Full version: tomater
Lena Fransson
Hej
jag odlar två olika sorters tomater i växthus. Jag tycker det ser lite trångt ut. Hur tätt skall de stå? Kan jag flytta en planta nu. De blommar och någon av dem har fått några tomater.
Tack på förhand!
Lena huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vilka sorter det är du odlar, tror dock det är svårt att flytta plantor med frukt på ifall de är planterade i marken.


Vilka sorter är det du odlar???
Lena Fransson
Hej
det står 3 busktomater Tumbler i en rad ca 10 cm mellen plantorna, så är det en rad till med cocktailtomater Supersweet samma mellanrum där.
Mvh
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
10cm var väldigt tätt Tumbler (används främst till ampelodling) är visserligen en liten busktomat men även små busktomater breder ut sig på bredden så jag hade nog haft åtminstone 40-50cm mellan dem. Supersweet som är en tomat som tjuvas blir dock inte så bred i och med att man tar bort tjuvarna så där borde det räcka med 30-40cm mellan plantorna man kan plantera i zick-zack mönster så kan man få plats med fler plantor på liten yta.


Om du ska flytta på några plantor är det nog isåfall några av de minsta och gör det nu under någon av de dagar då det är lite mer mulet, plantera ner plantan djupt och se till så den har tillgång på vatten efter flytten
Lena Fransson
Tack
då kanske jag tar och flyttar på några nu. de blommar och några tomater har kommit och jag har bundit up dem men visst är det trångt!
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon