Castea
Hej ni!

Jag funderar på att söka jobb i Örnsköldsvik.

Eftersom jag inte känner till staden alls så vore jag jättetacksam om någon kan berätta hur det är att leva & bo där. Ris/ros?!

*väntar med spänning på svar*



smile.gif
KURT
Det finns ju i alla fall en underbar natur i närheten, med hela Höga Kusten.
ullislerum
jag har en kompis som bor där som är på väg därifrån.. vill faktiskt därifrån så fort som möjligt.. men det beror nog inte så mycket på naturen eller liknande utan mest på att släkt och vänner bor ca 80-100 mil därifrån och att det är för låååång vinter. unsure.gif
astrid.m.s
Se Örnskölsvik kommun och jobb, vad kan du tänka dig att jobba med? Finns om jobb på kommunens länk samt kolla på platsbanken på arbetsförmedlings sida. Vad har du för intressen? Ö-vik är och har varit populärt att flytta till de sista åren. Har du frågor/funderingar så maila mig gärna så svarar jag om jag kan! wub.gif
Margith
För låååång vinter????
Nej, nu måste jag bara protestera!! biggrin.gif

I Ö-vik får du riktig vinter, men inte längre än att du står ut med det smile.gif biggrin.gif
För, ärligt.. vem vill ha regn, snöslask och pinande nordanvind vintern igenom?? Visst är det väl ändå bättre med skidföre, skoterspår, pulkbackor, skridskobanor och korveldar???

Jag har bott i Ö-vik i ~3 år och flyttat därifrån för ~4 år sedan.

Det enda negativa jag kan komma på är att hela centrum är sten-dött på söndagar.... inte en affär öppen... jooh Åhléns började ha söndags-öppet strax innan vi flyttade.. det gav en väldans massa insändare i ÖA smile.gif

Jag saaaknar Ö-vik och alla underbara, goa människor jag lärde känna där sad.gif

Men det ligger nåt i det här med 80-100 mil till släkt och vänner..
Innebär jobb-söket att du isf skulle flytta ensam? Hur långt har du isf till dina nära och kära??
Det är tufft att flytta långt alldeles ensam om du inte känner någon på den nya orten.
Men det är ju egentligen en helt annan diskussion än att flytta till Ö-vik biggrin.gif

Mitt råd blir därför: sök jobbet, får du det, ja då kan du börja fundera på allvar smile.gif

Men Ö-vik rekommenderar jag av hela mitt hjärta. Jag tror, ärligt talat, att jag aldrig har trivts så bra någonstans som där wub.gif

Lycka till,
Margith
estet
Mitt intryck av Ö-vik är att det är en vacker stad. Har stannat där några gånger på genomresa för att äta. Är inte Foppa därifrån?! smile.gif
Castea
Tack för alla svar!

KURT: Ja, Höga Kusten är underbar! Storslaget!

ullislerum: Jo, jag skulle också få långt bort till släkt och vänner (jag bor i Västmanland idag). Samt att det blir en omställning förstås att flytta till en stad som nästan bara är en tredjedel i storlek mot min nuvarande hemstad.

astrid.m.s: Tack för att jag får kontakta dig om fler frågor dyker upp! Det jobb jag söker i Ö-vik finns redan utannonserat (statlig förvaltning). Intressen? Ja, jag är kyrklig och sångfågel. Kollade in Ö-viks församlings hemsida, och det finns både det ena och det andra för mig där.

Margith: Vintrar skrämmer mig inte alls. Och ja, jag skulle flytta själv i så fall.

Har några veckor på mig att fundera innan ansökningstiden gått ut. Skulle gärna bo kvar där jag bor, men har svårt att hitta just det jobb jag vill ha här, tyvärr.


estet: Ja, Foppa är därifrån!
astrid.m.s
Med de intressen du har - kyrkliga och sångkör - finns det gott om i Ö-vik!! Du får väl berätta hur det går!! wub.gif
ullislerum
jag menade inte att dissa stan sleep.gif men det är mina enda erfarenheter av just ö-vik.. och då genom en som inte vill va där.. men han är kyrklig gitarrist så ni kanske kan giga om han är kvar där när du ev. kommer.. biggrin.gif
Castea
biggrin.gif

Och jodå, jag bumpar upp tråden igen om flyttlasset går uppåt framöver. wink.gif
lolo
Ja, Foppa är från Övik. Det är en medelstor stad med (som jag tycker) lagomt utbud av allt. Trevlig stad att (som någon skrev) stannar till i och ta en fika eller äta något. Höga kusten är väldigt vackert på sommaren, ett trevligt turistmål för övrigt!
Klura
Jag känner en del folk som bor i krokarna och de trivs jättebra.
Ett av paren är inflyttade och har bara bott där i ca tre år.
Själv skulle jag varit på väg dit upp nu med husbussen för att fira midsommar.
Det är bussträff i Arnäsvall.
Tyvärr blev det lite för dyrt för mig då bara dieseln kostar 3800 så jag blir hemma istället. unsure.gif
astrid.m.s
CITAT (Klura @ 21-06-2006, 10:17)
Jag känner en del folk som bor i krokarna och de trivs jättebra.
Ett av paren är inflyttade och har bara bott där i ca tre år.
Själv skulle jag varit på väg dit upp nu med husbussen för att fira midsommar.
Det är bussträff i Arnäsvall.
Tyvärr blev det lite för dyrt för mig då bara dieseln kostar 3800 så jag blir hemma istället.  :unsure:

Där var jag och dansade Line dance i lördags! Synd att du inte hade råd att åka upp, hörde att det skulle komma dit massor med bussar. (Har mailat dig)
Klura
Tackar för mailet. Kuligt att vi känner samma folk.
Tänk vad världen är liten ibland.
Jo, det skulle nog komma ca 25 bussar, så det var trist att man inte kunde åka upp. Ja ja, det blir fler tillfällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon