Full version: frösådd taklök
akagebeck
Hej!
Jag sådde taklöksfrön i våras. De tittade upp ganska snart, men nu har det stått stilla länge. Det har kommit fyra små blad på en stjälk som är ca 2 cm lång. De är alltså fortfarande väldigt små, lite väl små för att omskola.

Jag har lite svårt att se hur det ska bli taklökar av dem..? Nån som har nån erfarenhet av detta? Ska jag försöka omskola dem ändå? Eller är det bara att tålmodigt vänta? laugh.gif

Enligt påsen ska de planteras ut i slutet på juli (tror jag det var) men då måste de allt bli lite större om det ska gå...

Hur får jag fart på dem? unsure.gif
hellen99
Det är bara att plantera ut, jag sådde mina ute förra året och nu växer dom så det knakar. Det är bättre de står ute så de inte bara växer på höjden!
rolleyes.gif
Eva 33c
CITAT
Det har kommit fyra små blad på en stjälk som är ca 2 cm lång

Den beskrivningen känner jag inte alls igen. Kan du ha fått fel frön eller blandat ihop något? Eller har dina stått för mörkt och blivit "gängliga"? Jag har sått taklök vid flera tillfällen och de har alltid sett utsom pyttesmå taklökar på en gång. Krukorna har varit täckta av små "kulor" var och en med ett rotsystem bestående av en "sytråd". Inte i något stadium har de sett ut som du beskriver. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon