Full version: dahlia problem
malin72
min granne beställde med mig från hortogrens det ar ju länge sen vi fick sakerna... hon hade beställt dahlia och satte ner den i jorden ute samtidigt som trumpeterna om ni kommer ihåg den frågan unsure.gif unsure.gif så det var ju ett tag sen.... men det händer ingenting med den finns inget grönt alls... vad är fel?????
Elisabeth P
Jag är inte rätt person att svara på denna fråga, men jag vet att de tar tid på sig. Ca 5-6 veckor har jag hört att man kan få vänta.

Själv börjar jag snart ge upp angående mina som jag övervintrat sedan förra året. De har legat torrt utan jord i en kartong hela vintern i garaget där det varit ca 5- 8 grader.
Den 17/4 planterade jag dem i krukor, men fortfarande har inget hänt sad.gif .
Så tyvärr har nog inte jag lyckats, 9 veckor känns som väldigt lång tid.

Lisa
Lady Hamilton
Jag brukar plantera mina Dahlior (knölar) i krulor innomhus i April Och sedan plantera ut dem när frost-risken är över Och mina är stora och fina nu. Kommer inte i håg exakt när de började "spira" men inte tog det mer än 2 veckor. Men planterar man dem ute direkt så "spirar" de nog efter jord temperaturen

Edit: Såg nu att jag planterade den 5/4 och alla 5 hade börjat "spira" den 10/4 med undervärme
Elisabeth P
Två veckor!! ohmy.gif , då är det nog kört för mina sad.gif

Lisa
malin72
ja två veckor hm.... den här har ju suttit längre än så....kan man gräva lite försiktigt och se om något har hänt med roten????
den här har suttit i jorden ca en månad sad.gif sad.gif
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 17-06-2006, 17:21)
.... den här har ju suttit längre än så....kan man gräva lite försiktigt och se om något har hänt med roten????

ohmy.gif Hur djupt har du grävt ner dem? Jag planterar mina strax under jord ytan så att "torr-pinnen" syns i allafall lite grann.............men nturligtvis är rot-knölarna "riktigt"under jord

(redigerat med ett tillägg)
malin72
jo den är satt så att torrpinnen syns... så det är så den är planterad men den ser ut som förut inget grönt alls sad.gif
torrpinnen är strax över jordytan
Elisabeth P
Så har jag ochså planterat, men tydligen inte lyckats.

Lisa
AnitaO
Det är samma för mig sad.gif
Satte ner 5 knölar som varit i vinterförvaring.
En har blivit ganska grön, men dom andra fyra är bara torra pinnar.
Eva 33c
CITAT
kan man gräva lite försiktigt och se om något har hänt med roten????

Det tycker jag att du ska göra. Du behöver inte gräva djupt utan kolla om det kommit några skott runt den "torra pinnen" på ovansidan. Jag brukar göra som Hamilton och plantera dem inne i krukor först och sedan sätt ut dem när det blir varmt. Sätter man direkt ute och jorden är för kall så kan man nog ha otur att de hinner ruttna innan de börjar växa. Eller så tar det bara väldigt lång tid. I år köpte jag knölar på Örebromässan, när det nu var...I början på april tror jag. De planterade jag ut i rabatten under veckan som gick och de är ca 25cm höga.
malin72
Eva 33c!!!!!!!!!
tack för svar smile.gif då provar jag det imorgon för att se vad som hänt om den rotat sig alls sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon