska nyligen det kan ju vara bra att ha lite extra plantor ifall någon behöver bytas ut eller liknande så jag får se om de rotar sig lika bra)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon